Potwierdziły się informacje „PB”: Northvolt, szwedzki producent baterii do samochodów elektrycznych, inwestuje w Polsce. Firma, która działa w Gdańsku od 2018 r. w wynajmowanej hali, zbuduje fabrykę.
- Zainwestujemy 200 mln USD (744 mln zł) w kolejną fazę ekspansji: Northvolt Systems 2. Fabryka powstanie do końca 2022 r. Początkowo będzie mieć roczne moce produkcyjne na poziomie 5 GWh, ale w drugim etapie 12 GWh. Będzie zatrudniać około 500 osób. Jest kilka powodów, dla których zainwestowaliśmy w Polsce. Nasz tutejszy zespół wykazał się fantastycznymi umiejętnościami i wiemy, że znajdziemy ludzi z kompetencjami potrzebnymi w zautomatyzowanej produkcji. Gdańsk jest doskonale położony pod względem logistycznym. Otrzymaliśmy też wsparcie rządu i wszystkich zaangażowanych stron. Przez najbliższe pół roku będziemy przygotowywać teren w Gdańsku, a w przyszłym roku – rozpoczniemy produkcję baterii – mówi Peter Carlsson, współzałożyciel i prezes Northvolta, który dawniej był wiceprezesem Tesli.
Northvolt działa w Gdańsku od 2018 r., gdzie zainwestował 5 mln EUR i zatrudnia 100 osób. W wynajmowanej hali produkuje podmoduły i moduły bateryjne wykorzystywane w przemyśle, systemy sterowania i elektroniki, systemy chłodzenia i ogrzewania. Wytwarza je z ogniw baterii elektrycznych produkowanych przez zakład Northvolt Labs w Szwecji. Będą tu przyjeżdżać także baterie produkowane w Norfthvolt Ett, gigafabryce w Skellftea (700 km na północ od Sztokholmu), która ruszy w tym roku i będzie mieć moce na poziomie 40 GWh.
- Mamy już wieloletnie kontrakty z klientami, którzy poszukują systemów magazynowania energii. Budujemy wokół Morza Bałtyckiego paneuropejski łańcuch. Mamy bardzo wielu dostawców z regionu i Polski, liczymy, że współpraca będzie rosła wraz ze wzrostem zdolności produkcyjnych. W Szwecji powstają ogniwa litowo-jonowe, a w Gdańsku moduły bateryjne i rozwiązania magazynowania energii. Dziś powstają na liniach częściowo zautomatyzowanych, w nowym obiekcie zastosujemy w pełni zautomatyzowane rozwiązania technologiczne – mówi Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland.
Grzegorz Słomkowski, członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, zapowiada, że inwestycji w elektromobilność będzie więcej.
- Agencja obsługuje 22 projekty z tego sektora wartości ponad 5 mld zł – mówi Grzegorz Słomkowski.
Przemysław Sztandera, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na której terenach zlokalizowany zostanie zakład Northvolt Systems 2, podkreśla, że w Gdańsku będzie realizowana część prac badawczo-rozwojowych.
Northvolt to start-up założony w 2016 r., który ma ambicje do 2030 r. produkować 25 proc. europejskich mocy baterii litowo-jonowych, zapewnił sobie już 3,6 mld USD finansowania, a jego inwestorami są m.in. Goldman Sachs, Volkswagen i Daniel Ek, założyciel serwisu Spotify.
Polska jest dziś największym producentem baterii litowo-jonowych. Eksportuje ich do Niemiec więcej niż Korea i Chiny razem wzięte.

Volkswagen, który zainwestował w Northvolt w czerwcu 2019 r. — stworzył z firmą joint venture, które buduje wzorowaną na Northvolt Ett drugą gigafabrykę — Northvolt Zwei — w Salzgitter w Dolnej Saksonii.
Northvolt założył, że chce produkować czystą energię i jego misją jest stworzenie „zielonej” baterii litowo-jonowej z minimalnym śladem węglowym.
Choć spółka jest młoda, współpracuje z firmami ze światowej czołówki. Jej partnerami są m.in. Vestas — producent turbin wiatrowych, ABB — szwedzko-szwajcarska firma technologiczna, Scania — producent ciężarówek, Siemens (zapewnia automatyzację w fabrykach Northvolta, który ma być jego preferowanym dostawcą baterii) czy BMW.