"Obecnie sugerowana przez zespół doradców struktura finansowania zakłada 45% środków własnych i 55% ze źródeł zewnętrznych" - powiedział Zwierzyński, na konferencji prasowej w czwartek. Z jego słów wynika, że PGNiG, jako spółka matka, będzie zasilała Polskie LNG w kapitał poprzez obejmowanie kolejnych emisji jej akcji.
Według wiceprezesa, dokładna struktura finansowania i wybór ewentualnych udziałowców w spółce Polskie LNG, w której początkowo 100% udziałów obejmie PGNiG, powinny być znane jeszcze w 2007 roku, po podpisaniu umów dotyczących budowy terminala i dostaw gazu LNG.
"Rozmawiamy z kilkoma partnerami, którzy chcieliby mieć udziały w spółce. Są to zarówno spółki dostarczające gaz LNG, jak i podmioty zajmujące się budową takich obiektów" - powiedział Zwierzyński. Dodał, ze rozmowy o finansowaniu toczą się z bankami od pewnego czasu, ale nie podał szczegółów
Zaznaczył, że PGNiG po ewentualnym dopuszczeniu do spółki innych podmiotów zachowa pełna kontrolę nad jej działalnością.
Akcjonariusze PGNiG zdecydowali na NWZ w czwartek o zawiązaniu spółki realizującej projekt regazyfikacji LNG - Polskie LNG o początkowym kapitale 28 mln zł, który zostanie podwyższony w wyniku dwóch emisji do 50 mln zł do końca 2007 roku.
PGNiG spodziewa się, że rejestracja tej firmy nastąpi w kwietniu, natomiast na początku maja rozpocznie się przetarg na budowę terminalu.
"Przewidywane rozpoczęcie działalności inwestycyjnej przez Polskie LNG to pierwszy kwartał 2008, a rozpoczęcie regazyfikacji planujemy na drugą połowę 2011"- powiedział Zwierzyński.
W latach 2008-2010 będzie zaś trwała budowa terminalu i przyłączanie do sieci przesyłowej.
W grudniu PGNiG wybrało na lokalizację gazoportu na gaz skroplony (LNG) Świnoujście, odrzucając w ten sposób ofertę konkurującego z nim Gdańska. Zakończenie budowy terminalu planuje się na rok 2011.
Według wcześniejszych informacji PGNiG, przewidywane źródła dostaw to Algieria, Egipt, Libia, Nigeria, Norwegia i Katar.
Zakłada się, że początkowa zdolność terminalu będzie wynosić 2,5 mld m. sześc. rocznie. Terminal zostanie zaprojektowany w taki sposób, że możliwe będzie rozbudowanie jego przepustowości do poziomu 5,0-7,5 mld m. sześc. rocznie, jeżeli będzie to uzasadnione zwiększonym popytem na gaz. (ISB)
maza/dag