Czytasz dzięki

Pozorny boom na samochody

opublikowano: 14-09-2020, 22:00

W pierwszej dekadzie września sprzedaż nowych aut rok do roku wzrosła niemal dwukrotnie. To jednak nie powód, by otwierać szampana.

Od 1 do 10 września zarejestrowano w Polsce blisko 13,2 tys. nowych samochodówosobowych i dostawczych (o dmc do 3,5 t). To imponujący wzrost — o 95,2 proc. — w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Popyt na nowe auta osobowe rósł bardzo szybko (zarejestrowano 11,8 tys. samochodów, czyli o 84 proc. więcej niż przed rokiem, ale zapotrzebowanie na samochody dostawcze (o dmc do 3,5 t) zwiększyło się rekordowo. W pierwszej dekadzie września zarejestrowano ich 1366, czyli o ponad 311 proc. więcej niż przed rokiem. Wzrost zainteresowania nowymi autami jawi się jako świetna wiadomość — zwłaszcza na tle spadku liczby rejestracji o kilkadziesiąt procent, obserwowanego od kilku miesięcy. Eksperci jednak gaszą entuzjazm — to nie gwałtowne odbicie po kryzysie, lecz efekt niskiej bazy.

Dokładnie przed rokiem zaczęły obowiązywać nowe przepisy związane z normą WLTP. Dlatego we wrześniu 2019 r. wyniki były nienaturalnie niskie — wyjaśnia Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Liderem w grupie modeli osobowych po 10 dniach września jest skoda octavia, przed toyotą corollą i toyotą yaris (457). W zestawieniu modeli dostawczych prowadzi mercedes sprinter, a dalej są fiat ducato i renault master. Wrześniowym liderem w rankingu marek jest Toyota — przed Škodą i Volkswagenem.

Analitycy Samaru szacują, że we wrześniu liczba zarejestrowanych aut może zbliżyć się do 43 tys. Jeśli te prognozy się sprawdzą, tegoroczny wynik będzie o około 8 proc. lepszy od zeszłorocznego. Niewiele to jednak zmieni w ogólnym obrazie rynku. Samar prognozuje, że w całym 2020 r. urzędy komunikacji wydadzą najwyżej 478 tys. dokumentów rejestracyjnych dla nowych aut osobowych i dostawczych, co będzie oznaczało ponad 26-procentowych spadek w stosunku do 2019 r.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane