Olewnik i Wierzejki tworzą inkubator technologiczny

opublikowano: 29-03-2019, 16:21

Polskie firmy rodzinne z branży mięsnej i spożywczej są chętne, by przetestować i wdrożyć rozwiązania start-upów. Wzorem korporacji dołączają do programu ScaleUp.

W ScaleUp, inicjatywie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), wybranych zostało 10 akceleratorów, przez które przewinie się w sumie 400 start-upów. Ich partnerami biznesowymi, podobnie jak w pilotażowej edycji, są głównie korporacje i spółki skarbu państwa. Idea programu zakłada, że to właśnie one mogą w przyszłości stać się odbiorcami startupowych technologii, dlatego w ramach „scaleupowego spotkania” testują u siebie nowe rozwiązania. 

Technologie dla mniejszych:
Technologie dla mniejszych:
ScaleUp by Polska Przedsiębiorcza to pierwszy w Polsce start-upowy akcelerator polskich firm rodzinnych – zaznacza Jacek Aleksandrowicz, współzałożyciel fundacji Polska Przedsiębiorcza.
Marek Wiśniewski

Z takiego modelu postanowiła się nieco wyłamać fundacja Polska Przedsiębiorcza (pod jej skrzydłami rozwijały się Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości i sieć centrów biznesu, w tym Business Link sprzedany Skanskiej). Jako założyciel ScaleUp by Polska Przedsiębiorcza, jednego z akceleratorów programu PARP, fundacja zaprosiła do współpracy… krajowe firmy rodzinne. Porozumiała się m.in. ze spółkami: Wierzejki, Olewnik, Putka, Maspex, Laude, Ladros, Lenarcik.

-  Chcemy dostarczyć nowe technologie także do mniejszych, rodzimych spółek. Przełamujemy stereotyp wskazujący, że innowacjami zainteresowane są jedynie duże firmy. Moim zdaniem, to właśnie rodzinne firmy powinny otrzymywać większe wsparcie publiczne w zakresie rozwoju technologicznego niż duże podmioty, które posiadają spory budżet na wdrażanie innowacji. Byłoby to korzystne dla całej gospodarki – zaznacza Jacek Aleksandrowicz, współzałożyciel Polski Przedsiębiorczej. 

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wskazuje on także na korzyści dla start-upów. W firmach rodzinnych schemat podejmowania decyzji związanych z inwestowaniem w innowacje jest prostszy niż w korporacjach. Oznacza to możliwość szybszego wdrożenia nowej technologii i większego zaangażowania firmy w procesie dopasowywania jej do realnych potrzeb danego biznesu.  

- Chcemy wykorzystać nasze doświadczenia z korporacjami  i przełożyć je na działania z mniejszymi,  polskimi firmami rodzinnymi, nowicjuszami na rynku start-upów – dodaje Jacek Aleksandrowicz.

Polska Przedsiębiorcza na akcelerator pozyskała od PARP 14 mln zł. Dodatkowe pieniądze – po 250 tys. zł – dołożą partnerzy. Z tej puli start-upy otrzymają po 200 tys. zł bezpośredniego wsparcia.  A w ScaleUp by Polska Przedsiębiorcza znajdzie się miejsce dla 40 młodych przedsiębiorstw. Program został rozpisany na 3,5 roku, w tym czasie przeprowadzonych zostanie sześć naborów (pierwszy trwa do 30 kwietnia). 

Start-upy w ramach ScaleUp mogą skorzystać również z oferty innych akceleratorów. Administrują je: Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej, FundingBox Akccelerator , Blue Dot Solutions, DGA, Accelpoint, HugeTECH, Krakowski Park Technologiczny, Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna i Brinc Limited. 

Niezależnie od programu ScaleUp, na rynku powstał Foodtech.ac, akcelerator, który również łączy nowe technologie i branżę spożywczą. 

„Szukamy projektów, które pomogą branży spożywczej znaleźć nowe rozwiązania starych problemów. Mogą to być biodegradowalne i jadalne opakowania, zamienniki białek zwierzęcych (roślinne lub np. z owadów), ekoprodukty, czyste mięso, farmy miejskie i inne, które zmniejszą negatywny wpływ branży food na środowisko, zredukują głód i pomogą ograniczyć niehumanitarną hodowlę zwierząt” - wyliczają założyciele akceleratora. Nabór prowadzą do 10 kwietnia. Oferują kilkutygodniowy program mentoringowy. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane