Przedsiębiorstwo stoi za profesjonalizmem zespołu

Ewa Bęczkowska, Agnieszka Ostojska
opublikowano: 2002-05-24 00:00

Firmy w Polsce zaczynają doceniać wpływ wizerunku pracownika na ogólny obraz przedsiębiorstwa. Coraz częściej wysyłają swój personel na specjalistyczne szkolenia, uczą jak należy się ubierać, zachowywać, prowadzić prezentacje, aby dobrze reprezentować firmę. Szkoleni są prawie wszyscy, niezależnie od zajmowanego stanowiska.

Magdalena Bulera

menedżer

w Beiersdorf-Lechia

- Pracownicy przechodzą szkolenia etapowo, na różnych szczeblach kariery zawodowej. Dotyczy to zarówno osób z recepcji, handlowców, jak i kadry zarządzającej. Klient nie patrzy na pracownika, jak na pana Kowalskiego, ale przede wszystkim kojarzy go z firmą, którą reprezentuje. Dobre stosunki z pracownikiem pierwszego kontaktu przekładają się później na kontakty biznesowe. Dlatego edukacja zespołu jest sprawą zasadniczą. Służy temu program wewnętrzny o nazwie „sukces w dobrym stylu”. Szkolenie obejmuje zajęcia z wizerunku, gotowości do pracy, pierwszego wrażenia, etyki w biznesie, relacji z klientem, podejmowania gości, organizowania spotkań oraz profesjonalnej rozmowy przez telefon. Kolejny wewnętrzny program tego typu to Profesional Standard, który dotyczy m.in. publicznych wystąpień i technik prezentacji. Wszystkie szkolenia są opracowywane z uwzględnieniem specyfiki każdego działu lub stanowiska.

Iwona

Pawlina

wicedyrektor działu marketingu i edukacji GPW

- Giełda jest instytucją zaufania finansowego, w związku z tym ludzie w niej pracujący muszą być przede wszystkim uczciwi i o nieposzlakowanej opinii. Jednocześnie podejmujemy liczne działania zmierzające do podnoszenia stopnia znajomości misji i celów firmy, aby każdy pracownik identyfikował się z realizowaną strategią rozwoju. Przy rekrutacji głównymi determinantami wyboru pracownika jest jego wykształcenie, doświadczenie zawodowe i specjalizacja w określonej dziedzinie. Cenimy takie cechy jak profesjonalizm, otwartość myślenia i kreatywność. Każdy dział GPW ma w swoim rocznym budżecie określone środki finansowe, które przeznaczane są na szkolenia. Zwykle organizowane są grupowe szkolenia o charakterze integracyjnym, ale wysyłamy też pracowników na specjalistyczne konferencje krajowe i zagraniczne. Częściowo dofinansowujemy także podjęcie nauki na nowych kierunkach studiów. W takich kwestiach jak ubiór, zachowanie i cały system komunikacji niewerbalnej obowiązuje tzw. klasyka biznesowa. Dotyczy to zwłaszcza osób, których charakter pracy zmusza do częstych spotkań z osobami z zewnątrz. Stają się oni wówczas ambasadorami GPW i wpływają na kształtowanie jej wizerunku. Nie chcemy, aby jednorazowy kontakt inwestora odwiedzającego giełdę czy studenta, który szuka informacji do pracy magisterskiej, był pierwszym i ostatnim. Dlatego kompetencja i kultura zatrudnionych tu osób jest tak ważna.

Sebastian

Łuczak

Pekao SA

- Za wizerunek firmy w 99 proc. odpowiedzialni są jej pracownicy. Dlatego też są oni regularnie szkoleni w Akademii Pekao SA. Nie są to kursy z cyklu „jaki masz być”, ale zawierają elementy przydatne w codziennej pracy. Są to techniki negocjacji, metody sprzedaży i obsługi klienta itp. Nie mamy jednak przykazań co do obowiązującego stylu ubierania się. Teoretycznie każdy może przyjść do pracy w dżinsach, jednak ze względu na to, że podczas szkoleń uczą nas również szacunku dla klienta, nikt tak nie robi. Nie chodzi o to, aby wydać zarządzenie, by pracownicy uśmiechali się, tylko żeby wiedzieli, do czego może się uśmiech przydać, i robili to z własnej woli. Im wyższy szczebel w hierarchii, tym bardziej potrzebne są tzw. umiejętności miękkie. Dlatego nasza kadra menedżerska jest szkolona z metod zarządzania, zażegnywania konfliktów, couchingu. Przedstawiciele najwyższego menedżmentu szkoleni są indywidualnie, według potrzeb. Zwykle, ze względu na częste wystąpienia publiczne, korzystają z usług specjalistów z tej dziedziny.

Paulina

Górska

CB Richard

Ellis

- Wszystkie osoby rozpoczynające pracę w CB Richard Ellis informowane są przez dyrektora administracyjnego o panujących tu zasadach. Nasza polityka jest zasadniczo zbieżna z tym, co dzieje się w innych oddziałach na świecie. Pozyskujemy pracowników z innych firm z branży, którzy wykazują się zarówno dużym doświadczeniem zawodowym, jak i wysoką kulturą osobistą. Koresponduje to z wizerunkiem firmy. Nie mamy jednak oficjalnego dekalogu. Nie ingerujemy w wygląd zewnętrzny pracowników. Jego strój ma być przede wszystkim schludny i utrzymany w konwencji biznesowej. To jest szczególnie ważne u osób reprezentujących firmę na zewnątrz. Nie mamy również szczególnych wymagań co do kolorystyki stroju. Nie korzystamy z pomocy zewnętrznych konsultantów, oprócz specjalistów IT.

Jako firma międzynarodowa wykorzystujemy wiedzę i doświadczenie naszych pracowników z oddziałów na całym świecie. Prowadzą oni dla nas szkolenia wewnętrzne, m.in. dla agentów z zakresu negocjacji.