Prawa autorskie są w rękach agentów i przedstawicieli

Danuta Hernik
opublikowano: 2000-06-01 00:00

Prawa autorskie są w rękach agentów i przedstawicieli

Trwa import popularnych postaci komiksowych i filmowych

CIĄG DALSZY: Współpraca z wydawcami jest bardzo ważna. Komiksy, magazyny i książki są opowiadaniem historii, która zaczyna się w kinie — twierdzi Katarzyna Westermark, dyrektor generalny Disney Polska. fot. BS

Właścicieli praw reprezentują agenci lub przedstawiciele. Część licencji, m.in. Marvel Comics, DC Comics, Image Comics, część praw do Smerfów i mang, trzeba nabywać u źródła.

Agent nie tylko pośredniczy w nabyciu praw, ale kontroluje jakość licencjonowanego produktu.

— Zadaniem agenta jest znaleźć takiego partnera dla właściciela praw, który zaprezentuje postacie w najlepszy sposób, z zachowaniem ich oryginalnego charakteru, w produkcie o najwyższej jakości — informuje Małgorzata Wojtaszek, dyrektor generalny Plus Licens Polska.

W rękach Plus Licens pozostają prawa Warner Bros. —„Looney Tunes”, „Tom i Jerry”, „Cartoon Network”, „Animaniacy”, United Media — „Peanuts”, CTW — „Ulica Sezamkowa”, Paws — „Garfield”, EM.TV — postacie Jima Hansona i Pszczółka Maja oraz prawa do produktów wytwórni Universal i Lucas Film.

Bulls Press Polska dostarcza komiksy Disneya do gazet. Ponadto zarządza prawami na materiały prasowe (tzw. syndycation) „Muminków” i „Smerfów” oraz prawami do tytułów King Features Syndicate, między innymi „The Amazing Spider-Man”, „The Phantom”, „Popeye”.

Przedstawicielstwo Disneya w Polsce zawiera kontrakty z wydawcami, producentami i dystrybutorami. Pełni również funkcje biura dostarczającego wiedzy o planach wytwórni Walt Disney, działaniach promocyjnych i innych przedsięwzięciach.

Wydawców Disneya jest niewielu. Największy to Egmont, który ma 10-letni kontrakt na wydawanie książek i licencje na pisma. Ponadto DeAgostini — wydający serie do nauki i kolekcjonowania, Ameet — wydawca kolorowanek, Wilga i Świat Książki.

Danusia Hernik