Efektywna komunikacja w organizacji ma kluczowe znaczenie niezależnie od branży czy charakteru działalności firmy. Wpływa na atmosferę i kulturę organizacyjną firmy, przekłada się na sposób budowania relacji między pracownikami na wszystkich szczeblach, wspiera (lub nie) współpracę zespołową. W konsekwencji znajduje odzwierciedlenie w efektywności, konkurencyjności i wynikach finansowych firmy.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że na kompetencje komunikacyjne składa się nie tylko forma przekazywania informacji, ale przede wszystkim takie umiejętności jak słuchanie, umiejętność okazania empatii, motywowanie oraz budowanie pozytywnych relacji. Rozwijając umiejętności pracowników z zakresu komunikacji interpersonalnej w firmie, warto spojrzeć na nią w szerszym kontekście.
Weź udział w konferencji "Komunikacja menedżerska", 30 września 2024, Warszawa >>
Jak rozwijać umiejętności z zakresu komunikacji?
Jednym z rozwiązań, które wspierają efektywną komunikację i współpracę, poza klasycznymi szkoleniami z zakresu komunikacji interpersonalnej, są wewnątrzfirmowe programy mentoringowe. Program mentoringowy w firmie to doskonała opcja dla organizacji, która chce nie tylko rozwijać ludzi, ale również zatrzymać doświadczone osoby, jak i pracowników z potencjałem. To także rozwiązanie dla tych firm, które widzą wartość w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych pracowników, otwieraniu się na różnorodność, a także chcą zadbać o transfer wiedzy oraz zaangażowanie i motywację w zespołach.
Jak program mentoringowy może wesprzeć rozwój kompetencji komunikacyjnych?
Uczestnicy programów mentoringowych mają okazję spojrzeć na swój sposób działania i komunikacji z szerszej i zwykle nowej dla nich perspektywy. Dzięki temu świadomiej i chętniej testują i wprowadzają w życie nowe rozwiązania. Ponadto pracownik pełniący rolę mentora może- uczestnicząc w szkoleniach wprowadzających go w świat mentoringu, które są elementem programu mentoringowego- rozwinąć swoje umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, w tym umiejętność aktywnego słuchania i dzielenia się wiedzą. Te kompetencje procentowały będą zresztą nie tylko podczas samego procesu mentoringowego, ale także później - w codziennej pracy. Ponadto spotkania pomiędzy mentorem i mentee, którzy zazwyczaj różnią się od siebie wiekiem, doświadczeniem, etapem w życiu, a co za tym idzie, spojrzeniem na świat, pomagają nie tylko mentee, ale także mentorowi otworzyć się na nowe rozwiązania i różnorodność, a przez to budować lepsze relacje, komunikację i współpracę w organizacji.
Zarówno uczestnictwo w programie mentoringowym jak i w oraz szkoleniach przygotowujących uczestników do pełnienia roli mentora lub mentee wspiera nie tylko umiejętności komunikacyjne, ale także różnorodność. Tym samym wpisują się w realizację idei Diversity & Inclusion. Profesjonalnie wdrożony program mentoringowy może nie tylko wnieść zmiany na poziomie behawioralnym, ale także pomóc zmienić świadomość menadżerską.
Zwrot z inwestycji
Profesjonalnie przeprowadzony program mentoringowy może mieć wyższy ROI niż pojedyncze szkolenia. Jest to możliwe z uwagi na fakt, że zwrot z inwestycji jaką jest program mentoringowy jest bardziej wielowymiarowy niż w przypadku klasycznych szkoleń.
Chcąc ocenić ROI można wziąć pod uwagę szereg parametrów – na przykład takich jak:
- Wskaźnik rotacji pracowników – dobrze przeprowadzony program mentoringowy może pozytywnie wpłynąć na retencję pracowników, zapewniając dodatkowe możliwości rozwoju zawodowego i zwiększając satysfakcję z pracy. Zmniejszone wskaźniki rotacji bezpośrednio przekładają się na oszczędności związane z rekrutacją i szkoleniem nowych pracowników.
- Wskaźnik satysfakcji pracowników- mentoring przyczynia się do tworzenia pozytywnej atmosfery w miejscu pracy i kultury organizacyjnej, w której pracownicy czują się wspierani i doceniani. Ponadto ogranicza samotność w stawianiu czoła bieżącym wyzwaniom. Może się to przełożyć na wyższe morale i motywację, ograniczyć ryzyko wypalenia zawodowego oraz wpłynąć na ogólną produktywność jak również jakość pracy.
- Rozwój umiejętności: Mentoring ułatwia transfer wiedzy i rozwój umiejętności, a tym samym kwalifikacji zawodowych, co może znaleźć odzwierciedlenie w zwiększeniu efektywności i innowacyjności w organizacji.
- Organizational Learning: Mentoring zachęca do dzielenia się wiedzą i uczenia się na różnych poziomach organizacji. Sprzyja to organizacyjnej kulturze ciągłego doskonalenia się, nabywania nowych umiejętności i wzorców działania oraz zdolności adaptacyjnych w świetle zmieniających się warunków rynkowych.
Jak wdrożyć program mentoringowy w firmie?
Warto pamiętać o tym, że program mentoringowy nie polega tylko na połączeniu mentorów i mentees w pary, ale również na stworzeniu dokumentów i regulaminów, manuali czy opracowaniu szkoleń dla przyszłych mentorów oraz mentees. Warto zadbać też o to, aby program spełniał określone standardy – sprawdzone rozwiązania zwiększają szanse na dużą skuteczność, zadowolenie uczestników i realizację celów programu. Jako międzynarodowo akredytowana konsultantka w zakresie programów mentoringowych i talentowych wdrażam programy w organizacjach w oparciu o międzynarodowe standardy – International Standards for Mentoring & Coaching Programmes określone przez European Mentoring & Coaching Council, mając na uwadze potrzeby wszystkich interesariuszy.
Nie zapominajmy też o tym, że wdrożenie programu mentoringowego we własnym zakresie angażuje czas i zasoby konkretnych osób w ramach organizacji, które nie zawsze posiadają wiedzę ekspercką – szczególnie jeśli program realizowany jest po raz pierwszy. Z tego względu cytując Roberta Kiosaki: „jeśli chcesz gdzieś dojść, najlepiej znajdź kogoś, kto już tam doszedł”.
Autorka: Małgorzata Warda – akredytowana konsultantka w zakresie wdrażania programów mentoringowych w organizacjach w oparciu o międzynarodowe standardy EMCC. Praktyk biznesu, trenerka liderów, akredytowana międzynarodowo mentorka biznesowa, executive coach. Wyróżniona jako najlepszy executive coach i mentor biznesowy w Polsce oraz w zestawieniu „Top Executive Coaches in Warsaw”. Właścicielka firmy doradczo szkoleniowej Warda & Partners. Ma ponad 25 lat doświadczenia biznesowego w globalnych korporacjach w obszarze zarządzania zespołami oraz sprzedaży. Prowadzi autorskie szkolenia z obszaru kompetencji liderskich, mentoringowych i coachingowych. Absolwentka lingwistyki stosowanej, finansów i Execucutive MBA. Sprawdź profil autorki na LinkedIn.