PKN nie wyklucza sprzedaży Polkomtela i emisji akcji

Naftobudowa Spółka Akcyjna
opublikowano: 2003-01-16 15:31

PŁOCK (Reuters) - PKN Orlen nie wyklucza, że w przyszłości sprzeda należący doń pakiet akcji Polkomtela oraz emisji akcji, czy zaciągnięcia kredytów by sfinansować zakup akcji Rafinerii Gdańskiej. Wymagane inwestycje po ewentualnym połączeniu się PKN Orlen z Rafinerią będą wahały się w granicach 1,5 miliarda złotych rocznie przez 5-6 lat po fuzji.

Skarb państwa zamierza sprzedać 75 procent akcji Refinerii. Decyzja, czy inwestorem stanie się PKN w konsorcjum z Rotch Energy, które wyraziły swe zainteresowanie, zapaść ma w ciągu kilku miesięcy. Po zakupie PKN miałby 25 procent minus jedna akcja Rafinerii oraz prawo pierwokupu reszty w przyszłości.

We wspólnej ofercie z Lukoilem Rotch oferował za kontrolę nad Gdańską 274 miliony dolarów i inwestycje przekraczające 330 milionów. Przedstawiciele Orlenu deklarowali już, że ich oferta będzie nie niższa. Oferta Lukoilu została wycofana.

"To jest nasz ulubiony projekt. Po ewentualnej fuzji oceniamy, że będą potrzebne nowe projekty inwestycyjne wielkości 1,5 miliarda złotych rocznie przez 5-6 lat" - powiedział posłom sejmowej komisji skarbu w Płocku wiceprezes PKN, Janusz Wiśniewski.

W materiale udostępnionym posłom PKN Orlen wymienił wśród ewentualnych możliwości finansowania zakupu Rafinerii sprzedaż pakietu akcji Polkomtela, w którym ma 19,6 procent udziałów, jak również wykorzystanie zdolności kredytowej spółki na poziomie 400 milionów euro oraz nową emisję akcji PKN.

W trakcie prezentacji, która odbyła się w Płocku żaden z przedstawicieli spółki nie sprecyzował, która z tych form finansowania jest preferowana.

Dyrektor finansowy PKN Jacek Strzelecki powiedział zaś, że według analityków 19,6 procent Polkomtela jest warte od 400 do 800 milionów dolarów.

PKN ma też udziały w NOM i lokalnym operatorze w Płocku.

"Ten obszar aktywów stanowi potencjalne źródło finansowania rozwoju strategicznego Orlenu" - powiedział Strzelecki.

((Autor: Marta Karpińska; Redagował: Marcin Gocłowski; Reuters Messaging: [email protected]; Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, [email protected]))