Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach powiększy się o ponad 18 hektarów dawnego lotniska wojskowego. Dyrekcja portu przekonuje, że nowe tereny są niezbędne dla dalszego rozwoju lotniska, które w tym roku - po raz pierwszy w historii - odprawiło ponad milion pasażerów.
W piątek samorząd woj. śląskiego, który jest największym akcjonariuszem zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), nabył od Agencji Mienia Wojskowego nieruchomość o powierzchni 18,4 ha, którą przekaże następnie aportem do GTL. Trwają rozmowy o przekazaniu samorządowi kolejnych terenów dawnego lotniska wojskowego.
Przedstawiciele spółki podkreślają, że bez tego obszaru lotnisko nie mogłoby się rozwijać. Jego szczególnie cenną częścią jest dzierżawiona dotąd przez GTL płyta postojowa; jest tam też m.in. stacja transformatorowa. 12 hektarów jest niezabudowane - w przyszłości staną tam obiekty wzmacniające i urozmaicające infrastrukturę lotniska.
Dotychczas GTL był właścicielem 158 hektarów lotniska, a dalsze 280 hektarów dawnego lotniska wojskowego dzierżawił od samorządu woj. śląskiego.
Struktura własności całości terenu jest skomplikowana - część terenów jest własnością spółki zarządzającej, część samorządu województwa, część Agencji Mienia Wojskowego; niektóre tereny GTL dzierżawi. Taki układ może w przyszłości utrudnić inwestycje w porcie.
Po zakończonej niedawno rozbudowie, lotnisko rozpoczyna kolejną. W ciągu najbliższych dwóch lat, kosztem 50 mln zł, powierzchnia terminalu pasażerskiego zostanie podwojona. Obecnie port może odprawiać ok. 1,6 mln pasażerów rocznie, tj. ok. 560 osób w ciągu godziny. Po rozbudowie możliwości wzrosną do 3,6 mln osób rocznie, a w godzinę będzie można odprawić ok. 1,6 tys. podróżnych.
Większa przepustowość jest potrzebna, ponieważ w tym roku - po raz pierwszy w swojej historii - lotnisko odprawi ponad milion pasażerów. Do końca listopada z usług portu skorzystało już 1.023.009 pasażerów, wobec ponad 622,6 tys. osób w zeszłym roku i niespełna 258 tys. rok wcześniej.
Według GTL, tak dynamiczny wzrost liczby pasażerów to przede wszystkim efekt rozpoczęcia działalności przez tanie linie lotnicze (Pyrzowice to m.in. baza linii Wizz Air) oraz stale rosnącej liczby lotów czarterowych. Rekordowy w tym roku był sierpień, kiedy przez lotnisko przewinęło się blisko 138 tys. osób.
W bliskiej perspektywie, po wniesieniu do spółki terenów, właścicielem większościowego pakietu akcji GTL, a tym samym lotniska, stanie się samorząd woj. śląskiego. W październiku sejmik zdecydował o objęciu za 5 mln zł kolejnych akcji GTL, zwiększając w nim udział samorządu do 39,7 proc.
Po wniesieniu do spółki przejętego terenu udział samorządu sięgnie 50 proc., a wraz z udziałami samorządów miast i powiatów przekroczy 51 proc.
Do niedawna największym akcjonariuszem GTL był katowicki Węglokoks, spółka specjalizująca się w eksporcie węgla. Ponad pół roku temu regionalny samorząd zwiększył swój udział z 32,6 do 36,3 proc. (także kosztem 5 mln zł), wyprzedzając Węglokoks, którego udział w akcjonariacie zmniejszył się do 33,9 proc. Ok. 20 proc. należy do przedsiębiorstwa Porty Lotnicze.
Według wcześniejszych informacji Urzędu Marszałkowskiego, tereny przejmowane obecnie od Agencji Mienia Wojskowego (w tym płyta postojowa dla samolotów), które najdalej na początku przyszłego roku będą wniesione do GTL, wyceniane są ponad 24 mln zł. Samorząd wojewódzki kupił je za ok. 5,5 mln zł. To efekt wcześniejszej umowy między samorządami wojewódzkim, gminami, stroną wojskową i wojewodą śląskim.