Polskie firmy szykują się na nowe unijne prawo

opublikowano: 31-05-2016, 22:00

UE wprowadza nowe zasady ochrony danych osobowych. Przed przedsiębiorcami głębokie zmiany — czy są na nie gotowi?

Od tygodnia obowiązuje nowe prawo unijne w zakresie ochrony danych osobowych. Zespół prawa nowych technologii z kancelarii CMS postanowił przebadać ponad 100 przedsiębiorców pod kątem znajomości wprowadzonych zmian. Niemal 80 proc. respondentów zadeklarowało, że wiedzą o zmianach w zakresie ochrony danych osobowych, które weszły w życie 25 maja, jednak prawie 30 proc. przedsiębiorców nie jest świadomych tego, ile czasu przewidziano na dostosowanie się do nowych przepisów.

Jak czytamy w raporcie „Zmiany w unijnym prawie ochrony danych osobowych — nowe wyzwania i szanse dla przedsiębiorstw” — nowe prawo będzie egzekwowane przez regulatora od 25 maja 2018 r. i w przypadku braku zgodności z unijnymi regulacjami po tym terminie firmy muszą liczyć się z ryzykiem sankcji finansowych w wysokości do 20 mln EUR lub 4 proc. globalnego rocznego obrotu z poprzedniego roku finansowego.

— Przedsiębiorcy powinni rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowego prawa już teraz, bowiem dostosowanie spółki do unijnych regulacji wymaga zarówno odpowiednich zasobów finansowych, jak i ludzkich. Ze względu na skalę zmian potrzebne może być stworzenie interdyscyplinarnych zespołów ekspertów prawnych i technologicznych, które przeanalizują wpływ nowych regulacji na działalność przedsiębiorstwa. W pierwszej kolejności należy przyjrzeć się procesom biznesowym, istniejącej dokumentacji oraz oprogramowaniuużywanemu do przetwarzania danych i ocenić ich zgodność z nowymi przepisami — komentuje Tomasz Koryzma, partner w kancelarii CMS.

Największe wyzwanie, jeśli chodzi o wprowadzanie zmian, stoi przed sprzedażą, marketingiem i IT. Jedynie 40 proc. respondentów wskazuje HR, jako dział, który będzie musiał podjąć największy wysyłek w dostosowaniu się. Jeszcze mniej badanych, poniżej 20 proc., wskazywało na obszar finansów.

— Przedsiębiorcy trafnie identyfikują obszary, które będą wymagały największej uwagi i dostosowania do nowego prawa. Szczególnie w tych branżach, gdzie dane osobowe są kluczową wartością — np. w sektorze finansowym — najwięcej zmian związanych będzie z obszarem marketingu i sprzedaży oraz IT — mówi Marcin Lewoszewski z kancelarii CMS. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu