Aż 27 proc. Polaków, którzy przymierzają się urlopu poza Polską, spędzi go w Hiszpanii — wynika z najnowszych danych serwisu eSky.pl. Na pakiet z przelotami i siedmioma noclegami wydadzą średnio od 1,1 tys. zł za osobę w przypadku pobytu na Costa Blanca do 1,9 tys. w przypadku Majorki.
Dużym zainteresowaniem cieszy się także Grecja, którą wybiera 25 proc. rodaków. Tu prym wiodą półwysep Kassandra w regionie Chalkidiki, a także Korfu, Rodos i Kreta. Łączny koszt przelotu i zakwaterowania waha się od 1 tys. zł za osiem nocy w Hersonissos na Krecie do 1,8 tys. zł w miasteczku Chania na tej wyspie.
Podium zamykają Włochy, do których pojedzie 13 proc. Polaków. Wśród najpopularniejszych kierunków dominuje wybrzeże Adriatyku z Rimini i regionem Bari. Coraz większą popularnością cieszy się Sardynia, a także Sycylia, na której wakacje są najtańsze i kosztują średnio 900 zł za sześć nocy w hotelu i loty. Najdroższe jest Cagliari, stolica Sardynii. Za pakiet z przelotami i siedmioma noclegami jedna osoba płaci tu nawet powyżej 2 tys. zł.
Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły Malta i Cypr z 19-procentowym udziałem w rezerwacjach. Na Malcie w najpopularniejszych miastach ceny wakacji wynoszą 1,5-1,7 tys. zł, a na Cyprze 1,2-1,6 tys. zł. W Chorwacji za tygodniowy urlop trzeba zapłacić 1-2 tys. zł, a w Bułgarii 1-1,2 tys. zł.
Planujący wakacje w Zjednoczonych Emiratach Arabskich powinni przygotować się na wydatek rzędu 1,9 tys. zł. W przypadku Portugalii jest to 1,3-2,6 tys. zł, a Turcji 1,1-1,3 tys. zł.
Według Deniza Rymkiewicza, eksperta eSky.pl, aż 42 proc. Polaków woli rezerwować wakacje z wyprzedzeniem większym niż trzy miesiące, podczas gdy jedna trzecia planuje dłuższy odpoczynek 30-90 dni wcześniej.
— Rośnie grono przewidujących podróżnych, co powoduje, że na atrakcyjne oferty last minute nie ma co liczy. Te najlepsze wycieczki z wyjazdem między majem a wrześniem, które mają najkorzystniejszy stosunek ceny do jakości w popularnych terminach, bardzo szybko się wyprzedają — mówi Deniz Rymkiewicz.
Ciekawe wnioski płyną także z badania sieci hotelowej Ibis. Wynika z nich, że 31 proc. badanych planuje w tym roku podróżować więcej niż rok wcześniej, a 22 proc. jest gotowych zwiększyć budżet na wyjazdy. Podróżni, zwłaszcza przedstawiciele pokolenia Z, chętniej rezerwują urlopy w miejscach popularnych w mediach społecznościowych albo polecanych przez influencerów. Aż 28 proc. badanych przyznało, że takie podróże przewyższyły ich oczekiwania. Jednym z głównych powodów wyboru destynacji są konkretne wydarzenia kulturalne albo sportowe — taki czynnik wskazało 34 proc. badanych. Z raportu opracowanego przez sieć Ibis wynika też, że rośnie znaczenie podróży opartych na doświadczeniach. Niemal 60 proc. badanych twierdzi, że są one ważniejsze niż szeroko rozumiane dobra materialne. 72 proc. ankietowanych woli zatrzymać się w bardziej przystępnym cenowo hotelu, a zaoszczędzone dzięki temu pieniądze wydać na lokalne atrakcje.
