Polscy Czempioni silni pomimo kryzysu

Materiał partnera
opublikowano: 2020-12-08 20:00

Rok 2020 mija pod znakiem pandemii i niespotykanych nigdy wcześniej wyzwań dla społeczeństw i biznesu.

W tym mało optymistycznym obrazku, w którym najczęściej pojawiają się takie słowa jak lockdown, kryzys czy recesja, widać też na szczęście kilka pozytywnych elementów, a jednym z nich jest z pewnością polski eksport, który po chwilowym załamaniu w maju i kwietniu, już w czerwcu zanotował solidne odbicie. Kolejne miesiące też wyglądają optymistycznie - z danych podanych przez GUS wynika, że trzeci kwartał tego roku był dla polskiego eksportu udany, ze wzrostem na poziomie 2 proc. r/r. i wkładem do PKB 1,7 pkt proc. Hitem eksportowym jest polska żywność - wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski w okresie od stycznia do września wzrosła o 6,7 proc. w porównaniu do trzech kwartałów rok wcześniej. Polscy przedsiębiorcy umiejętnie wykorzystują zbudowaną wcześniej solidną markę produktów, konkurując zarówno jakością, jak też ceną.

Michał Mastalerz, partner PwC Polska, członek zarządu ds. klientów i rynku

Pytania o przyszłość ekspansji zagranicznej polskich firm pozostają otwarte, bo nadal nie wiemy, jak szybko uda się “zakończyć” pandemię, od której w dużej mierze zależy kondycja krajowych gospodarek, skala konsumpcji, a więc i skala wymiany handlowej. Informacje o wprowadzeniu szczepionek na COVID-19 pozwalają pozostać ostrożnym optymistą z nadzieją, że drugie półrocze 2021 r. będzie już dynamicznym powrotem do normalności.

W odbudowie gospodarki po kryzysie spowodowanym COVID-19 dużą rolę mogą odegrać także bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Układ sił w “nowej normalności” może być nieco inny niż wcześniej, dlatego polscy przedsiębiorcy powinni wziąć pod uwagę także mniej oczywiste kierunki planowanych inwestycji, również w krajach rozwijających się, które być może w mniejszym stopniu zostaną dotknięte skutkami trwającej pandemii.

Przygotowany wspólnie przez PwC i PFR TFI raport „W poszukiwaniu okazji inwestycyjnych” zawiera ranking najbardziej atrakcyjnych kierunków ekspansji kapitałowej dla polskich firm. Pięć pierwszych miejsc w rankingu ogólnym dotyczącym kierunków BIZ zajmują: Indie, Malezja, Rumunia, Chile i Tajlandia. Są to szybko rosnące rynki, przeprowadzające wiele reform w celu podniesienia swojej atrakcyjności biznesowej dla zagranicznych inwestorów. Opracowaliśmy także ranking według sektorów, w których realizowane są inwestycje, uwzględniając pięć branż: przetwórstwo dóbr konsumpcyjnych, przetwórstwo dóbr produkcyjnych, budownictwo, handel oraz usługi ICT. Najbardziej atrakcyjnym kierunkiem dla przetwórców dóbr produkcyjnych oraz firm budowlanych są Indie, dla przetwórców dóbr konsumpcyjnych i firm z sektora ICT – Dania, zaś dla firm handlowych – Korea Południowa.

Potencjał, jakim dysponują polskie firmy wychodzące na zagraniczne rynki, dokładnie pokazują laureaci tegorocznego konkursu “Polska Firma - Międzynarodowy Czempion”, którym chciałbym serdecznie pogratulować. Z pewnością nie ma jednego wzoru na zagraniczny sukces, ale powiedzenie “Szczęście sprzyja przygotowanym” może być wspólnym mianownikiem dla wszystkich zwycięzców.