Opera o Warszawie i balet „Łowca androidów”. Co jeszcze w TW-ON w jubileuszowym sezonie 25/26

DI, KG
opublikowano: 2025-05-28 18:07

Przed nami 288 wydarzeń, w tym cztery premiery operowe i trzy baletowe. Ogłoszono właśnie repertuar nowego sezonu w Teatrze Wielkim — Operze Narodowej.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Waldemar Dąbrowski, kończący kadencję na stanowisku dyrektora Teatru Wielkiego — Opery Narodowej, ogłosił 27 maja, że sezon 2025/26 będzie już realizował nowy dyrektor. Boris Kudlička, który 26 maja został powołany na to stanowisko przez ministrę Hannę Wróblewską, rozpocznie pięcioletnią kadencję we wrześniu. Wtedy też przedstawi swoje plany artystyczne i organizacyjne.

Jubileusz 1825-1965-2025

Premiery czterech oper w nowym sezonie zapowiedział Mariusz Treliński.

— Opera, sztuka, teatr są miejscem rozmowy i spotkania. W tym roku, gdy mowa o fundamentach, o tym, jak ten teatr się narodził, cudownym zdarzeniem jest, że mamy „Najlepsze miasto świata. Operę o Warszawie” — mówi dyrektor artystyczny TW-ON.

Nadchodzący sezon odbywa się bowiem w wyjątkowym czasie – 200 lat temu położono kamień węgielny pod budowę Teatru Wielkiego, 60 lat temu natomiast otwarto gmach odbudowany ze zniszczeń wojennych. Obchody rozpoczną się 19 września premierą wspomnianej opery „Najlepsze miasto świata” w reżyserii Barbary Wiśniewskiej. Muzykę, która poza wymiarem symfonicznym zawiera też elektronikę, skomponował Cezary Duchnowski. Orkiestrę Sinfonia Varsovia poprowadzi Bassem Akiki.

Odbędą się też dni otwarte teatru, koncert jubileuszowy, liczne wystawy i projekty specjalne, dające publiczności możliwość poznania gmachu Teatru Wielkiego od kulis.

– Chodząc po tym teatrze, mam poczucie wielkiego zobowiązania i wdzięczności dla ludzi, którzy w spopielonej przez wojnę Warszawie zbudowali tak wspaniały obiekt. Na ich czele stał Arnold Szyfman, którego okropnie pożegnano, wymazując jego nazwisko podczas uroczystości otwarcia Teatru Wielkiego w 1965 r. W prestiżowym miejscu naszego foyer wmurowałem tablicę oddającą mu hołd, ponieważ stworzył jeden z najwspanialszych i najnowocześniejszych teatrów świata – przypomina Waldemar Dąbrowski.

Nadchodzące premiery operowe

Premierę „Kobiety bez cienia”, czwartej opery, która powstała we współpracy kompozytora Richarda Straussa i pisarza Hugona von Hofmannsthala, zaplanowano na 15 lutego 2026 r. Reżyseruje Mariusz Treliński, dyrygować będzie Bassem Akiki. Spektakl jest produkcją Opera de Lyon.

Operą „Falstaff” Giuseppe Verdiego z librettem Arriga Boito według „Wesołych kumoszek z Windsoru" i „Henryka IV” Marek Weiss zakończy karierę reżyserską. Premierę zaplanowano na 17 kwietnia 2026 r. Dyrygować będzie Patrick Fournillier.

Ostatnią premierę operową zaplanowano na 13 czerwca. Będzie to „Romeo i Julia” Charlesa Gounoda z librettem Julesa Barbiera i Michela Carré’a na podstawie sztuki Williama Szekspira. Reżyseruje Barbara Wysocka, dyryguje Robert Houssart. Spektakl jest produkcją Semperoper Dresden.

Premiery baletowe

Trzy premiery baletowe w nadchodzącym sezonie zapowiedział Krzysztof Pastor.

– Zaczynamy 13 listopada premierą „Symfonii tańca”, będącą połączeniem muzyki i ruchu – mówi dyrektor Polskiego Baletu Narodowego.

Na spektakl składać się będą VII Symfonia Beethovena w energicznej choreografii Toera van Schayka, nokturny Fryderyka Chopina, do których subtelną, kameralną choreografię „Ssss..." opracował Edward Clug i Symfonia CX-dur Georgesa Bizeta w choreografii George’a Balanchine’a, ikony baletowego neoklasycyzmu.

– Trzy języki choreograficzne, trzy temperamenty – jedno pytanie o relację muzyki i ciała – podkreśla Krzysztof Pastor.

