Czytasz dzięki

Pepco przyciąga kolejkę kupców

opublikowano: 04-02-2020, 22:00

Wywodząca się z RPA sieć, której europejska kwatera główna mieści się w Polsce, znalazła się na celowniku funduszy private equity

„Więcej za mniej… codziennie” — to slogan reklamowy sieci dyskontowej Pepco, sprzedającej odzież, produkty do użytku domowego i zabawki. Mimo problemów jej właściciela sieć szybko się rozwija, zwłaszcza w Polsce, i mocno inwestuje w otwieranie kolejnych sklepów, a jej potencjał zwraca uwagę inwestorów finansowych. Na to, że będą mogli kupić ją za mniej, nie powinni jednak liczyć — Steinhoff International, właściciel Pepco, oczekuje co najmniej 4 mld EUR.

Pepco działa w kilkunastu krajach europejskich, ale zdecydowanie
najsilniejszą pozycję ma w Polsce — działa tu blisko połowa jego sklepów, a z
poznańskiej centrali zarządza działalnością na całym kontynencie. Fundusze
wietrzą inwestycyjną okazję, a dzięki sprzedaży sieci południowoafrykański
właściciel może wyjść z tarapatów finansowych.
Zobacz więcej

HANDEL W CENIE:

Pepco działa w kilkunastu krajach europejskich, ale zdecydowanie najsilniejszą pozycję ma w Polsce — działa tu blisko połowa jego sklepów, a z poznańskiej centrali zarządza działalnością na całym kontynencie. Fundusze wietrzą inwestycyjną okazję, a dzięki sprzedaży sieci południowoafrykański właściciel może wyjść z tarapatów finansowych. Fot. WM

We wtorek Sky News podało, że ofertę przejęcia Pepco zamierza złożyć konsorcjum trzech funduszy private equity. Chodzi o Advent, Mid Europę oraz Hellman & Friedman, a doradzają im eksperci inwestycyjni Rothschilda.

Wcześniej Bloomberg donosił o zainteresowaniu funduszu Partners Group, a południowoafrykański właściciel nie wykluczał oferty publicznej — w grę wchodziła m.in. sprzedaż 25-procentowego pakietu w drodze oferty publicznej na giełdzie w Warszawie.

Dyskontowy potencjał

Pepco jest obecne w 14 europejskich krajach, a szczególnie silną pozycję ma w Polsce. Ma tu około 850 sklepów, czyli niemal połowę europejskiej sieci. W 2018 r. przyniosły one 4,57 mld zł przychodów przy 456 mln zł czystego zysku. W Poznaniu mieści się europejska centrala spółki, w której pracuje ponad 500 osób. Spółka prowadzi też sklepy Dealz, które w Polsce pojawiły się w 2018 r., a w Wielkiej Brytanii i Irlandii ma sieć pod szyldem Poundland. W Europie Pepco wygenerowało w ostatnim roku finansowym prawie 3,5 mld EUR przychodów przy 325 mln EUR wyniku EBITDA.

Jesienią ubiegłego roku sieć zrefinansowała zadłużenie i zapowiedziała, że będzie otwierać w Europie około 300 sklepów rocznie. Dla południowoafrykańskiego właściciela Pepco to obecnie najcenniejszy składnik majątku. Notowany na giełdach w Johannesburgu i Frankfurcie Steinhoff International zmaga się z wysokim zadłużeniem, a ponadto od 2017 r. musi tłumaczyć się ze skandalu księgowego — przez lata raportował wyniki, które nie miały ścisłego związku z rzeczywistością.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Część zagranicznych spółek zależnych już sprzedał — w ubiegłym roku spotkało to m.in. zajmującą się produkcją mebli polską spółkę Steinpol, którą za 26,5 mln EUR odkupiła zarejestrowana w Liechtensteinie grupa Cotta. Steinhoff był też głównym akcjonariuszem sklepów meblowych Abra, ale od jesieni ubiegłego roku w KRS jako jedyny akcjonariusz wpisany jest prezes sieci, Piotr Lisowski.

Wieści o zainteresowaniu funduszy siecią Pepco we wtorek mocno podbiły giełdowe notowania Steinhoffa — w trakcie sesji rosły one nawet o ponad 20 proc.

Zainteresowane fundusze

Tymczasem dwa z trzech funduszy, które są bliskie złożenia oferty na Pepco, są dobrze znane na polskim rynku. Advent jest właścicielem Integera.pl i InPostu, a w przeszłości sparzył się na polskiej branży handlowej, ściągając z giełdy sieć marketów Eko, która popadła w tarapaty i została po cichu sprzedana prywatnym inwestorom, od których odkupił ją Eurocash. Mid Europa natomiast jest członkiem konsorcjum, do którego należy Allegro, ma też w portfelu m.in. spożywczy Hortex i laboratoria Diagnostyka. W polskim handlu fundusz ma jeszcze większe doświadczenie niż Advent — w latach 2011-17 kontrolował Żabkę, którą ze sporym przebiciem sprzedał funduszowi CVC.

Z Adventem był na wojennej ścieżce, gdy w 2012 r. ogłosił kontrwezwanie na akcje Eko Holdingu, zmuszając konkurenta, który był już dogadany z głównym akcjonariuszem spółki, do znacznego podniesienia ceny. Amerykański Hellman & Friedman takich doświadczeń na polskim rynku nie ma, ale aktywne są tu jego spółki portfelowe — zwłaszcza duński operator płatności Nets, który w ubiegłym roku zainwestował w Przelewy24.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane