Ordynacja podatkowa powinna być sprawnym narzędziem regulującym stosunki między podatnikami a administracją. Niekoniecznie idealnym, ale przede wszystkim zrozumiałym. To stanowisko ekspertów PwC co do wizji ustawy określanej konstytucją podatkową. Do dyskusji nad jej kształtem dodają propozycje szczegółowych rozwiązań, które mogłyby poprawić sytuację podatników w relacjach z organami podatkowymi.
Eksperci uważają za niezbędne wyznaczenie jednoznacznej granicy pomiędzy postępowaniem kontrolnym wszczynanym przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej a prowadzoną w jego ramach kontrolą podatkową. Należałoby określić katalog czynności składających się na kontrolę. Dzięki temu podatnicy zorientują się, z jakim postępowaniem mają do czynienia, będą dla nich jasne procedury, a także uprawnienia.
Doradcy podatkowi z PwC opowiadają się ponadto za wprowadzeniem mocniejszych gwarancji przestrzegania terminów załatwiania spraw. „Być może zdyscyplinowanie organów podatkowych byłoby większe, gdyby ustawa przewidywała, że po upływie dodatkowego terminu wskazanego w drugim czy trzecim zawiadomieniu o przedłużeniu postępowania organ nie może już wydać decyzji na niekorzyść podatnika, a w przypadku postępowania wszczętego z wniosku podatnika o stwierdzenie nadpłaty musi uwzględnić w całości jego żądania” — uzasadniono w raporcie PwC „Nowa ordynacja podatkowa — głos w dyskusji”.
Zwrócono uwagę, że ordynacja podatkowa nie zawiera rozwiązań, które mogłyby wyeliminować rozbieżności w sporze podatnika i organu podatkowego bez angażowania ich w postępowanie odwoławcze czy sądowe.Tymczasem bezpośredni kontakt z urzędnikiem może przyczynić się do poszukiwania rozwiązań korzystnych dla obu stron.
— Ordynacja podatkowa powinna dawać szansę obrony czy nawet naprawy błędów tam, gdzie podatnik zagubił się w materii prawa podatkowego — podkreśla Mariusz Marecki, doradca podatkowy PwC, współautor raportu.