Czytasz dzięki

Polskie firmy odważniej podbijają świat

JACEK SOCHA, wiceprezes PwC w Polsce
opublikowano: 06-12-2015, 22:00

KOMENTARZ ORGANIZATORA MERYTORYCZNEGO KONKURSU "POLSKA FIRMA - MIĘDZYNARODOWY CZEMPION 2015":

Czwarta edycja konkursu Polska Firma — Międzynarodowy Czempion dowiodła, że polskie firmy są w coraz większym stopniu w stanie konkurować z zagranicznymi podmiotami już nie tylko ceną, ale również jakością oraz innowacyjnością produktów i usług. Tak budowana przewaga konkurencyjna jest niezwykle ważna w kontekście nieprzewidywalnych zawirowań na rynkach, jak choćby rosyjskie embargo na polską żywność. Wielu polskich eksporterów dzięki wysokiej jakości produktów potrafiło przekonać do nich inne, dotychczas nie w pełni eksplorowane rynki. W 2014 r. eksport wzrósł w stosunku do roku poprzedniego o 5,6 proc., tj. o 8,386 mld EUR. Spadał eksport do Rosji i na Ukrainę, a dynamicznie zwiększyła się sprzedaż towarów do Kanady (o 24,8 proc.), Australii (o 24,2 proc.) oraz RPA (o 10,8 proc.) i na inne rynki. Ponadto, coraz częściej polskie firmy już nie tylko sprzedają produkty za granicę, ale również obsługują tam klientów — laureaci tegorocznego konkursu to m.in. Kruk, Asseco Poland, Work Service.

Wiceprezes PwC w Polsce Jacek Socha
Zobacz więcej

Wiceprezes PwC w Polsce Jacek Socha Marek Wiśniewski

Wiele polskich firm nie ogranicza ekspansji tylko do najbliższych, europejskich krajów, ale pojawia się również na odległych i potencjalnie dużo trudniejszych rynkach, np. tegoroczni laureaci naszego konkursu: Grupa Azoty w Afryce, KGHM w Ameryce Południowej czy PKN Orlen w Kanadzie. Produkty firmy Colian trafiają nie tylko do Europy, ale też do Stanów

Zjednoczonych, Kanady i na Bliski Wschód.

Coraz bardziej doświadczeni polscy przedsiębiorcy wiedzą, że kolejne, nawet odległe rynki zbytu to dla nich przede wszystkim szansa na zwiększenie skali biznesu i uniezależnienie się od wciąż niepewnych rynków wschodnich. W najbliższych latach tendencja ta z pewnością się utrzyma, a skalę sukcesu naszych przedsiębiorców można będzie wkrótce określać mianem nie tyle międzynarodowej, ile międzykontynentalnej. Wyróżniona w konkursie firma TZMO sprzedaje produkty na ponad 80 rynkach, a autobusy firmy Solaris jeżdżą już w 30 krajach. Grupa Maspex Wadowice jest jedną z największych firm w segmencie spożywczym w Europie Środkowo- -Wschodniej, a jej produkty trafiają na stoły w 50 krajach. Krzysztof Domarecki, założyciel grupy Selena FM, stworzył firmę, która ma zakłady produkcyjne i spółki handlowe na czterech kontynentach, co pozwala realizować zamówienia na ponad 70 rynkach. Na uwagę zasługuje także ekspansja wyróżnionych w konkursie spółek skarbu państwa, które coraz częściej realizują duże inwestycje na zagranicznych rynkach, a dzięki nim także mniejsze prywatne podmioty mogą na tych rynkach zaistnieć. To „klastrowe” wchodzenie firm na inne rynki modelowo działa np. w Niemczech, będzie też coraz częściej widoczne u nas.

Konkurs Polska Firma — Międzynarodowy Czempion dla wyróżnionych firm jest ważnym znakiem docenienia ich działalności, którą cechuje przede wszystkim biznesowa odwaga. Dla pozostałych stanowi zachętę poprzez wskazanie konkretnych przykładów międzynarodowej ekspansji oraz wychodzenia poza lokalną i bezpieczną strefę komfortu. Musimy pamiętać, że globalny rynek cały czas się zmienia, a najwięksi do tej pory gracze mogą być wkrótce zastąpieni przez innych. Z raportu PwC wynika, że do 2050 r. nastąpi znacząca zmiana układu sił — wśród najsilniejszych gospodarek świata znajdą się m.in. Indie, Meksyk i Nigeria. Od umiejętności przewidywania, gdzie i jak alokować fundusze, będzie zależał sukces polskich czempionów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JACEK SOCHA, wiceprezes PwC w Polsce

Polecane