Granty pomogą małym i średnim graczom opracować strategię ekspansji. Firmy dostaną też wsparcie prawne i marketingowe
Od wejścia Polski do Unii Europejskiej krajowy eksport zwiększył się
trzykrotnie. Wzrósł z 60 mld EUR w 2004 r. do 185 mld EUR w 2016 r.
Rodzimi przedsiębiorcy sprzedają najwięcej produktów do Niemiec i
Wielkiej Brytanii. Coraz śmielej patrzą też poza Stary Kontynent. W
sukurs eksporterom idą dotacje. To już pewne, że 21 maja ruszy konkurs z
unijnym wsparciem dla firm, które chcą podbijać rynki pozaeuropejskie.
Na poddziałanie 3.3.1 programu Inteligentny Rozwój (POIR) Polska Agencja
Inwestycji i Handlu (PAIH) przeznaczyła 176,5 mln zł. Nabór jest
podzielony na rundy.
Granty pomogą małym i średnim graczom opracować strategię ekspansji. Firmy dostaną też wsparcie prawne i marketingowe
Od wejścia Polski do Unii Europejskiej krajowy eksport zwiększył się
trzykrotnie. Wzrósł z 60 mld EUR w 2004 r. do 185 mld EUR w 2016 r.
Rodzimi przedsiębiorcy sprzedają najwięcej produktów do Niemiec i
Wielkiej Brytanii. Coraz śmielej patrzą też poza Stary Kontynent. W
sukurs eksporterom idą dotacje. To już pewne, że 21 maja ruszy konkurs z
unijnym wsparciem dla firm, które chcą podbijać rynki pozaeuropejskie.
Na poddziałanie 3.3.1 programu Inteligentny Rozwój (POIR) Polska Agencja
Inwestycji i Handlu (PAIH) przeznaczyła 176,5 mln zł. Nabór jest
podzielony na rundy.
ŹRÓDŁO WIEDZY:
Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH, podkreśla, że seminaria poprzedzające poszczególne rundy konkursu to źródło wiedzy dla przedsiębiorców o rynkach, na których chcą zaistnieć. Eksperci będą mówili m.in. o dokumentacji konkursowej i etapach realizacji projektu.
Fot. Marek Wiśniewski
Co ważne, jeszcze przed naborami odbędą się seminaria dla
przedsiębiorców. Pierwsze — 17 maja. Zapisy na nie agencja przyjmuje do
14 maja. Eksporterzy mogą to zrobić za pośrednictwem systemu obsługi
elektronicznej, dostępnego na stronie internetowej www.pmt.trade.gov.pl.
— Seminarium poprzedzi nabór dla firm zainteresowanych ekspansją na
takich rynkach jak Stany Zjednoczone, Kanada i Meksyk. Spotkanie będzie
dla przedsiębiorców źródłem wiedzy o tych krajach. Eksperci zaprezentują
dokumentację konkursową, warunki udziału w programie, etapy realizacji
projektu i jego rozliczenia — wymienia Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH.
Analiza rynku
Podczas seminarium specjaliści zwrócą uwagę na aspekty formalnoprawne w
planowaniu ekspansji zagranicznej, a także związane z analizą rynku
docelowego, badaniem potencjału firmy, jej produktów i technologii.
— Będziemy pokazywać przykładowe historie przedsiębiorstw, które
odniosły sukces we wspomnianych krajach. W poprzedniej perspektywie
poświęcono zbyt mało uwagi na przygotowanie merytoryczne firm, które
chciały podbijać nowe rewiry — wyjaśnia wiceprezes PAIH.
Kolejnym krokiem będą warsztaty dla przedsiębiorców. Eksperci pomogą im
przygotować strategie ekspansji zagranicznej.
— Chcemy, żeby miały one jak najbardziej uproszczoną formę, a
jednocześnie zawierały najistotniejsze elementy z punktu widzenia
przedsiębiorcy i jego potrzeb. Pomożemy nie tylko w wypracowaniu
wspomnianego dokumentu, ale także przygotowujemy wnioskodawców do
wdrożenia go na danym rynku — tłumaczy Krzysztof Senger.
Barbara Brzezińska, ekspert w zespole innowacji i B+R, dotacji i ulg
PwC, zwraca uwagę, że podobnie jak w organizowanym przez Polską Agencję
Rozwoju Przedsiębiorczości konkursie Go to Brand, również w tym naborze
określono rynki priorytetowe.
— Najbliższy nabór obejmuje Stany Zjednoczone, Kanadę i Meksyk. W
kolejnych konkursach organizowanych jeszcze w tym roku będą to Chiny,
Wietnam, Japonia, Kenia, Iran i Emiraty Arabskie. Jak widać, są to rynki
pozaeuropejskie. Jest duże prawdopodobieństwo, że PAIH będzie
preferowała przedsiębiorców z doświadczeniem w działalności eksportowej
— ocenia Barbara Brzezińska.
Jak podkreśla Krzysztof Senger, wybór tych krajów nie jest przypadkowy.
— NAFTA, Azja, Bliski Wschód i Afryka budzą ogromne zainteresowanie
polskich firm i charakteryzują się też znacznym potencjałem nabywczym —
zaznacza wiceprezes PAIH.
Konkursowe wymogi
Jakie kryteria muszą spełnić przedsiębiorcy, aby otrzymać grant? Po
pierwsze — prowadzić co najmniej od roku firmę zarejestrowaną w Polsce.
Premiowani będą przedstawiciele biznesu, których projekty wpisują się w
jedną z krajowych inteligentnych specjalizacji i mają już doświadczenie
w prowadzeniu działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych.
Podczas oceny merytorycznej eksperci będą przyznawali punkty m.in. za
innowacyjność produktu, usługi lub technologii, a także za potencjał i
konkurencyjność firmy na rynku docelowym.
— Na wsparcie mogą liczyć mikro-, mali i średni przedsiębiorcy z całej
Polski. Z pewnością nabór zainteresuje tych przedstawicieli biznesu,
którzy ze względu na lokalizację swoich firm nie mogli ubiegać się o
dotacje z działania 1.2 programu Polska Wschodnia, czyli
Internacjonalizacji MSP — uważa Barbara Brzezińska.
Uwaga na limity
Maksymalny poziom dofinansowania projektu to 200 tys. zł. Przyznawane
przedsiębiorcom wsparcie jest pomocą de minimis. Co to oznacza w
praktyce? Ma ono określony limit. Jeśli przedsiębiorca jest bliski jego
osiągnięcia, na jakiś czas niestety musi zapomnieć o dotacjach.
— Beneficjent może otrzymać zaliczkę w wysokości 90 tys. zł na wdrożenie
strategii na wybranym rynku. Wydaje się to małą kwotą w porównaniu z
innymi konkursami, w których można dostać na ten cel nawet 500 tys. zł —
zauważa ekspertka PwC.
Katalog kosztów kwalifikowanych w programie Polskie Mosty Technologiczne
jest dość podobny do tego z działania 1.2 POPW. Przedsiębiorcy nie będą
jednak mogli przeznaczać grantów na pokrycie kosztów związanych z
transportem i hotelami.
— W zamian PAIH planuje zapewnić pomoc w formie bezgotówkowej, oferowaną
przez swoje zagraniczne biura handlowe. Wsparcie obejmie m.in.
organizację spotkań, udostępnianie powierzchni i urządzeń biurowych.
Rozwinięta sieć kontaktów biznesowych agencji może okazać się dodatkową
zachętą dla wnioskodawców — uważa Barbara Brzezińska.