Spadkiem o ponad 6 proc. zareagował kurs CCC na publikację wstępnych wyników za III kwartał. Na poziomie zysków są one wyraźnie niższe od oczekiwań analityków.
Przychody CCC lekko poniżej konsensusu, ale wyższe rok do roku
Przychody grupy wyniosły 2,97 mld zł, co oznacza wzrost o 7,0 proc. rok do roku oraz 3,0 proc. kwartał do kwartału. Jednocześnie wynik okazał się o 1,3 proc. niższy od konsensusu PAP Biznes, który zakładał sprzedaż na poziomie 3,01 mld zł. Narastająco od początku roku obrotowego przychody osiągnęły 8,19 mld zł, rosnąc o 7,5 proc.
W segmencie CCC przychody wzrosły o 5 proc., mniej niż zwiększyła się powierzchnia handlowa (+7 proc.).
W segmencie HalfPrice sprzedaż wrosla o 25 proc., a Grupie Modivo o 1 proc.
W komentarzu zarząd zaznacza, że w III kwartale przyszło dzialać "w trudnym otoczeniu biznesowym". Wskazuje, że trzeci kwartał był "niejednorodny sprzedażowo". O ile październik i okres "back to school" były bardzo dobre, to wysokie temperatury negatywnie wpłynęły na sprzedaż we wrześniu.
EBITDA wyraźnie słabsza od prognoz
EBITDA w trzecim kwartale wyniosła 404 mln zł, co jest wartością o 14,1 proc. niższą od konsensusu i oznacza jednocześnie spadek o 15,7 proc. r/r. Wynik pogorszył się również w ujęciu kwartalnym (-13,2 proc.).
Według danych PB prognozy analityków zawierały się w przedziale 424-563 mln zł.
W ujęciu narastającym EBITDA osiągnęła 1,25 mld zł, co oznacza wzrost o 5 proc. rok do roku.
EBIT z największym odchyleniem od oczekiwań
Wynik operacyjny EBIT spadł do 221 mln zł, aż o 24,4 proc. poniżej rynkowych prognoz (292,3 mln zł). Jest to jednocześnie wynik o 32,6 proc. słabszy niż rok wcześniej i o 26,1 proc. niższy niż w poprzednim kwartale.
Narastająco EBIT wyniósł 735,5 mln zł, pozostając o 0,8 proc. niżej r/r.
Widoczne pogorszenie marż
W III kwartale marże znacząco się obniżyły. Marża EBITDA wynosiła 13,6 proc. Oznacza to spadek o 2,0 pkt proc. wobec konsensusu i spadek o 3,67 pkt proc. r/r. Marża EBIT wynosiła 7,5 proc. To o 2,26 pkt proc. poniżej konsensusu i 4,39 pkt proc. r/r.
CCC zrewidowało założenia na 2025 r. Są trzy powody
Zarząd spółki zrewidował założenia na rok obrotowy 2025, kończący się w styczniu.
Na początku roku zakładano, że przychody wyniosą ponad 12 mld zł (wobec 10,5 mld zł w 2024 r.), a EBITDA 2,4 mld zł (wobec 1,7 mld zł w 2024 r.).
Po trzech kwartałach wykonanie to - odpowiednio - 8,2 i 1,2 mld zł, a nowy plan zakłada 11,3-11,5 mld zł przychodów i 1,7-1,8 mld zł zysku netto.
Do głównych powodów koniecznej rewizji zaliczono wymagające otoczenie biznesowe (niesprzyjającą pogodę przez większą część roku), koszty związane z szybszym niż pierwotnie planowanym tempem rozwoju powierzchni handlowej (kumulacja jednorazowych kosztów przedotwarciowych) oaz przesunięcie dużej części otwarć sklepów na koniec drugiego półrocza. Wynika to z opóźnień po stronie centrów handlowych, zaznacza spółka, ale skutek jest taki, że nowe sklepy krócej będą dokładać się do wyników w tym roku.
O tyle zwiększy się powierzchnia sklepów CCC w tym roku, poinformował Dariusz Miłek, prezes CCC. Jeszcze niedawno plan wynosił 350 tys.
- Wyniki tego kwartału, jak i całego roku są poniżej naszych oczekiwań. Przez większość roku prowadziliśmy działalność w wymagającym otoczeniu biznesowym. Dodatkowo, przyspieszyliśmy inwestycje pozwalające nam na realizację długoterminowych celów strategicznych, które były krótkoterminowym obciążeniem dla wyników. W związku z tym rewidujemy nasze pierwotne założenia wynikowe na ten rok, podtrzymując jednocześnie cele strategiczne. Po 2025 roku jesteśmy zdecydowanie lepiej przygotowani do ich realizacji. Niezmiennie wierzymy w nasz model biznesowy i jego skuteczność – zapewnia Dariusz Miłek, prezes CCC.
Atykuł będzie aktualizowany.
