Polskie IPO wbrew trendom

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2015-07-07 08:00

Azjatyckie giełdy dominują, Stany Zjednoczone i Europa słabną — choć warszawski parkiet jest jednym z chlubnych wyjątków.

Jak wynika z przygotowanego przez EY raportu „Global IPO Trends”, łączna wartość ofert publicznych na światowych giełdach w pierwszej połowie tego roku sięgnęła 103,7 mld USD, czyli była o 13 proc. niższa niż rok wcześniej. Ofert przeprowadzono 631, czyli o 6 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2014 r.

Trzy największe, o wartości ponad 4 mld USD każda, przeprowadzono w Chinach, a kraje Azji i Pacyfiku odpowiadały łącznie za 47 proc. wartości i 56 proc. ofert. Na europejskich parkietach przeprowadzono o prawie jedną trzecią mniej ofert, zbierając o 24 proc. mniej pieniędzy niż rok wcześniej. Tymczasem w Warszawie inwestorzy chętniej kupowali akcje debiutantów.

Zadebiutowało tu 7 spółek, a wartość ofert przekroczyła 1,3 mld zł. — Trzy największe tegoroczne debiuty, czyli Uniwheels, Wirtualna Polska oraz Idea Bank, były warte więcej niż wszystkie debiuty z pierwszej połowy 2014 r. — mówi Artur Żwak, partner w dziale audytu EY.