Ekscytująco zapowiada się także premiera „Łowcy androidów” zaplanowana na 10 maja. Balet inspirowany kultową powieścią Philipa K. Dicka i filmami „Blade Runner” Ridleya Scotta oraz Denisa Villeneuve’a jest zanurzony w estetyce kina neo-noir. Wykorzystując nowoczesne środki wyrazu i wielowarstwową muzykę Przemysława Zycha, tworzy widowisko, które stawia pytania aktualne nie tylko dla przyszłości, ale i naszej współczesności. Kierownictwo muzyczne obejmie Marta Kluczyńska.

Trzecią premierą baletową w sezonie 25/26 będą „Urojenia” do muzyki Karola Szymanowskiego, Dobrinki Tabakovej i Caroline Shaw w choreografii Izadory Weiss. Spektakl łączy dwie kobiece postacie – Roksanę z „Króla Rogera” i Virginię Woolf – w poetyckiej medytacji nad kobiecością, samotnością i pamięcią. Premierę na Scenie Kameralnej zaplanowano na 11 czerwca 2026 r.

Powrót klasyki

Nadchodzący sezon przyniesie nie tylko nowe, wyczekiwane produkcje, lecz także powroty tytułów, które na trwałe wpisały się w krajobraz repertuarowy sceny narodowej. Wśród nich znajdą się m.in. monumentalny „Nabucco” Verdiego, baśniowy „Czarodziejski flet” Mozarta, pełna emocji „Madame Butterfly” Pucciniego, poetycki balet „Peer Gynt” w choreografii Edwarda Cluga, kultowa „Traviata” Verdiego oraz narodowa „Halka” Moniuszki.

Po 15 latach przerwy powróci też dramatyczna „Pasażerka”, poruszająca trudny temat Auschwitz. Skomponował ją Mieczysław Wajnberg, polsko-żydowski warszawiak, który stracił rodzinę w obozie, i o którym reżyser opery David Pountney powiedział, że „spędził życie, tworząc muzykę ku pamięci straconych najbliższych”. Inspiracją Wajnberga stała się powieść „Pasażerka” (1962) Zofii Posmysz.

Miłośników tańca z pewnością ucieszy powrót znakomitych spektakli baletowych: „Peera Gynta”, „Pinokia”, „Prometeusza” i klasycznej „Bajadery”.

Ukrainian Freedom Orchestra

Zapowiedziano też dwa wydarzenia, które odbędą się jeszcze w tym sezonie. Latem 2025 r. Ukrainian Freedom Orchestra pod batutą Keri-Lynn Wilson wyruszy w kolejne tournée. W programie m.in. muzyczny symbol oporu przeciw tyranii – V Symfonia Beethovena. W sierpniu orkiestra zadebiutuje na Litwie i Łotwie oraz w Rumunii, gdzie wystąpi na Festiwalu im. George’a Enescu w Bukareszcie. Ponownie zawita też do Lucerny, Amsterdamu, Warszawy i Londynu. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem również tym razem objęła Pierwsza Dama Ukrainy, Ołena Zełenska.

Konkurs Moniuszkowski

Przed nami także Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki, przeznaczony dla śpiewaczek i śpiewaków operowych. Tegoroczna XII. edycja, która odbywać się będzie od 2 do 7 czerwca 2025 r., jest rekordowa pod względem liczby przesłanych aplikacji.

– W tym roku wpłynęło około 500 zgłoszeń. Do rozpatrzenia nadawały się 442, co i tak jest rekordową liczbą. Sporo było też aplikacji odrzuconych z powodu błędów formalnych – mówi Beata Klatka, dyrektorka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki.

Z 442 zgłoszeń z 51 krajów jury wyłoniło w preselekcji 82 śpiewaków reprezentujących 28 państw – w tym szesnaścioro Polskę. Uczestnicy muszą sięgnąć po polskie pieśni i arie, ale… niekoniecznie napisane przez Stanisława Moniuszkę.

Wystawy w Galerii Opera i Muzeum Teatralnym

TW-ON zaprasza nie tylko na wydarzenia muzyczne. W nadchodzącym sezonie Galeria Opera zaprezentuje trzy nowe wystawy wybitnych artystów: Krystyny Piotrowskiej, Andrzeja Dudzińskiego oraz Ewy Kuryluk. Muzeum Teatralne natomiast zaprosi zwiedzających na dwie ekspozycje: „La Tartana. Teatr Lalek oraz „Harfa Derwida ukazujące bogactwo teatralnej tradycji i sztuki scenicznej w szerokim kontekście kulturowym.

Sprzedaż biletów na wydarzenia w sezonie 2025/26 w Teatrze Wielkim — Operze Narodowej ruszy 10 czerwca o godz. 11.00. Tego dnia widzowie będą mogli je kupić ze specjalną zniżką 21 proc.