Od inkubacji do dotacji

opublikowano: 18-07-2019, 22:00

Granty pomogą młodym spółkom przebić się z niebanalnymi pomysłami. Makroregion Polska Wschodnia ma szansę stać się wylęgarnią innowacji

Po zakończeniu inkubacji — programu szkoleń dla start-upów ze wskazówkami, jak rozwijać koncepty i wypracować modele biznesowe — przyszedł czas na unijne wsparcie.

LICZĄ SIĘ NOWOŚCI: Barbara Brzezińska, menedżer w zespole innowacji, B+R, dotacji i ulg PwC, podkreśla, że nowatorskie wyroby lub usługi muszą charakteryzować się nowością wobec rozwiązań dostępnych na rynku, a ich wdrożenie powinno być istotne z punktu widzenia odbiorców.powinno być istotne z punktu widzenia odbiorców.
Zobacz więcej

LICZĄ SIĘ NOWOŚCI: Barbara Brzezińska, menedżer w zespole innowacji, B+R, dotacji i ulg PwC, podkreśla, że nowatorskie wyroby lub usługi muszą charakteryzować się nowością wobec rozwiązań dostępnych na rynku, a ich wdrożenie powinno być istotne z punktu widzenia odbiorców.powinno być istotne z punktu widzenia odbiorców. Fot. Marek Wiśniewski

Młode spółki gotowe do wejścia na rynek i sprzedaży produktów mogą startować w wyścigu po dotacje. Stawką w konkursie z poddziałania 1.1.2 POPW („Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej”) jest grant w wysokości 800 tys. zł. Od początku roku platformy startowe, czyli partnerstwa składające się m.in. z ośrodków innowacji, uczelni, funduszy venture capital i dużych firm, oferowały twórcom obiecujących pomysłów pomoc ekspercką. Innowatorzy dostali pakiet usług informatycznych, inżynieryjnych i marketingowych.

Komplementarne wsparcie

Marzena Chmielewska, dyrektor departamentu funduszy europejskich Konfederacji Lewiatan, podkreśla, że poddziałanie 1.1.2 POPW to kolejna po programie inkubacji (poddziałanie 1.1.1 POPW) komplementarna oferta wsparcia projektów inwestycyjnych obejmujących wprowadzanie produktów na rynek.

— Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), organizator konkursu, dofinansowuje ten moment działania firmy, który dla wielu młodych przedsiębiorców jest niezwykle trudny do przetrwania. Grantyczekają na innowatorów, którzy uczestniczyli w programie inkubacji, wykonali solidną pracę i są dobrze przygotowani do zaprezentowania i uzasadnienia swoich pomysłów pod kątem biznesowym — zaznacza Marzena Chmielewska.

Jej zdaniem ciekawym rozwiązaniem w tym naborze jest ocena przejrzystości i atrakcyjności projektu przedstawianego przez wnioskodawcę podczas panelu ekspertów.

— Rządowa agencja przeniosła narzędzie — dobrze znane startupowcom ze spotkań z potencjalnymi inwestorami — na forum programu. Taka formuła powinna sprawdzić się również w tym przypadku — ocenia Marzena Chmielewska.

Spory budżet

Szacuje, że budżet programu w wysokości 300 mln zł wystarczy na sfinansowanie 300 przedsięwzięć, jeżeli na każde z nich przypadnie maksymalna kwota wsparcia. Barbara Brzezińska, menedżer w zespole innowacji, B+R, dotacji i ulg PwC, zwraca uwagę, że PARP oczekuje od przedsiębiorstw projektów bazujących na nietuzinkowych rozwiązaniach, które przyczynią się do rozwoju małych biznesów.

— Granty z poddziałania 1.1.2 POPW pomagają młodym spółkom we wprowadzaniu produktów na rodzimy i zagraniczny rynek. Kluczem do sukcesu są odpowiednio opracowane i przetestowane modele biznesowe w jednej z platform startowych. Poza wsparciem pierwszej sprzedaży produktów celem dofinansowania jest również jej dalszy systematyczny wzrost — zaznacza Barbara Brzezińska.

Przedsiębiorstwa zakwalifikowane do programu będą mogły wdrożyć innowacje produktowe w Polsce, a może też na innych rynkach. — Nowatorskie wyroby lub usługi muszą charakteryzować się nowością wobec dostępnych rozwiązań, a ich wdrożenie powinno być istotne z punktu widzenia odbiorców. Ponadto rządowa agencja oczekuje od projektów wysokiego potencjału rynkowego — wylicza Barbara Brzezińska. Ocenia, że wybór platform startowych wspierających spółki z krótkim stażem był trafiony. Małe przedsiębiorstwa otrzymały kompleksową pomoc w rozwoju pomysłów biznesowych i firmowych strategii.

— Dzięki mentoringowi i podstawowym usługom inkubacji koncepcje biznesowe mogły być przetestowane i zweryfikowane aż do momentu przygotowania odpowiedniego modelu biznesowego. Tego typu wsparcie jest niezbędne dla młodych firm — przyznaje Barbara Brzezińska.

W programie doświadczone zespoły eksperckie zajmują się start-upami indywidualnie i zgodnie z ich specjalizacjami branżowymi. Jej zdaniem szczególnie cenna jest pomoc w takich dziedzinach jak IT, ekoenergetyka i produkcja żywności.

— Dzięki pomocy akceleratorów małe przedsiębiorstwa nie tylko lepiej radzą sobie z zarządzaniem przedsięwzięciami biznesowymi, ale także potrafią analizować potrzeby klienta, a tym samym poszerzają swoje perspektywy rozwoju i zdobywają przewagi konkurencyjne — podkreśla Barbara Brzezińska.

Kluczowe kryteria

Zaznacza, że kluczowym kryterium w konkursie jest uzasadnienie biznesowe projektu.

— Ważna jest również innowacyjność produktu i jego odpowiednie zaprezentowanie przez wnioskodawcę. Warto też zwrócić uwagę na kryteria formalne. Pojawiły się nowe zapisy dotyczące udziału przedsiębiorców w konkursie — wylicza Barbara Brzezińska. Jej zdaniem budżet naboru umożliwi wsparcie nawet kilkuset małych przedsiębiorstw.

— Start-upy realizują zazwyczaj projekty o wartości poniżej 1 mln zł. Obecny, blisko czterokrotnie wyższy od poprzedniego budżet konkursu umożliwi dofinansowanie sporego grona beneficjentów — uważa Barbara Brzezińska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy