Połowa firm niegotowa na sztuczną inteligencję

Iwona Jackowska
opublikowano: 03-12-2017, 22:00

Przedsiębiorcom z sektora MSP brakuje czasu, pieniędzy i ludzi do wdrażania technologii — wynika z raportu Salesforce.

Małym i średnim przedsiębiorstwom trudno znaleźć i wdrożyć właściwe rozwiązania technologiczne potrzebne do ich rozwoju. Najnowsze coroczne badanie Salesforce „Small & Medium Business Trends Report” pokazuje, że realizację tych potrzeb utrudniają nie tylko ograniczone możliwości finansowe.

Dla 55 proc. podmiotów z sektora MSP w zakupach i wdrażaniu technologii najbardziejprzeszkadza brak czasu. Wynika to z faktu, że 66 proc. liderów w takich firmach odpowiada za trzy lub więcej obszarów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, takich jak obsługa klienta, finanse, zasoby ludzkie, IT, marketing i rozwój produktu. Ponadto 23 proc. czasu pracy pracownicy poświęcają na ręczne wprowadzanie danych do różnego rodzaju systemów i aplikacji. Równie niełatwo jest znaleźć osoby o odpowiednich kwalifikacjach technologicznych. Twierdzi tak 56 proc. badanych. Tylko 23 proc. firm ma przynajmniej jednego (lub więcej) własnego pracownika odpowiedzialnego za IT.

Ponadto z raportu wynika, że dla 95 proc. małych i średnich firm przy wyborze technologii najważniejsza jest łatwość obsługi, dla 94 proc.— cena i prosta konfiguracja, a 92 proc. — nieskomplikowane serwisowanie. 62 proc. respondentów twierdzi, że szkolenia IT pomogłyby im w usprawnieniu działalności, ale dostęp do nich jest utrudniony z powodu kosztów, braku czasu i ofert o właściwym zakresie lub kłopotów z planowaniem. Na liście najważniejszych priorytetów technologicznych sektora MSP są rozwiązania wspierające produktywność, oprogramowanie finansowe, systemy bezpieczeństwa i systemyCRM.

Na te ostatnie stawiają przede wszystkim firmy średniej wielkości, a także podmioty szybko rozwijające się. Dla wielu firm przeznaczenie większych kwot na rozwiązania IT oznacza obcięcie finansowania innych celów. Tylko 22 proc. badanych wydaje na wspomnianą dziedzinę więcej niż jedną czwartą swoich rocznych budżetów. Większą ich część, bo 39 proc., stanowią tego typu wydatki w przedsiębiorstwach średniej wielkości. Jednocześnie okazuje się, że coraz częściej MSP sięgają po rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji (AI), chociaż na razie tylko 11 proc. korzysta z takich opcji. Firmy rozwijające się znacznie częściej od reszty rynku używają sztucznej inteligencji — lub mają taki zamiar. Połowa sektora twierdzi zarazem, że jest to bardzo ważny czynnik przy wyborze technologii wspierających pracę. Powody, dla których połowa firm nie jest gotowa na AI, są trudne do określenia.

Wielu przedsiębiorców (41 proc.) nie ma sprecyzowanych potrzeb, brakuje też świadomości, w jaki sposób sztuczna inteligencja mogłaby pomóc w biznesie. Ci, którzy mają już określoną wizję, planują wykorzystać te rozwiązania do prognozowania sprzedaży, zautomatyzowania zleceń od klientów i tworzenia profili odbiorców dla marketingu.Z badania wynika, że w ciągu najbliższych trzech lat w sektorze MSP wzrost wydatków na sztuczną inteligencję wzrośnie o 226 proc.

Według danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, 86 proc. przedstawicieli polskich małych i średnich firm uważa, że technologie informatyczne pozwalają zaoszczędzić czas pracy, a 65 proc. jest przekonanych, że dzięki ICT w ciągu pięciu najbliższych lat będą malały koszty prowadzenia biznesu. Zamierzają, podobnie jak cały rynek globalny, sięgać po nowe technologie coraz częściej. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Połowa firm niegotowa na sztuczną inteligencję