Polska liderem motobranży

DI, Frost & Sullivan
opublikowano: 2010-09-14 11:23

Polska jest najbardziej atrakcyjnym rynkiem dla inwestycji w przemyśle motoryzacyjnym wv Europie Środkowo-Wschodniej - stwierdza Frost & Sullivan

Rośnie konkurencja w regionie CEE (Central Eastern Europe – CEE) w zakresie przyciągania inwestycji zagranicznych w sektorze motoryzacyjnym, ze względu na duży potencjał tej branży. Polska, dzięki świetnej kadrze technicznej oraz efektywnej infrastrukturze logistycznej, pozostaje wciąż najbardziej atrakcyjnym krajem dla inwestycji w motoryzacji, wyprzedzając w tym rankingu Turcję i Słowację.  

Według najnowszego raportu Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, pt. Perspektywy sektora motoryzacyjnego w Rosji i krajach regionu CEE, rynek sprzedaży samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w krajach CEE wynosił w roku 2009 1,4 mln sztuk. Przewiduje się, że do roku 2015 liczba ta wzrośnie do 2,5 mln sztuk. Analiza obejmuje następujące państwa regionu: Czechy, Bułgarię, Słowację, Rumunię, Slowenię, Polskę, Węgry, Turcja oraz osobno – Rosję.

Vitaly Belskiy z warszawskiego oddziału Frost & Sullivan stwierdza: „Ze względu na wzrost dochodów oraz poprawiającą się dostępność kredytów konsumpcyjnych sprzedaż nowych samochodów w regionie w perspektywie średnio i długoterminowej będzie rosła”. Popyt na nowe auta będzie też stymulowany przez prognozowany wzrost dochodów w następnych latach – obecnie rynek motoryzacyjny w Polsce jest zdominowany przez pochodzące z importu samochody używane, które stanowiły 73 procent sprzedaży w 2009 roku. „Sytuacja mogłby się też znacząco poprawić, gdyby wprowadzono podatek ekologiczny od nabywanych aut” – dodaje Belsky.

Utrzymujący się niestabilny popyt na rynkach samochodowych Europy Zachodniej może w najbliższym czasie wciąż wpływać negatywnie na rozwój branży motoryzacyjnej. Jednak, długoterminowe perspektywy globalnej branży samochodowej  powodują, że kraje regionu CEE nie tylko przyciągają inwestorów, ale wręcz rywalizują o status najlepszej lokalizacji dla produkcji samochodów i części samochodowych

„Jakkolwiek relatywnie niskie koszty pracy w takich krajach, takich jak Bułgaria i Rumunia będą dużym atutem dla inwestorów w sektorze motoryzacyjnym, to jednak stosunkowo słaba infrastruktura logistyczna i brak w pełni rozwniętej sieci globalnych dostawców autokomponentów może opóźniać rozwój tej branży” – dodaje Vitaly Belskiy.

Polska pod względem wysokości kosztów pracy wypada lepiej niż na przykład sąsiedzi:  Słowenia czy Czechy. Ponadto, dobra sytuacja w branży logistycznej oraz dostępność globalnych dostawców autokomponentów typu Bosch, Delphi, Faurecia, Autoliv i innych  powodują, że atrakcyjność Polski pod względem inwestycji w sektorze samochodowym jest bardzo wysoka.

Przyciąganie inwestorów w takich strategicznych segmentach branży motoryzacyjnej, jak centra badań i rozwoju (R&D) samochodów, produkcja komponentów z zakresu telematyki czy napędów hybrydowych i elektrycznych, z pewnością wesprze wysiłki  regionu CEE we wzmacnianiu  obecnie już silnej  pozycji na mapie europejskiego sektora samochodowego.

Dla koncernów motoryzacyjnych polski rynek pracy jest bardzo atrakcyjny.
Dla koncernów motoryzacyjnych polski rynek pracy jest bardzo atrakcyjny.
None
None