Platyna gwiazdą wśród metali szlachetnych

Paweł Grubiak, Prezes Zarządu, Doradca Inwestycyjny w Superfund TFI
opublikowano: 11-02-2021, 10:14

Notowania metali szlachetnych miały trudniejszy początek roku niż można było przypuszczać. Odbicie w górę wartości amerykańskiego dolara w styczniu wywierało presję spadkową na kruszce, doprowadzając do ich istotnych przecen. Najwięcej uwagi przyciągnęła styczniowa zniżka notowań złota, która sprowadziła notowania kontraktów na ten kruszec do okolic 1800 USD za uncję, a w lutym ta bariera była ponownie testowana.

Przez ostatnie kilka dni wartość amerykańskiego dolara jednak znacząco spadła, co pozwoliło cenom metali szlachetnych na powrót do zwyżek. Kontrakty na złoto odbiły w górę do okolic 1840 USD za uncję, a srebro odbiło z rejonu 26 USD za uncję do poziomów przekraczających 27 USD za uncję.

Najwięcej uwagi przyciągnęła jednak w ostatnich dniach sytuacja na rynku platyny. Ten mniej popularny szlachetny metal zanotował bowiem serię kilku znaczących dziennych zwyżek, w wyniku czego jego notowania przekroczyły barierę na poziomie 1200 USD za uncję - są to najwyższe ceny platyny od drugiej połowy stycznia 2015 roku.

Rynek platyny, podobnie jak rynek srebra, w ostatnich latach był niedoceniany przez wielu inwestorów. Spadkom cen platyny sprzyjał nie tylko trend spadkowy, który na rynkach metali szlachetnych trwał od 2011 roku aż do niedawna, ale też spadek sprzedaży samochodów z silnikiem diesla. Platyna to metal głównie przemysłowy, wykorzystywany w produkcji katalizatorów samochodowych przede wszystkim w pojazdach z silnikiem diesla, a te zaczęły być mniej chętnie kupowane zwłaszcza po aferze VW. W wielu pojazdach z silnikami benzynowymi platyna była zastępowana palladem.

Jednak w ostatnich latach ceny platyny były na tyle niskie w porównaniu z notowaniami palladu, że branża samochodowa zaczęła na nowo zwracać się w kierunku platyny. Ożywienie, jakiego inwestorzy oczekują po ustąpieniu pandemii, może sprawić, że notowania platyny śmielej wystrzelą w górę, nadrabiając straty z poprzednich lat.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane