Tworzący prawo zapominają o konstytucji biznesu

opublikowano: 04-01-2021, 15:13

Według Rzecznika MŚP zbyt wiele projektów ustaw pozbawia firm ochronnych przepisów dotyczących kontroli.

Umożliwienie przeprowadzenia kontroli w sprawie, która była już przedmiotem wcześniejszych i zakończonych czynności kontrolnych dokonanych przez ten sam organ, jest zbyt daleko idącym ograniczeniem praw wynikających z tzw. konstytucji biznesu. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców (MŚP) dopatrzył się takiego wyłomu w projekcie nowelizacji ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, oznaczonym numerem UD142 w wykazie prac Rady Ministrów. Zwraca na to uwagę w piśmie do ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Resortowe ograniczenia

W konstytucji biznesu, czyli m.in. w ustawie - Prawo przedsiębiorców to art. 58 ust. 1 jest podstawą gwarancji, że nie można wszcząć kontroli, gdy ma ona dotyczyć przedmiotu objętego uprzednio zakończonym postępowaniem kontrolnym przeprowadzonym przez ten sam organ – przypomina Rzecznik MŚP. Tymczasem projektowana nowela autorstwa resortu rolnictwa wyłącza stosowanie tego przepisu przez dodanie w zmienianej ustawie art. 28b ust. 5, zapowiadającego nadzwyczajny etap weryfikacji transakcji finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji i przyznanie dodatkowych kompetencji kontrolnych Głównemu Inspektorowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Rzecznik zwraca uwagę, że w określonych sytuacjach bez wprowadzania wspomnianego art. 28 ust. 5 główny inspektor ma możliwość stosowania wyłączeń z regulacji ochronnych dotyczących kontrolowania przedsiębiorców. Przewiduje je bowiem obowiązujący art. 58 ust. 2 Prawa przedsiębiorców.

Według Adama Abramowicza, pełniącego funkcję Rzecznika MŚP, projektowany akt resortu rolnictwa to nie jedyny w ostatnim czasie przykład narastającego zjawiska wyłączania ochronnych przepisów o kontroli w ustawach przygotowywanych przez różne organy dotyczących wykonywania działalności gospodarczej. Takie zastrzeżenia zgłosił też m.in. do projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zakładał on uzupełnienie kompetencji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a jednocześnie uwolnienie spod ochronnego rozdziału 5 Prawa przedsiębiorców czynności kontrolnych prowadzonych na podstawie projektowanej noweli w trybie tzw. tajemniczego klienta.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Rzecznik MŚP jest przeciwny tak radykalnemu rozwiązaniu. Zwrócił uwagę, że cele kontrolne można osiągnąć przez tylko częściowe ograniczenie stosowania tego rozdziału, np. odstępując od wymogu zawiadomienia firmy o zamiarze wszczęcia kontroli.

Podobne zastrzeżenia Rzecznik MŚP miał do projektu ustawy o wyrobach medycznych autorstwa resortu zdrowia. Zgodnie z nim przedsiębiorcy pozbawieni byliby np. prawa do odszkodowania za szkodę na skutek przeprowadzenia czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów lub do obecności przy czynnościach kontrolnych. Ponadto nie obowiązywałby m.in. zakaz kontroli równoczesnych i powtórnych o tożsamym przedmiocie.

Rola rozdziału 5

Adam Abramowicz przypomina, że jednymi z podstawowych zasad konstytucji biznesu są proporcjonalność i adekwatność podejmowanych wobec przedsiębiorców działań ze strony organów państwa. Właśnie w celu zagwarantowania poszanowania tych zasad w rozdziale 5 Prawa przedsiębiorców wprowadzono ograniczenia kontroli działalności gospodarczej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane