Pojazdy i maszyny napędzają branżę

Joanna DobosiewiczJoanna Dobosiewicz
opublikowano: 2015-02-27 00:00

Rynek leasingowy ma za sobą kolejny rok wzrostów. Za dużą ich część odpowiadają branże pojazdów oraz maszyn i urządzeń

Według danych Związku Polskiego Leasingu, do końca 2014 r. firmy leasingowe sfinansowały pojazdy o łącznej wartości 26,6 mln zł. To o 28 proc. więcej niż w 2013 r. Również produkcja przemysłowa w 2014 r. była wyższa niż rok wcześniej (o 3,2 proc.). Struktura rynku pozostaje stabilna: 36,4 proc. wszystkich transakcji w 2014 r. dotyczyło pojazdów lekkich, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony, 33,1 proc. stanowiły umowy na maszyny i inne urządzenia (w tym IT), a 26,7 proc. — transport ciężki.

NA PODIUM:
NA PODIUM:
W 2014 r., podobnie jak w latach ubiegłych, pojazdy lekkie były motorem rozwoju polskiego rynku leasingowego. Drugie w kolejności były maszyny i urządzenia, zaś trzecie — finansowanie transportu ciężkiego — mówi Wojciech Rybak, wiceprzewodniczący komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.
D.SOBIESKI

— Motorem napędowym całej branży leasingu są pojazdy i maszyny — podkreśla Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający do spraw strategii rynkowej BZ WBK Leasing.

Auta wciąż na czele

Spośród produktów, które są przedmiotem leasingu (a są nim m.in. maszyny budowlane, linie produkcyjne, sprzęt biurowy, komputery, tablety, telefony i nieruchomości), klienci wciąż najczęściej wybierająróżnego rodzaju pojazdy (to około 82 proc. wszystkich umów leasingowych). W 2014 r. pojazdy lekkie były kluczową częścią rynku — odnotowały 39 proc. wzrost w stosunku do wyników z 2013 r. Łączna wartość transakcji w tym segmencie była równa 15,5 mld zł.

— Duży wzrost w przypadku leasingu samochodów osobowych był możliwy głównie dzięki dobrym wynikom z I kwartału, kiedy m.in. za sprawą okienka kratkowego finansowanie pojazdów lekkich wzrosło o 79 proc. Potem rynek spowolnił, ale nie przekreśliło to wyników z poprzednich miesięcy — mówi Wojciech Rybak, wiceprzewodniczący komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu i prezes Millennium Leasing.

Nie tylko samochody

Przedsiębiorcy, poza autami, najczęściej biorą w leasing maszyny i urządzenia produkcyjne. Ten segment odnotował 17 proc. wzrost w stosunku do 2013 r., a łączna wartość transakcji wyniosła 14,1 mld zł. Było to skutkiem m.in. wykorzystania pieniędzy unijnych przeznaczonych na rolnictwo i znaczącego skoku w branży budowlanej.

— Światowa produkcja rolnicza, według szacunków Głównego Urzędu Statystycznego, zwiększyła się w 2014 r. o 5,7 proc. w porównaniu z 2013 r. Przyczynił się do tego wzrost produkcji roślinnej (o 4,7 proc.) i zwierzęcej (o 6,9 proc.). W zeszłym roku utrzymał się wzrost cen detalicznych niektórych towarów i usług zakupowych na bieżącą produkcję rolniczą oraz przeznaczonych na cele inwestycyjne. Istotnym czynnikiem przyczyniającym się do dalszego wzrostu inwestycji w tym roku będą dopłaty bezpośrednie dla rolników, których pula wyniesie 3,4 mld euro (14,3 mld zł) — podkreśla Daniel Mrozek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży w BZ WBK Leasing.

Finansowanie transportu ciężkiego, do którego zalicza się pojazdy ciężarowe, statki, samoloty itd., stanowiło w minionym roku 14 proc. całego rynku leasingowego. Wartość transakcji w tym przypadku wyniosła 11,4 mld zł. Rozwojowi tego segmentu sprzyjało zainteresowanie pojazdami ciężarowymi z normą emisji Euro 5 z tzw. listy derogacyjnej. Największy skok zanotowano w pierwszych miesiącach roku. W ostatnim kwartale ta część rynku zaliczyła spadek, który był echem masowych zakupów pojazdów przed wprowadzeniem w życie podwyższonej normy emisji spalin w 2013 r. Według analityków, przed leasingiem ciężkich pojazdów kolejne dobre miesiące.

— To m.in. poprawa koniunktury w strefie euro, szczególnie w Niemczech, powinna przyczynić się do stabilizacji branży pojazdów ciężarowych — przewiduje Marcin Nieplowicz, dyrektor do spraw statystki i monitorowania rynku ZPL.

MSP napędzają rynek

Według ostatniego badania jakości leasingu w Polsce za rozwój tego rynku odpowiadają głównie mali i średni przedsiębiorcy (4 na 10 firm z umową leasingową pochodzi z sektora MSP). Ponadto badanie „Monitoring kondycji sektora

MMŚP 2014” zrealizowane przez CBOS w 2014 r. pokazuje, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa częściej korzystają z leasingu niż kredytu w celach inwestycyjnych. — Potwierdzają to dane — przez ostatnich 12 miesięcy wartość aktywnego portfela firm leasingowych rosła dwa razy szybciej niż wartość salda kredytów inwestycyjnych — zauważa Wojciech Rybak.

Dalsze wzrosty

W 2015 r. branża leasingowa powinna zaliczyć wzrost o 11,2 proc. Eksperci firm leasingowych uważają, że w I kwartale 2015 r. spadnie poziom finansowania pojazdów lekkich i ustabilizuje się sytuacja w grupach środków trwałych związanych z transportem ciężkim.

— Dynamika rynku leasingu powinna być zgodna z oczekiwanym wzrostem inwestycji prywatnych. W II kwartale 2015 r. powinno to wpłynąć na rynek leasingu pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Oczekujemy też odbicia na rynku maszyn budowlanych. Rynek maszyn będzie się dalej wzmacniał dzięki wysokiemu poziomowi wykorzystania zdolności produkcyjnych — zapowiada Marcin Nieplowicz, dyrektor do spraw statystyki monitorowania rynku w ZPL.