Pracownicy nie chcą wracać do biur

Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Zdecydowana większość zatrudnionych woli poszukać nowego zajęcia niż wrócić na stałe do pracy w siedzibie firmy.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Ilu Polaków nie chce wraca do biura?
  • Jaki model pracy preferują?
  • Czy pracodawcy idą im na rękę?

Pracownicy nie chcą wracać do biur

opublikowano: 06-06-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Zdecydowana większość zatrudnionych woli poszukać nowego zajęcia niż wrócić na stałe do pracy w siedzibie firmy.

Większość Polaków rozważałoby zmianę pracy, gdyby ich pracodawca nalegał, żeby wrócili do biura w pełnym wymiarze godzin – wynika z badania ADP „People at work 2022: a Global Workforce View”. Tak odpowiedziało 57,49 proc. badanych. Przy czym częściej byli to mężczyźni (59,96 proc.) niż kobiety (54,86 proc.).

Ponadto 38,85 proc. Polaków jest zdania, że dzięki pracy z domu łatwiej jest pracownikom, którzy mają dzieci.

Anna Barbachowska, dyrektorka HR w firmie ADP Polska, mówi, że powrót do biura po dwóch latach wymaga ponownej adaptacji.

– Zmiany rynkowe wskazują, że coraz więcej organizacji decyduje się na pracę hybrydową. Również w ADP Polska zmierzamy do tego modelu, ale chcemy zachęcać naszych pracowników do obecności w biurze stopniowo – mówi Anna Barbachowska.

Docelowo firma chce, żeby pracownicy na miejscy spędzali trzy dni, a pozostałe dwa dni na home office.

Natomiast eksperci Unilevera uważają, że wyniki pracy nie zależą od tego, z którego miejsca jest ona wykonywana. Firma przygotowała ankietę, w której zapytała zatrudnionych, w jakim modelu chcą pracować.

– Aż 90 proc. pracowników przyznało, że chcieliby pracować w modelu hybrydowym – część tygodnia spędzając w domu, a część w siedzibie firmy. W przypadku naszego biura w Warszawie, odsetek takich odpowiedzi był jeszcze wyższy – wyniósł aż 97 proc. W związku z tym uzgodniliśmy, że pracownicy 40 proc. czasu pracy będą spędzać w biurze, kolejne 40 proc. w domu, a pozostałe 20 proc. w dogodnym dla siebie miejscu , np. spotykając się z klientem - mówi Sara Ślubowska-Świercz, dyrektorka HR dla Polski i krajów bałtyckich w Unileverze.

Natomiast Jacek Głowacz, dyrektor działu HR w Rohlig Suus Logistics, twierdzi, że w czasie dwóch pandemicznych lat, które pracownicy w znacznej mierze przepracowali zdalnie i hybrydowo, firma nie zauważyła spadku ich efektywności.

– Co więcej, w tym okresie osiągnęliśmy najlepsze rezultaty finansowe w całej swojej historii. Dostrzegaliśmy jednak, że pracownicy mają trudności z postawieniem granicy między pracą a życiem rodzinnym. Regularnie przeprowadzane ankiety dotyczące ich potrzeb i oczekiwań wskazywały na rosnącą popularność hybrydowego modelu pracy – mówi Jacek Głowacz.

Szukasz odpowiedzi na wyzwania w branży HR? Weź udział w jesiennym kongresie “HR Summit 2022” >>

Decyzję co do modelu wykonywania obowiązków służbowych podejmują menedżerowie poszczególnych działów w porozumieniu ze swoimi zespołami. Firma pozostawia im w tej materii dużą dowolność.

– Największym wyzwaniem wynikającym ze zmiany modelu pracy jest onboarding nowych pracowników i ich wzajemne relacje. Chodzi nie tylko o proces szkolenia nowych pracowników, ale przede wszystkim ich integrację z zespołami, które nie pracują już wspólnie z jednego miejsca – zwraca uwagę Jacek Głowacz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.