Czytasz dzięki

Ordynacja powinna pomagać zagubionym

opublikowano: 16-07-2015, 22:00

Ustawa powinna określać czynności kontroli podatkowej — postuluje PwC. Bez tego procedury i prawa podatnika nie są jasne.

Ordynacja podatkowa powinna być sprawnym narzędziem regulującym stosunki między podatnikami a administracją. Niekoniecznie idealnym, ale przede wszystkim zrozumiałym. To stanowisko ekspertów PwC co do wizji ustawy określanej konstytucją podatkową. Do dyskusji nad jej kształtem dodają propozycje szczegółowych rozwiązań, które mogłyby poprawić sytuację podatników w relacjach z organami podatkowymi.

Eksperci uważają za niezbędne wyznaczenie jednoznacznej granicy pomiędzy postępowaniem kontrolnym wszczynanym przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej a prowadzoną w jego ramach kontrolą podatkową. Należałoby określić katalog czynności składających się na kontrolę. Dzięki temu podatnicy zorientują się, z jakim postępowaniem mają do czynienia, będą dla nich jasne procedury, a także uprawnienia.

Doradcy podatkowi z PwC opowiadają się ponadto za wprowadzeniem mocniejszych gwarancji przestrzegania terminów załatwiania spraw. „Być może zdyscyplinowanie organów podatkowych byłoby większe, gdyby ustawa przewidywała, że po upływie dodatkowego terminu wskazanego w drugim czy trzecim zawiadomieniu o przedłużeniu postępowania organ nie może już wydać decyzji na niekorzyść podatnika, a w przypadku postępowania wszczętego z wniosku podatnika o stwierdzenie nadpłaty musi uwzględnić w całości jego żądania” — uzasadniono w raporcie PwC „Nowa ordynacja podatkowa — głos w dyskusji”.

Zwrócono uwagę, że ordynacja podatkowa nie zawiera rozwiązań, które mogłyby wyeliminować rozbieżności w sporze podatnika i organu podatkowego bez angażowania ich w postępowanie odwoławcze czy sądowe.Tymczasem bezpośredni kontakt z urzędnikiem może przyczynić się do poszukiwania rozwiązań korzystnych dla obu stron.

— Ordynacja podatkowa powinna dawać szansę obrony czy nawet naprawy błędów tam, gdzie podatnik zagubił się w materii prawa podatkowego — podkreśla Mariusz Marecki, doradca podatkowy PwC, współautor raportu.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane