LT Capital wierzy, że Pinio — start-up pracujący nad pakietem e-narzędzi do obsługi lokali na wynajem krótkoterminowy — ma potencjał do skalowania.
Proptechowa spółka Pinio pozyskała 1,25 mln zł na rozwój rozwiązania do obsługi gości w apartamentach na wynajem krótkoterminowy. Pieniądze wyłożył dotowany z publicznego programu fundusz LT Capital wspierany przez partnera — Movens Capital. To ich pierwsza wspólna inwestycja. Zainteresował ich elektroniczny zamek i system nadający wynajmującym indywidualne kody dostępu do budynków, mieszkań, pokoi. Stanowią one zamiennik standardowych kluczy.

Szybki check-in
Twórcy podkreślają, że atutem rozwiązania jest zastosowanie narzędzi internetowych i chmury obliczeniowej. System może też zostać skonfigurowany z dostępnymi na rynku platformami rezerwacji online. Co daje użytkownikom? Automatyzuje proces zameldowania i wymeldowania gości z lokalu. Wprowadzenie kodu do zamka jest wychwytywane przez system i stanowi okazję do wysłania klientom wiadomości powitalnej, przypomnienia warunków pobytu czy zaproszenia do ponownego przyjazdu. Z narzędzia mogą też skorzystać ekipy sprzątające i serwisowe — otrzymują sygnał w chwili opuszczenia mieszkania przez gości. Mogą także powiadomić wynajmujących, że ich apartament został przygotowany przed rozpoczęciem doby hotelowej.
— Produkt skierowany jest przede wszystkim do właścicieli wielu apartamentów na wynajem rozproszonych lokalizacyjnie. Proponujemy jednolity system działający w chmurze, rozliczany w formule abonamentowej — zaznacza Marcin Malinowski, pomysłodawca i udziałowiec Pinio.
Rosnący rynek
Artur Banach z Movens Capital przypomina, że tylko w serwisieAirbnb zarejestrowanych jest ok. 6 mln apartamentów na świecie, a ok. 30 tys. w Polsce.
— Jest to szybko rosnący segment rynku, który w najbliższych latach będzie się mocno automatyzował — uważa inwestor.
— Byliśmy pod wrażeniem dynamiki wzrostu spółki przy bardzo ograniczonych zasobach organizacyjnych. Zastrzyk kapitału od funduszu pozwoli zrealizować projekt B+R w ramach programu Bridge Alfa oraz uwolnić jego potencjał do skalowania działalności na arenie międzynarodowej — podkreśla Tomasz Jastrzębski, partner zarządzający w LT Capital.
Start-up ma już zrealizowanych blisko 100 wdrożeń w różnych miastach Polski. Zabiega o kolejnych klientów. Glen Gregory, prezes Pinio, ujawnia, że firma szuka już referencyjnych odbiorców za granicą. W przyszłości Pinio chce poszerzyć ofertę o pakiet czujników, m.in. zapobiegających kradzieży sprzętu elektronicznego, wychwytujących dym papierosowy w pomieszczeniach czy nadmierny hałas w czasie ciszy nocnej. Czynniki te — podkreśla Marcin Malinowski — narażają wynajmujących na straty finansowe i obniżają komfort użytkowania apartamentów przez kolejnych gości. Komunikaty o złamaniu ustalonych warunków wynajmu będą wysyłane w czasie rzeczywistym zarówno do właścicieli apartamentów, jak i klientów. Te rozwiązania są jeszcze w fazie projektowej.
OKIEM EKSPERTA
Punkt widzenia milenialsów
WOJCIECH JURCZAK, dyrektor działu building products w Siemens Polska
Proptech obejmuje wszelkie innowacje technologiczne oraz cyfrowe zmieniające krajobraz sektora nieruchomości. W erze dynamicznego postępu technologicznego, stale rosnących potrzeb konsumentów oraz nacisku na redukcję kosztów i intensyfikację działań proekologicznych wzrasta znaczenie innowacji wykorzystywanych w budynkach oraz nowych rozwiązań cyfrowych wspierających najemców. Nowe pokolenie konsumentów i pracowników — milenialsi oraz pokolenie Z — zmusza wynajmujących i pracodawców (w przypadku nieruchomości biurowych) do zaakceptowania faktu, iż technologia ma kluczowe znaczenie.
Podpis: Anna Bełcik