482,5 mln EUR – tyle mają otrzymać PKP Intercity z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Pierwotnie planowano, że przewoźnik sfinansuje z unijnych dotacji zakup 38 wagonów piętrowych push-pull oraz 45 lokomotyw wielosystemowych. Zamiast zakupu piętrusów przewoźnik zmodernizuje jednak zwykłe wagony i kupi więcej lokomotyw. PKP Intercity już dwukrotnie ogłaszały przetarg na piętrusy, ale oferty były znacznie wyższe od kosztorysu, więc na razie nie udało się wyłonić wykonawcy. Ponadto produkcja takiego taboru będzie czasochłonna, więc trudno byłoby sfinansować jego zakup z KPO. Przewoźnik, choć nie rezygnuje z zakupu wagonów piętrowych, postanowił poszukać na nie innego finansowania. Na co konkretnie przeznaczy dotacje z KPO?
- PKP Intercity planuje sfinansować z KPO modernizację 248 wagonów oraz zakup 56 lokomotyw. Obecnie trwają rozmowy dotyczące zmiany zakresu projektów. Po uzyskaniu pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej przekażemy pełną listę – informuje Cezary Nowak z PKP Intercity.
Tyle wagonów planuje zmodernizować polski przewoźnik...
... a tyle kupi lokomotyw.
Na zmianach może zyskać Newag, który ostatnio w przetargach PKP Intercity na lokomotywy jest jedynym oferentem.
Po niedawnej rewizji KPO, Polska ma otrzymać 5 mld EUR zaliczek. Przewoźnik liczy, że część pieniędzy popłynie właśnie na jego tabor.