Polska Żegluga Morska podpisała kontrakt z chińską stocznią

Polska Agencja Prasowa SA
24-03-2006, 19:50

Polska Żegluga Morska (PŻM) podpisała z chińską stocznią Hantong kontrakt na budowę sześciu jeziorowców.Jednostki wybudowane przez Chińczyków mają wejść do eksploatacji w latach 2008-2009 - poinformował w piątek PAP doradca ds. mediów dyrektora naczelnego PŻM, Krzysztof Gogol.

Polska Żegluga Morska (PŻM) podpisała z chińską stocznią Hantong kontrakt na budowę sześciu jeziorowców.Jednostki wybudowane przez Chińczyków mają wejść do eksploatacji w latach 2008-2009 - poinformował w piątek PAP doradca ds. mediów dyrektora naczelnego PŻM, Krzysztof Gogol. 

    Pytany o wartość kontraktu zasłonił się tajemnicą handlową. Kontrakt został podpisany przed tygodniem, ale jeszcze nie jest prawomocny, bowiem strona chińska nie przedstawiła gwarancji kredytowych, wymaganych przy zawieraniu takich transakcji. Uprawomocnienie się umowy nastąpi po upływie dwóch miesięcy od daty jej podpisania.

    Kontrakt przewiduje budowę sześciu masowców tzw. jeziorowców, które miałyby zastąpić wyeksploatowane już jednostki operujące na akwenach Wielkich Jezior Amerykańskich. "Zażyczyła sobie tego firma, z którą mamy podpisany stały kontrakt na przewóz elementów stalowych na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego w USA" - wyjaśnił Gogol.

    Statki o nośności 30 tys. DWT każdy mają być przez Chińczyków przekazywane PŻM w odstępach kilkumiesięcznych - średnio co 3-4 miesiące.

    Gogol przypomniał, że zlecenie na budowę jeziorowców to realizacja dużego programu firmy zakładającego odnowienie floty.  Przyjęty w ub.r. program przewiduje do 2015 roku budowę 34 nowych jednostek.

    Kontrakt z Chińczykami to już druga umowa PŻM podpisana z tamtejszymi stoczniami. Poprzedni kontrakt, który zawarto w 2005 roku z inną chińską stocznią - Xingang - przewiduje budowę czterech masowców o nośności 38 tys. DWT. "Z tą sama stocznią rozmawiamy o budowie kolejnych dwóch statków" - powiedział Gogol.

    Pytany, dlaczego PŻM zamawia statki w Chinach, Gogol odpowiedział: "Stocznie chińskie mają jak na razie najlepsze oferty. Stocznie polskie nie są zainteresowane budową masowców, bo im się to nie opłaca".

    Gogol ujawnił także, że prowadzone są rozmowy ze Stocznią Szczecińską Nową; nie powiedział jednak, jakich ewentualnych zamówień rozmowy dotyczą. "Gdyby się udało, byłby to powrót do dawnej współpracy PŻM i szczecińskiej stoczni" - dodał.

    Flotę PŻM stanowi 81 masowców, 4 chemikaliowce i 2 promy. Firma zatrudnia ponad 3 tys. osób, z czego ponad 2,7 tys. na morzu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Polska Żegluga Morska podpisała kontrakt z chińską stocznią