PAIH buduje mosty dla eksporterów

Dorota Zawiślińska
opublikowano: 26-04-2018, 22:00

Granty pomogą małym i średnim graczom opracować strategię ekspansji. Firmy dostaną też wsparcie prawne i marketingowe

Od wejścia Polski do Unii Europejskiej krajowy eksport zwiększył się trzykrotnie. Wzrósł z 60 mld EUR w 2004 r. do 185 mld EUR w 2016 r. Rodzimi przedsiębiorcy sprzedają najwięcej produktów do Niemiec i Wielkiej Brytanii. Coraz śmielej patrzą też poza Stary Kontynent. W sukurs eksporterom idą dotacje. To już pewne, że 21 maja ruszy konkurs z unijnym wsparciem dla firm, które chcą podbijać rynki pozaeuropejskie. Na poddziałanie 3.3.1 programu Inteligentny Rozwój (POIR) Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) przeznaczyła 176,5 mln zł. Nabór jest podzielony na rundy.

Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH, podkreśla, że seminaria poprzedzające poszczególne rundy konkursu to źródło wiedzy dla przedsiębiorców o rynkach, na których chcą zaistnieć. Eksperci będą mówili m.in. o dokumentacji konkursowej i etapach realizacji projektu.
Zobacz więcej

ŹRÓDŁO WIEDZY:

Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH, podkreśla, że seminaria poprzedzające poszczególne rundy konkursu to źródło wiedzy dla przedsiębiorców o rynkach, na których chcą zaistnieć. Eksperci będą mówili m.in. o dokumentacji konkursowej i etapach realizacji projektu. Fot. Marek Wiśniewski

Co ważne, jeszcze przed naborami odbędą się seminaria dla przedsiębiorców. Pierwsze — 17 maja. Zapisy na nie agencja przyjmuje do 14 maja. Eksporterzy mogą to zrobić za pośrednictwem systemu obsługi elektronicznej, dostępnego na stronie internetowej www.pmt.trade.gov.pl.

— Seminarium poprzedzi nabór dla firm zainteresowanych ekspansją na takich rynkach jak Stany Zjednoczone, Kanada i Meksyk. Spotkanie będzie dla przedsiębiorców źródłem wiedzy o tych krajach. Eksperci zaprezentują dokumentację konkursową, warunki udziału w programie, etapy realizacji projektu i jego rozliczenia — wymienia Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH.

Analiza rynku

Podczas seminarium specjaliści zwrócą uwagę na aspekty formalnoprawne w planowaniu ekspansji zagranicznej, a także związane z analizą rynku docelowego, badaniem potencjału firmy, jej produktów i technologii.

— Będziemy pokazywać przykładowe historie przedsiębiorstw, które odniosły sukces we wspomnianych krajach. W poprzedniej perspektywie poświęcono zbyt mało uwagi na przygotowanie merytoryczne firm, które chciały podbijać nowe rewiry — wyjaśnia wiceprezes PAIH.

Kolejnym krokiem będą warsztaty dla przedsiębiorców. Eksperci pomogą im przygotować strategie ekspansji zagranicznej.

— Chcemy, żeby miały one jak najbardziej uproszczoną formę, a jednocześnie zawierały najistotniejsze elementy z punktu widzenia przedsiębiorcy i jego potrzeb. Pomożemy nie tylko w wypracowaniu wspomnianego dokumentu, ale także przygotowujemy wnioskodawców do wdrożenia go na danym rynku — tłumaczy Krzysztof Senger.

Barbara Brzezińska, ekspert w zespole innowacji i B+R, dotacji i ulg PwC, zwraca uwagę, że podobnie jak w organizowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości konkursie Go to Brand, również w tym naborze określono rynki priorytetowe.

— Najbliższy nabór obejmuje Stany Zjednoczone, Kanadę i Meksyk. W kolejnych konkursach organizowanych jeszcze w tym roku będą to Chiny, Wietnam, Japonia, Kenia, Iran i Emiraty Arabskie. Jak widać, są to rynki pozaeuropejskie. Jest duże prawdopodobieństwo, że PAIH będzie preferowała przedsiębiorców z doświadczeniem w działalności eksportowej — ocenia Barbara Brzezińska.

Jak podkreśla Krzysztof Senger, wybór tych krajów nie jest przypadkowy.

— NAFTA, Azja, Bliski Wschód i Afryka budzą ogromne zainteresowanie polskich firm i charakteryzują się też znacznym potencjałem nabywczym — zaznacza wiceprezes PAIH.

Konkursowe wymogi

Jakie kryteria muszą spełnić przedsiębiorcy, aby otrzymać grant? Po pierwsze — prowadzić co najmniej od roku firmę zarejestrowaną w Polsce. Premiowani będą przedstawiciele biznesu, których projekty wpisują się w jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji i mają już doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych. Podczas oceny merytorycznej eksperci będą przyznawali punkty m.in. za innowacyjność produktu, usługi lub technologii, a także za potencjał i konkurencyjność firmy na rynku docelowym.

— Na wsparcie mogą liczyć mikro-, mali i średni przedsiębiorcy z całej Polski. Z pewnością nabór zainteresuje tych przedstawicieli biznesu, którzy ze względu na lokalizację swoich firm nie mogli ubiegać się o dotacje z działania 1.2 programu Polska Wschodnia, czyli Internacjonalizacji MSP — uważa Barbara Brzezińska.

Uwaga na limity

Maksymalny poziom dofinansowania projektu to 200 tys. zł. Przyznawane przedsiębiorcom wsparcie jest pomocą de minimis. Co to oznacza w praktyce? Ma ono określony limit. Jeśli przedsiębiorca jest bliski jego osiągnięcia, na jakiś czas niestety musi zapomnieć o dotacjach.

— Beneficjent może otrzymać zaliczkę w wysokości 90 tys. zł na wdrożenie strategii na wybranym rynku. Wydaje się to małą kwotą w porównaniu z innymi konkursami, w których można dostać na ten cel nawet 500 tys. zł — zauważa ekspertka PwC.

Katalog kosztów kwalifikowanych w programie Polskie Mosty Technologiczne jest dość podobny do tego z działania 1.2 POPW. Przedsiębiorcy nie będą jednak mogli przeznaczać grantów na pokrycie kosztów związanych z transportem i hotelami.

— W zamian PAIH planuje zapewnić pomoc w formie bezgotówkowej, oferowaną przez swoje zagraniczne biura handlowe. Wsparcie obejmie m.in. organizację spotkań, udostępnianie powierzchni i urządzeń biurowych. Rozwinięta sieć kontaktów biznesowych agencji może okazać się dodatkową zachętą dla wnioskodawców — uważa Barbara Brzezińska.

Program będzie realizowany do 2023 r. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / PAIH buduje mosty dla eksporterów