Popyt na nowy rodzaj benefitów pracowniczych

Marta Maj
opublikowano: 2023-04-02 20:00

Pracownicy coraz częściej oczekują od pracodawców wsparcia zdrowia psychicznego. W efekcie powstają nowe rodzaje świadczeń pozapłacowych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czy profity pozapłacowe są wartościowe dla pracowników
  • w jaki sposób wpływają na wybór konkretnej oferty pracy
  • jakie benefity proekologiczne oraz dla zdrowia psychicznego oferują firmy

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Popularne w firmach profity pozapłacowe oferowane dla pracowników to m.in. karnety na siłownię, pakiety medyczne, paczki świąteczne czy posiłki w miejscu pracy. Zatrudnieni otrzymują je z racji wykonywania obowiązków służbowych niezależnie od wynagrodzenia. Świadczenia pozapłacowe mają na celu także uatrakcyjnienie oferty firmy, bowiem często wpływają na decyzję kandydatów o aplikowaniu na konkretne stanowisko.

Waga zdrowia psychicznego

Jednak charakter oczekiwanych przez zatrudnionych benefitów w ostatnich latach się zmienił. Z badania „Zdrowie psychiczne na rynku pracy”, przeprowadzonego przez Poradnię Zdrowia Psychicznego Harmonia, wynika, że coraz więcej pracowników wymaga od swoich przełożonych zapewnienia profesjonalnej pomocy w trudnych chwilach i długofalowych działań w obszarze wellbeingu. Natomiast w raporcie z badania firmy Hays z ubiegłego roku czytamy, że 61 proc. kandydatów przy wyborze miejsca pracy uwzględnia to, jaki działalność firmy wpływa na środowisko. Co mogą zrobić pracodawcy, aby lepiej sprostać ich oczekiwaniom?

We wspomnianym raporcie Poradni Zdrowia Psychicznego Harmonia czytamy, że pracownicy często zmagają się z niepokojem, stresem i obniżeniem nastroju. Przyznają, że w trudnych momentach potrzebują większego zainteresowania i wsparcia od przełożonych, np. poprzez pomoc w rozwiązaniu swoich problemów. Oczekują zrozumienia, a także przyjaznej atmosfery w miejscu pracy.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracowników, pracodawcy oferują warsztaty i seminaria, na których poruszane są tematy z zakresu zdrowia psychicznego. Dodatkowo dają możliwość rozmowy z ekspertem od ścieżki zawodowej lub psychoterapeutą. Ta pomoc jest szczególnie istotna w ramach interwencji kryzysowej w trudnych sytuacjach, jak np. wypadek w czasie pracy, mobbing, nagła śmierć współpracownika czy bliskiej osoby.

- Dawniej pracodawcy twierdzili, że nie chcą ingerować w zdrowie psychiczne pracowników, bo to ich prywatna sprawa. Dzisiaj jest coraz więcej świadomych przedsiębiorców, którzy rozumieją, że działanie w kierunku polepszania tego obszaru jest potrzebne. Zauważają, jak dobrostan i zaangażowanie zespołu wpływają na efektywność, produktywność czy biznesowe wyniki. Niekiedy menedżerowie firm kontaktowali się z Helping Hand, aby porozmawiać o zdrowiu psychicznym swoich pracowników, bo np. zauważali, że ktoś z zespołu ma depresję, wykazuje się nieterminowością, co może oznaczać wypalenie zawodowe, albo podejrzewali nadużywanie niedozwolonych substancji – mówi Aleksandra Tokarewicz, członkini zarządu w Helping Hand, firmie oferującej kompleksowe wsparcie psychologiczne dla pracowników.

Konferencja “Recruitment Days 2023”, 19-20 kwietnia. Poznaj trendy i wyzwania w rekrutacji >>

Otwarcie o problemach

Czas pandemii sprawił, że coraz więcej pracodawców i ich podwładnych zaczęło zwracać uwagę na to, jak istotne jest zdrowie psychiczne. Podczas pracy zdalnej ujawniły się kryzysy i lęki. Przez to pracownicy zaczęli bardziej otwarcie mówić o swoich potrzebach.

– W polskich firmach benefity pracownicze skoncentrowane są przede wszystkim na profilaktyce zdrowia fizycznego. Tych związanych ze zdrowiem psychicznym jest mało, a przecież to naturalny komponent naszego życia - i musimy dbać również o tę sferę. Nie da się dbać o zdrowie psychiczne tylko w domu - i oddzielić go od pracy zawodowej. Dlatego niezwykle ważna jest dziś dbałość pracodawców o wellbeing i równowagę psychiczną zespołu – podkreśla Aleksandra Tokarewicz.