Polacy nie boją się radykalnych zmian w karierze

Marta Maj
opublikowano: 2024-03-14 20:00

Pracownicy, którzy nie otrzymują oczekiwanych możliwości rozwoju, coraz częściej decydują się na zmianę miejsca pracy.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego Polacy decydują się na zmianę zawodu
  • czy zmiana firmy to jedyne rozwiązanie na chęć pracy na nowym stanowisku
  • jak rozwój technologii wpływa na decyzje pracowników w obszarze kariery zawodowej
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Ponad 40 proc. pracowników nigdy nie przechodziło upskillingu, czyli podnoszenia swoich kompetencji szkoleniami. Ale już sześć na 10 osób ma za sobą reskilling, czyli zmianę zawodu, przejście na nowe stanowisko w firmie lub pozyskanie umiejętności w zupełnie nowej dziedzinie – wynika z raportu „Polacy gotowi do zmiany – reskillig i upskilling na rynku pracy” opracowanym przez Aplikuj.pl. Czytamy w nim, że radykalna modyfikacja kariery zawodowej jest zjawiskiem równie częstym, co rozwój pracownika na obecnym stanowisku. Dlaczego tak wielu zatrudnionych myśli o nowym miejscu pracy?

Motywy zmian zawodowych

Jak czytamy w raporcie, główną przyczyną wprowadzania radykalnych zmian w karierze jest szansa na lepsze zarobki – taką opcję wskazało 37 proc. badanych. Duże znaczenie dla tej decyzji ma również wypalenie zawodowe i wynikająca z niego chęć podjęcia ciekawszych wyzwań. Jedynie 13 proc. respondentów nie brało w ostatnim roku pod uwagę możliwości zmiany pracy. Takie dane mogą być niepokojące dla pracodawców, zwłaszcza w kontekście coraz większej walki o talenty.

– Zmiana to w dużej mierze znak naszych czasów. Niezadowolenie z obecnego miejsca pracy wcale nie musi być kluczowym powodem, dla którego rozważamy taki ruch. Nowe pokolenia kandydatów nie przywiązują się do miejsc, preferują bardziej intensywne doświadczanie. Nierzadko w ich CV okres pracy w danych firmach może być krótszy. Czy specjaliści HR powinni odbierać to jednoznacznie negatywnie? Niekoniecznie. Poszukiwanie nowego miejsca pracy często wymaga odwagi, wyjścia ze swojej strefy komfortu – wyjaśnia Izabela Foltyn z portalu Aplikuj.pl.

Wielu ekspertów radzi, by przed podjęciem decyzji o zmianie zatrudnienia rozważyć rozmowę z obecnym pracodawcą. Może okazać się, że firma będzie w stanie zapewnić pracownikowi nowe możliwości rozwoju.

– Wszystkim, którzy rozważają zmiany, rekomenduję na początku analizę możliwości zawodowych wewnątrz organizacji. Mam na myśli miejsce, w którym zbudowaliśmy już zaufanie, a pracodawca doskonale wie, jakie są nasze możliwości. Warto również porozmawiać z osobami, które mają już kilkuletnie doświadczenie na interesującym nas stanowisku. Wywiad środowiskowy ze specjalistami z branży pomógł mi określić priorytety, a także kolejność przyswajania wiedzy. Dzięki temu przeszłam z branży HR na stanowisko analityczne w branży IT – mówi Magdalena Ptaszek z Decerto.

W przypadku podjęcia decyzji o zmianie pracy dobrze jest przygotować zaplecze finansowe na najbliższy rok. Tyle zwykle trwa praca na niższym stanowisku, podczas której nowo zatrudniona osoba zdobywa wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne do otrzymania awansu.

Poznaj program konferencji “Recruitment Days 2024” >>

Upskilling w dobie AI

Zwrócenie uwagi na upskilling i reskilling jest szczególnie ważne w dobie rozwoju sztucznej inteligencji.

Wyraźnie zaznacza ona swoją obecność w niemal wszystkich branżach. Część pracowników widzi w niej zagrożenie, inni – duży potencjał, który daje ułatwienie i automatyzację czasochłonnych procesów. Badanie Aplikuj.pl pokazuje, że co piąta osoba bacznie śledzi zmiany w zakresie sztucznej inteligencji, jednak niewielu pracowników ukończyło szkolenia dotyczące tej technologii.

– Niemal co drugi badany przyznał, że raczej nie obawia się utraty pracy z powodu AI. Odmiennego zdania jest co trzeci pracownik. Brak jedności w tym temacie pokazuje, że nie do końca jeszcze wiemy, jak postrzegać rozwój sztucznej inteligencji, ale jednocześnie nie skłania nas to do tego, by poznawać ten obszar i brać udział w szkoleniach związanych z AI. Co ciekawe, tylko 18 proc. osób do tej pory uczestniczyło w takim kursie – mówi Witold Królczyk z Aplikuj.pl.