Polacy wątpią w uczciwość e-sklepów

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2017-07-25 22:00
zaktualizowano: 2017-07-25 19:58

Uważamy, że internetowi sprzedawcy mają problem z przestrzeganiem przepisów i ochroną konsumentów, mamy z nimi spore problemy, ale mimo tych narzekań ufamy im coraz bardziej i kupujemy u nich coraz chętniej. Takie są rezultaty kolejnej edycji badania konsumentów na jednolitym rynku cyfrowym, przeprowadzanego przez Komisję Europejską.

− Dobra wiadomość jest taka, że zaufanie do handlu w sieci poszybowało w górę. Ponad połowa Europejczyków robi zakupy przez internet. Ten wskaźnik niemal podwoił się w ciągu ostatnich 10 lat — mówi Vera Jourová, komisarz ds. konsumentów. Polska wypada najgorzej w Unii Europejskiej pod względem opinii na temat przestrzegania prawa przez sklepy z jednej i jego egzekwowania przez rynkowych regulatorów z drugiej strony. Choć oceny są nieco wyższe niż w poprzedniej edycji badania, wypadamy pod tym względem gorzej nawet od najmłodszych państw członkowskich, czyli Chorwacji i Bułgarii. Narzekają na to tak konsumenci, jak i sami sprzedawcy. „Najczęściej na nieuczciwe praktyki, stosowane przez konkurentów, wskazują sprzedawcy z Polski (57,1 proc.) oraz Bułgarii (48,4 proc.)” — czytamy w raporcie KE. Zgodnie z raportem polscy sprzedawcy mają najmniejsze w UE zaufanie co do tego, że instytucje państwowe dbają o przestrzeganie przepisów, dotyczących ochrony konsumentów i bezpieczeństwa produktów, natomiast klienci z Polski statystycznie najczęściej napotykali na problemy podczas zakupów w e-sklepach. 

Fot. Fotolia

55 proc.Tylu mieszkańców Unii Europejskiej zrobiło w ubiegłym roku zakupy w internecie.

72,4 proc. Tylu klientów deklaruje zaufanie do e-sklepów z ich rodzimych krajów. To o 12,4 pkt. proc. więcej niż w 2014 r.

17,5 proc. Tylu kupiło produkt w e-sklepie z innego państwa UE.

40 proc. Tyle e-sklepów planuje w tym roku sprzedawać nie tylko w kraju unijnym, ale również w innych państwach.