KONRAD PAZGAN
wiceprezes Grupy Konspol
W naszej branży trzeba się kontaktować bezpośrednio z kupcami sieci, a to jesteśmy w stanie zrobić sami. Dlatego też w ten sposób wchodziliśmy dotychczas na zagraniczne rynki i nie korzystaliśmy z usług PAIIZ. Z tego też względu opłaty bądź ich brak nie mają dla nas znaczenia.
HENRYK ORFINGER
prezes i współwłaściciel Dr Ireny Eris
Eksport jest tak ważny dla gospodarki, że powinien być wspierany.
Tymczasem dodatkowe opłaty za usługi PAIIZ to droga w przeciwnym kierunku. Jako przedsiębiorca z branży kosmetycznej nie czuję dzisiaj wsparcia agencji. Gdyby jednak przedstawiła ciekawą ofertę i widziałbym korzyści dla swojej firmy, to byłbym w stanie zapłacić.
RAFAŁ JERZY
prezes Makrum, producenta maszyn, m.in. dla przemysłu wydobywczego
W naszej działalności zagranicznej rola ambasad i instytucji państwowych i tak jest marginalna. Z koncernami odbierającymi nasze maszyny kontaktujemy się przecież bezpośrednio. Zauważalne efekty dałoby dopiero przeniesienie urzędu radcy handlowego w danym kraju spod skrzydeł resortu gospodarki pod skrzydła resortu spraw zagranicznych. Uważam, że przełożyłoby się to na o wiele większą efektywność jego działań.
JOANNA BENSZ
dyrektor w PM Group i członek zarządu AmCham
Pomoc firmom wchodzącym na inne rynki polegająca na dodatkowej usłudze konsultingowej to niezły pomysł. Dziś brakuje jednego źródła, gdzie można uzyskać informacje o sprawdzonych, godnych polecenia firmach, ich doświadczeniu, klientach, usługach itd. PAIIZ mogłaby konsolidować informacje na temat różnych rynków dostępne w WEH-ach, izbach handlowych, konkurencyjnych agencjach, u konsultantów itd. Oczywiście firmy konsultingowe opracowują dla większych firm bardziej szczegółowe raporty. Jednak na wstępnym etapie skoordynowanie takich informacji byłoby bardzo przydatne. Zagraniczne odpowiedniki PAIIZ również niektóre usługi wsparcia oferują odpłatnie. W końcu jest to zaangażowanie czasu pracy jednej lub kilku osób lub opracowanie raportu. Takiej usługi brakuje dziś na polskim rynku i firmy chętnie by za nią zapłaciły.
GRZEGORZ POLANIECKI
dyrektor zarządzający Enter Air
To tylko działania pozorne. Nie wykluczam, że działania te są odpowiedzią na zapotrzebowanie jakiejś grupy firm, które nie mogą lub nie umieją skorzystać z pomocy WPHI. Nasze placówki dyplomatyczne działają całkiem dobrze i nie trzeba ich pracy zastępować. Ważniejsze byłoby konkretne wsparcie w postaci kredytów inwestycyjnych, które pomogłyby finansować akwizycje podmiotów zagranicznych mających dostęp do rynków. Nasze próby zakupów nie powiodły sie głównie przez brak łatwego wsparcia w planach ekspansji na rynki zagraniczne. Radzono nam na przykład, by założyć firmę w innym kraju i tam skorzystać ze wsparcia finansowego na ekspansję zagraniczną. Takie warunki są na przykład w Czechach, ale także w wielu krajach europejskich. A wsparcie oferowane przez Polskę spokojnie sami potrafimy zorganizować i sfinansować.
TOMASZ TUORA
prezes PZ Cormay
Odpłatność za pomoc w prowadzeniu biznesu za granicą — za raporty dotyczące branży, kraju czy inicjowanie rozmów z potencjalnymi kontrahentami — jest dobrym pomysłem, o ile w ślad za tym szłaby wysoka jakość usług i szeroki ich wachlarz. To byłby element wspierania polskich firm w ekspansji zagranicznej, ponieważ obecnie w wielu przypadkach można korzystać jedynie z usług wyspecjalizowanych, pobierających bardzo wysokie opłaty komercyjnych firm konsultingowych. Polskie państwo powinno zwiększyć aktywność w promocji polskiego eksportu. Dobrym przykładem są Niemcy, Szwajcaria i Irlandia, gdzie wsparcie eksportu jest jedną z głównych aktywności rządzących.
KRZYSZTOF WIECZORKOWSKI
prezes Sonela
Z jednej strony PAIIZ to instytucja rządowa, utrzymywana z naszych podatków, więc tego typu usługi powinna świadczyć za darmo. Z drugiej strony, jeśli agencja przedstawiłaby korzystną usługę czy merytoryczny raport zawierający coś więcej niż informacje, które sam jestem w stanie pozyskać, to mógłbym za to zapłacić. Za takie usługi już dzisiaj płaci się firmom konsultingowym, więc jeśli oferta PAIIZ byłaby konkurencyjna, również cenowo, to czemu z niej nie skorzystać.