PKP Cargo odwołała się od decyzji UOKiK ws. 20 mln zł kary

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2005-01-20 20:43

PKP Cargo złożyła 19 stycznia w Sądzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów odwołanie od decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nakładającej na firmę 20 mln zł kary za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję - poinformowała spółka w komunikacie przesłanym PAP w czwartek.

PKP Cargo złożyła 19 stycznia w Sądzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów odwołanie od decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nakładającej na firmę 20 mln zł kary za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję - poinformowała spółka w komunikacie przesłanym PAP w czwartek.

    Chodzi o decyzję prezesa UOKiK z 31 grudnia 2004 roku. Postępowanie w tej sprawie wszczęte zostało na podstawie wniosku "Sped-Pro" S.A. z Warszawy - przypomina komunikat.

Jak poinformował UOKiK w komunikacie z 5 stycznia, prezes Urzędu nałożył 20 mln zł kary na PKP Cargo za bezpodstawne różnicowanie kontrahentów.

    PKP Cargo za tę samą usługę (przewóz towarów na określoną odległość), oferuje zróżnicowane ceny, których poziom nie zależy od kryteriów ekonomicznych, jednolitych dla wszystkich kontrahentów. Powoduje to, że otrzymują oni upusty w różnej wysokości, nieodzwierciedlające ponoszonych przez przewoźnika nakładów - poinformował wówczas UOKiK.

    Według ustaleń kontrolnych UOKiK, PKP Cargo ustala upusty wobec swoich kontrahentów, kierując się czynnikami subiektywnymi, jak np. to, na ile klient jest skłonny korzystać z konkurencyjnego transportu samochodowego.

    Zdaniem Urzędu powoduje to, że kontrahenci PKP Cargo, korzystający z usług przewozowych o zbliżonej wartości, otrzymują upusty w różnej wysokości, nieuwzględniające ponoszonych przez przewoźnika nakładów. Różnice w wysokości upustów mogą sięgać nawet kilkunastu procent.

    Podobne zarzuty wiążą się z harmonogramami planowanych przewozów, które kontrahenci zobowiązani są przedstawiać PKP Cargo - wynika z komunikatu UOKiK. Jak ustalił UOKiK, niektórym kontrahentom grożąpoważne kary umowne za nie wywiązanie się z odbioru usług przewozowych deklarowanych w harmonogramie rocznym, podczas gdy wobec innych kontrahentów w takich przypadkach PKP Cargo nie redukuje upustów. Według Urzędu, jest to bezprawna praktyka.

    W swoim komunikacie UOKiK zaznaczył, że szczególnie szkodliwym działaniem wymierzonym w rozwój konkurencyjnych przewozów kolejowych jest to, że PKP Cargo zastrzega w umowach z kontrahentami, iż nie będzie realizować usług do wybranych odbiorców i stacji celowych.

    W swoim odwołaniu z 19 stycznia PKP Cargo wnosi o zmianę zaskarżonej decyzji w części stwierdzającej, iż spółka naruszyła postanowienia ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, a w konsekwencji o uchylenie nałożonej kary pieniężnej - informuje czwartkowy komunikat spółki.

    Spółka podnosi w odwołaniu, iż prezes UOKiK błędnie zdefiniował rynek, na którym działa PKP Cargo, nie wykazał naruszenia interesu publicznego, a "rozpatrując zarzuty szczegółowe dopuścił się naruszenia prawa materialnego oraz nie dokonał właściwej analizy zebranego w sprawie materiału dowodowego" - głosi komunikat.

    PKP Cargo SA jest jednym z największych polskich przedsiębiorstw. Zatrudnia ponad 47 tys. pracowników. Jest - po kolejach niemieckich - drugim pod względem wielkości kolejowym przewoźnikiem towarowym w Unii Europejskiej.

    PKP Cargo w 2002 roku wypracowało ponad 152,7 mln zł zysku netto. W pierwszym półroczu 2004 roku zysk netto spółki spadł w stosunku do pierwszego półrocza 2003 roku o 14,3 mln zł i wyniósł 41 mln zł.