PKP Intercity ma być sprywatyzowana w 2004 r., a PKP Cargo ma trafić w ręce inwestora strategicznego rok później – wynika z "Program dalszej restrukturyzacji oraz prywatyzacji spółek grupy PKP do 2006 roku", który przyjęło Ministerstwo Infrastruktury. Koleje ograniczą o jedną trzecią liczbę pociągów pasażerskich.
- Program obejmuje szereg działań porządkujących strukturę zarządzenia finansami PKP, strukturę organizacyjną, kwestie wzajemnych rozliczeń w ramach grupy - powiedział PAP Mieczysław Muszyński, wiceminister infrastruktury.
Według niego, program w ciągu miesiąca trafi pod obrady rządu.
- Głównym celem przyjętego przez resort infrastruktury programu jest przygotowanie do prywatyzacji spółek z grupy PKP - powiedział PAP Franciszek Adam Wielądek, przewodniczący rady nadzorczej PKP.
Zgodnie programem, PKP Intercity Sp. z o.o. ma zostać sprywatyzowany w 2004 r., a spółki PKP Cargo , Szybka Kolej Miejska (SKM) w Trójmieście i Warszawska Kolej Dojazdowa - w 2005 r.
- W programie tym założono znalezienie inwestora dla SKM i WKD na koniec 2005 r., jednak obawiam się, że będzie tu niewielki poślizg, ze względu na kwestię wyrównywania przez Skarb Państwa strat, jakie poniosą przyszli inwestorzy strategiczni w tych spółkach - powiedział Adam Wielądek.
Wyjaśnił, że chodzi o podpisanie z przyszłym inwestorem strategicznym umowy na długoletnią kompensację strat, jakie przynoszą spółki przewozowe PKP. Rozmawia w tej sprawie z Bankiem Światowym, który mógłby udzielić kredytu gwarantowanego przez Skarb Państwa.
W programie restrukturyzacji PKP założono, że jeśli dotychczasowy poziom dofinansowania regionalnych przewozów pasażerskich będzie utrzymany, to PKP ograniczy o prawie jedną trzecią liczbę pociągów.
- Od 1 marca tego roku będzie ograniczana liczba pociągów. Dotyczyć to będzie około 1.100 pociągów - powiedział Adam Wielądek.
Program przewiduje, że PKP otrzyma 100 proc. rekompensaty spadku wpływów w wyniku stosowania ulg na przejazdy.
Przewodniczącego rady nadzorczej powiedział, że strata PKP Przewozy Regionalne w 2002 r. wyniosła około 1 mld zł. Według niego, jednym z głównych powodów trudnej sytuacji finansowej tej spółki są niewystarczające dotacje z budżetu państwa z tytułu ulg i zmniejszanie dotacji do przewozów regionalnych w stosunku do tych, które przewidziano w ustawie o komercjalizacji PKP. W 2003 r. dotacja do przewozów regionalnych została zmniejszona z 800 mln zł do 300 mln zł. W 2002 r. wyniosła zaś 300 mln zł, zamiast planowanych 500 mln zł.
W dokumencie założono przeprowadzenie programu wewnętrznych oszczędności, które w tym roku mają wynieś 5 proc., a w latach 2004-2006 dalsze 10 proc. Obejdzie się jednak bez gwałtownych zwolnień. W połowie 2002 r. grupa PKP zatrudniała około 150.000 osób.
ONO, PAP