Poczta Polska: NIK pochwaliła realizację strategii, krytyka dot. części obszarów

ISBNews
opublikowano: 23-12-2015, 13:33

Poczta Polska skutecznie wdrożyła strategię na lata 2011-2014 i generuje pozytywne wyniki finansowe. Krytyczna ocena Najwyższej Izby Kontroli (NIK) dotyczyła jedynie niektórych obszarów działalności, m.in. terminowości, podała Poczta.

"Poczta Polska, działając na najbardziej liberalnym rynku pocztowym w Europie, skutecznie  wdrożyła strategię na lata 2011-2015. Jej efekty to dynamiczny wzrost udziału w rynku e-commerce, efektywna konkurencja na rynku listowym i rozwój usług finansowych i cyfrowych poprzez platformę Envelo. Spółka dokonała wielomilionowych inwestycji w rozwój kapitału ludzkiego oraz infrastruktury, odzyskała stabilizację finansową i generuje pozytywne wyniki finansowe" - czytamy w komunikacie.

Podkreślono, że w raporcie z kontroli NIK pozytywnie oceniła realizację celów przyjętych w kierunkach strategicznych, a zastrzeżenia dotyczyły jedynie niektórych obszarów, m.in. terminowości.

Spółka wskazała, że polski rynek pocztowy jest jednym z najbardziej zliberalizowanych rynków w Europie, dodatkowo podlega silnej e-substytucji. Poczta Polska skutecznie wdrożyła strategię pomimo braku wystąpienia kluczowej przesłanki, czyli wprowadzenia zmian w systemie wynagrodzeń pracowników polegającego na uzależnieniu wynagrodzenia od wyników pracy. Takie porozumienie, po długich negocjacjach udało się osiągnąć w marcu 2015 roku.

"Zmiany wprowadzane przez Pocztę Polską od 2012 r. w usługach kurierskich spowodowały, że ich sprzedaż w ciągu 3 lat zwiększyła się prawie sześciokrotnie. Konkurując na rynku tradycyjnej korespondencji, Poczta Polska zatrzymała proces odchodzenia klientów do innych firm pocztowych. Finalnie, w 2014 roku Poczta Polska podpisała blisko 34 tys. nowych kontraktów, a wśród klientów są firmy z sektora ubezpieczeniowego, bankowego i telekomunikacyjnego" - czytamy dalej.

Pomimo niekorzystnego rozstrzygnięcia przetargu na obsługę sądów i prokuratur w 2013 r. Poczta Polska skutecznie uzupełniła powstałą w przychodach lukę, dzięki programowi "Wyzwania Wzrostu", który przyniósł łączne efekty przekraczające 300 mln zł, podkreślono także.

Spółka odniosła się również do uwag na temat terminowości i jakości obsługi oraz dostępności usług.

"Z badań prowadzonych przez Pocztę Polską wynika, że średni czas oczekiwania na obsługę w placówkach pocztowych w ostatnich miesiącach oscylował w okolicach 2,5 minut. Według sondażu CBOS z lipca 2015 roku, zdecydowana większość badanych (83%) uznaje czas pobytu w placówce za krótki lub akceptowalny" - napisano w materiale.

Wskazano, że Poczta Polska posiada 1 placówkę w każdej gminie oraz 1 placówkę na 5 885 mieszkańców w gminach miejsko-wiejskich, przy wymogu 6 tys. mieszkańców. Firma utrzymuje także jedną placówkę na każde 75,48 km2 w gminach wiejskich, przy wymaganiach aby 1 placówka była na każde 85 km2.

Poczta Polska wdraża obecnie nowy model placówek pocztowych będących przyjaznymi centrami pocztowo-finansowymi. Obecnie ma ich ponad 350. W badaniu MillwardBrown na pytanie o nową placówkę 9 na 10 pytanych oceniło ją pozytywnie, z czego "bardzo dobrze" - 69%, a "dobrze" - 27%. Ponad połowa (51%) wysoko oceniła jakość obsługi: brak kolejek, szybką, profesjonalną oraz miłą obsługę, podano.

Poczta podkreśla też, że zarobki zarządu spółki nie odbiegają od standardu innych spółek będących własnością Skarbu Państwa. Z dostępnych raportów płacowych wynika, że niemal w każdym z badanych kryteriów płacowych m.in. takich, jak: wielkość przychodów, zatrudnienie, struktura, zakres działania, wynik spółki, wynagrodzenie zarządu plasuje się poniżej mediany zarobków lub oscyluje wokół mediany, wskazano.

NIK podała dziś, że restrukturyzacja Poczty Polskiej, polegająca m.in. na zamykaniu urzędów pocztowych i zmniejszeniu zatrudnienia, nie sprzyjała poprawie dostępu do powszechnych usług pocztowych i ich jakości. Krytycznie oceniono m.in. dostępność placówek w miastach, szybkość obsługi, terminowość dostarczania przesyłek i system wynagrodzeń. Izba zaproponowała także zmianę niektórych uregulowań prawnych dotyczących rynku pocztowego.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Polecane