Trade Winds to coroczna misja handlowa organizowana przez rząd USA, która ma promować amerykańskie usługi i produkty, łączyć firmy z potencjalnymi partnerami i ułatwiać im robienie biznesu. W 2022 r. amerykańskie firmy pojechały do Dubaju i okolicznych krajów Bliskiego Wschodu, w ubiegłym roku do Tajlandii i sąsiednich krajów, w tym roku miały do wyboru Turcję, Rumunię, Włochy, Danię, Kazachstan i Polskę.
Kto przyjechał do Polski
Z Marisą Lago, która w administracji USA jest podsekretarzem ds. handlu międzynarodowego (Under Secretary of Commerce for International Trade), przyjechało do Polski 14 firm z sektorów lotniczego, obronnego, rolnego, dóbr konsumpcyjnych, energetyki, technologii medycznych, wyposażenia przemysłowego, cyberbezpieczeństwa oraz ICT.
— Uczestnicy ubiegłorocznej misji podpisali umowy w Indonezji, Filipinach i Tajlandii i realizują wielomilionowe kontrakty. Spodziewam się podobnych efektów tegorocznej Trade Winds dla polskich firm w nadchodzących latach. Koncentrujemy się na wspólnych celach gospodarczych i obronnych nie tylko Polski, ale także regionu — mówi Marisa Lago.
Szczególnie ważny jest sektor obronny.
— W listopadzie ubiegłego roku Polskę odwiedziło 21 firm z sektorów lotniczego i obronnego. Te branże mają wielu mniejszych podwykonawców. Poza helikopterami czy czołgami jest też obszar cyberbezpieczeństwa. Amerykańskie firmy mają tu czołową pozycję i szukają partnerstwa z polskim rządem i biznesem — mówi Marisa Lago.
Dobry czas, duże inwestycje
Podkreśla, że Polska jest kluczowym partnerem USA.
— Mogłam wybrać każdy z krajów z tegorocznej misji, postanowiłam pojechać do Turcji i Polski. To świadczy o szansach, których upatruję tu dla amerykańskich firm. Polska jest druga na świecie, po Chinach, pod względem wzrostu PKB w latach 1990-2020. Wiele amerykańskich firm ma w Polsce siedziby na region. Przyjechałam tu także dlatego, że Polska stała się humanitarnym supermocarstwem, jak mówi ambasador Mark Brzezinski. Wierzę, że będzie mieć kluczową rolę w odbudowie Ukrainy — twierdzi Marisa Lago.
Jej zdaniem polsko-amerykańskie relacje handlowe są mocniejsze niż kiedykolwiek. W 2023 r. Polska wyeksportowała do USA towary za 11,83 mld USD, a import sięgnął 16,15 mld USD — wynika z danych GUS. Amerykańskie firmy zainwestowały w Polsce ponad 64 mld USD i zatrudniają obecnie 330 tys. osób, więcej wydali tylko przedsiębiorcy z Niemiec. Intel buduje pod Wrocławiem fabrykę czipów za 4,6 mld USD.
Różnica zmian to normalna sprawa
Podsekretarz Marisa Lago nie uważa, że relacje między naszymi krajami osłabiły problemy TVN z uzyskaniem licencji po zakupie stacji przez Discovery czy tzw. apteka dla aptekarza, która uderza w największe sieci, w tym Gemini należącą do funduszu Warburg Pincus.
— Nawet między najbliższymi partnerami pojawiają się przeszkody w biznesie. Każdy kraj ma obszary do poprawy. W Polsce działa 1500 amerykańskich firm i spodziewamy się, że będzie ich więcej — wyjaśnia Marisa Lago.
Nie widzi też zagrożenia w związku z przesunięciem budowy elektrowni atomowej, w której uczestniczą dwie amerykańskie firmy: Bechtel i Westinghouse.
— To wieloetapowy i bardzo skomplikowany proces. Polska buduje nie tylko elektrownię atomową, lecz cały sektor, który będzie wytwarzał energię dla milionów odbiorców i zaoferuje tysiące miejsc pracy. Tak duże projekty trwają, ale jestem pewna, że ten zakończy się sukcesem. Jesteśmy zachwyceni, że rząd Polski wybrał amerykańskie firmy do budowy pierwszej elektrowni atomowej, na dodatek nie jednego, lecz trzech reaktorów. To nie kolejny, lecz pierwszy taki projekt w Polsce. Jest to tym ważniejsze, że Polska potrzebuje czystej energii także ze względów geopolitycznych — mówi Marisa Lago.
Obszarów do współpracy widzi więcej.
— Jestem pod wrażeniem liczby sektorów, w których nasze firmy współpracują — energetyka, ICT, zdrowie, przemysł filmowy. Członkostwo w UE, stabilność polityczna, dobrze wykształcone młode kadry — to wszystko przyciąga amerykańskie firmy. Będziemy świadkami polsko-amerykańskiej współpracy w obszarach, o których jeszcze nawet nie śnimy — podsumowuje podsekretarz ds. handlu międzynarodowego.