PKP PLK zamówiły przebudowę magistrali węglowej na Śląsku

  • PAP
opublikowano: 18-12-2020, 15:08

Wartą ponad 1,5 mld zł brutto umowę na przebudowę magistrali węglowej w centralnej części woj. śląskiego zamówiła w piątek spółka PKP PLK. To najbardziej wysunięty na południe odcinek linii kolejowej nr 131. Prace obejmujące zaprojektowanie i wykonanie inwestycji mają trwać do 2024 r.

Jak mówił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, podczas zdalnego podpisania umowy z firmą PORR na projektowanie i realizację robót, to zadanie ważne z dwóch powodów.

„Po pierwsze Śląsk to nasze gospodarcze serce, o które trzeba dbać i komunikacja Śląska z wybrzeżem jest niezwykle istotna – temu służy podniesienie przepustowości, dostosowywanie tego odcinka tej linii do transportu towarów, tak, aby one mogły płynnie przemieszczać się po Polsce” – wskazał. „Ale jest to też linia kolejowa, która będzie dostosowywana do przyzwoitego poziomu związanego z ofertą pasażerską” – dodał wiceszef MI.

Fot. Marek Wiśniewski
Fot. Marek Wiśniewski

Prezes PLK Ireneusz Merchel podkreślił, że cała linia nr 131 Chorzów Batory – Tczew łączy nie tylko Śląsk z Portami, ale też Polskę z południem Europy. Przypomniał, że równolegle trwają inwestycje m.in. na północnym odcinku przedwojennej „węglówki”, czyli linii nr 201 w kierunku portu w Gdyni przez Kościerzynę – co łącznie wpisuje się w założenia rozwoju tzw. europejskiej sieci bazowej TEN-T.

Merchel podkreślił też, że piątkowa umowa jest ostatnią o wartości przekraczającej 1 mld zł, ujętą w Krajowym Programie Kolejowym o wartości blisko 76 mld zł, podpisywaną w obecnej perspektywie finansowej. „Pozostały nam umowy do podpisania jeszcze na kilka miliardów; pozostałe są zrealizowane, na blisko 17 mld zł, całkowicie rozliczone, albo na zaawansowanym etapie realizacji” – wskazał szef PLK.

Piątkowa umowa dotyczy remontu odcinka tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegającego w centralnej, silnie zurbanizowanej części woj. śląskiego – od Chorzowa Batorego, przez Bytom i Radzionków, po Nakło Śląskie.

To również jedno z kluczowych kolejowych połączeń pasażerskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka.

W poprzednich latach na poszczególnych śląskich odcinkach magistrali węglowej prowadzono już remonty - np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim.

Z dokumentacji przetargu na projekt i przebudowę fragmentu trasy Chorzów Batory – Nakło Śląskie wynikało, że na nieodnawianych tam w poprzednich latach odcinkach wymieniona ma zostać nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawiana ma być też geometria linii. Zaplanowano przebudowę rozjazdów, remont lub budowę na nowo wiaduktów, ścian oporowych, a także nowe urządzenia sterowania ruchem.

Nie przewidziano budowy nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego – powstanie jedynie trzeci tor na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto.

Perony mają zyskać m.in. nową nawierzchnię. W centrum Chorzowa ma powstać nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich. Zaplanowano zmianę układu torowego stacji Bytom, a na głównym dworcu w tym mieście - oczyszczenie i zabezpieczenie konstrukcji przedwojennej hali dworcowej – wraz z wymianą poszycia jej dachu. Na przystanku Bytom Północny perony mają być przesunięte w stronę ul. Strzelców Bytomskich.

Odpowiadając na pytanie PAP prezes Merchel zapewnił, że ponieważ prace będą prowadzone w formule „projektuj i buduj”, jeszcze na ich pierwszym etapie PLK dopuszczają możliwość uzasadnionych zmian w zakresie np. infrastruktury pasażerskiej. Odnosząc się do innego pytania przyznał, że obecne przedsięwzięcie nie wpisuje się w powstające obecnie w regionie założenia tzw. Kolei Metropolitalnej.

Odcinek Chorzów Batory – Nakło Śląskie ujęto jako tzw. LOT A w zestawie przetargów zmierzających do realizacji unijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W unieważnionym ponad dwa lata temu pierwszym przetargu na tę inwestycję najtańsza oferta opiewała na 1,3 mld zł brutto, przy budżecie 790 mln zł brutto. W powtórnym postępowaniu PLK oszacowały wartość zamówienia podstawowego na 1,376 mld zł brutto.

W informacji z otwarcia ofert we wrześniu ub. roku PLK podały, że najtańsza łączna cena brutto wynosiła 1,742 mld zł brutto. W październiku ub. roku odbyła się aukcja elektroniczna, w której uczestniczyło czterech wykonawców. W jej efekcie uzyskano od spółki Intercor cenę całkowitą oferty 1,242 mld zł netto (1,528 mld zł brutto). Spółka ta wygrała aukcję z firmą PORR o 100 zł.

W styczniu br. PLK wybrały ofertę Intercoru jako najkorzystniejszą. W lutym br. jednak unieważniły wybór, w ślad za wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej. Następnie w czerwcu zarządca kolejowej infrastruktury podał, że wybrał ofertę PORR. Także ten wybór został zaskarżony; jednak to odwołanie zostało odrzucone.

Wyłoniony w przetargu wykonawca ma m.in. opracować dokumentację, uzyskać pozwolenia i wykonać roboty. Inwestycja ma trwać do 41 miesięcy. Według piątkowej informacji PLK odcinek ma długość 32 km (obejmuje łącznie 80 km torów kolejowych). Zmodernizowanych zostanie tam 7 stacji i przystanków, odnowionych lub odbudowanych będzie 29 obiektów inżynieryjnych i wymienionych 170 rozjazdów.

Odcinek ten ujęto jako tzw. LOT A w zestawie przetargów zmierzających do realizacji unijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Pierwotnie cztery przetargi w trybie projektuj i buduj, dotyczące poszczególnych odcinków magistrali węglowej, PLK prowadziły od końca 2017 r. Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory - Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór - tzw. LOT A), Nakło Śląskie – Kalina (w pobliżu Herb - LOT B), Kalina – Rusiec Łódzki (LOT C) oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice (LOT D).

We wrześniu ub. roku podpisano umowę na LOT D (o długości 32,7 km; prace tam za 582 mln zł netto wykonuje spółka ZUE) oraz LOT C (o długości ponad 70 km; prace za 1,24 mld zł netto prowadzi PORR, w konsorcjum z Trakcją System) – oba te odcinki mają być gotowe w połowie 2023 r. Przetarg na LOT B (37,8 km) unieważniono, po czym do 2024 r. założono jedynie zaprojektowanie inwestycji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane