Nieuchronność tych zmian wynika nie tylko z wymogów PSD2, ale też z rewolucji technologicznej, która kształtuje oczekiwania klientów. Dla banków ten nowy model to nie tylko wyzwanie, ale też duża szansa. Pozwala im bowiem ponownie zdefiniować swoją rolę, jeszcze lepiej poznać klientów i zaoferować im nowe rodzaje usług.
Ale żeby odnieść sukces w nowych realiach, trzeba myśleć perspektywicznie. Wdrożenie Polish API to dopiero pierwszy krok. W kolejnych etapach banki będą musiały zmierzyć się z zupełnie nowymi zjawiskami.
Udostępnianie danych dotyczących klientów tzw. Third Party Providers (TPP) to dla banków nowe procesy i nowe rodzaje ryzyka.
Na przykład, jak bank powinien weryfikować wiarygodność mało znanej firmy fintech z innego kraju, w tym jej uprawnienia licencyjne? Jak można zapobiegać fraudom wykorzystującym bardziej skomplikowany niż dotychczas obieg danych? Jak rozpatrywać reklamacje klientów dotyczące usług świadczonych za pośrednictwem innego podmiotu?
Te i podobne pytania pokazują, jak wiele pracy wymaga przygotowanie się na zmiany.
Kluczem do sukcesu jest współpraca. Dlatego już dziś zapraszamy banki w Polsce do rozmowy, jak stawić czoła nadchodzącym wyzwaniom i jak firmy takie jak Mastercard mogą im w tym pomóc. Bankowość otwarta oznacza nie tylko obowiązkową wymianę danych, ale też nowe podejście do biznesu, w którym otwartość na współpracę będzie jednym z kluczowych czynników sukcesu.