
Tytuł wystawy odnosi się do przesilenia letniego, które ma szczególne znaczenie w kulturze skandynawskiej. Wskazuje też na zmiany w sztuce tego regionu na przełomie XIX i XX w.: drogę od akademizmu przez realizm i impresjonizm w stronę symbolizmu i ekspresji. Tytuł nawiązuje ponadto do przemian, które zaszły w relacjach między europejskimi „peryferiami” kulturalnymi, a ówczesnym centrum świata sztuki – Paryżem.

Głównymi wątkami wystawy są: natura i pejzaż, życie prowincji, obyczaje ludowe, sceny z mitologii oraz wnętrze domu i ludzkiej psychiki. 105 dzieł wypożyczonych z 22 muzeów i galerii w Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Islandii zawisło w siedmiu salach Muzeum Narodowego w Warszawie. To prace takich twórców, jak m.in. Anna Ancher, Michael Ancher, Richard Bergh, Akseli Gallen-Kallela, Pekka Halonen, Vilhelm Hammershøi, Hanna Hirsch-Pauli, Marie Krøyer, Carl Larsson, Edvard Munch, Erik Werenskiold i Anders Zorn. Nastrojowe obrazy malarzy nordyckich zestawiono z wybranymi dziełami polskich twórców, m.in. Olgi Boznańskiej, Józefa Chełmońskiego, Konrada Krzyżanowskiego i Józefa Mehoffera. Pozwala to dostrzec liczne podobieństwa form i motywów oraz wyjątkową wartość malarstwa dwóch odległych, a jednocześnie bliskich obszarów Europy.

Przestrzeń wystawy zaprojektowała pracownia Jana Strumiłły. Architekci, pragnąc podkreślić więź północnego malarstwa z naturą, wykorzystali naturalne materiały i wybrali subtelną kolorystykę nawiązującą do zjawisk świetlnych Północy.

Ekspozycji towarzyszy wiele wydarzeń dotyczących kultury krajów Europy Północnej, dizajnu, relacji człowieka z naturą, koncepcji życia i wychowania itp. Został też wydany ilustrowany katalog zaprojektowany przez Ryszarda Bienerta – pierwsza w Polsce przekrojowa publikacja na temat sztuki nordyckiej przełomu XIX i XX w.

Partnerem wystawy „Przesilenie…” jest PGE Polska Grupa Energetyczna.
– Stajemy się coraz bardziej rozpoznawalnym mecenasem sztuki, przesuwając ciężar ze sportu na kulturę. Zostaliśmy m.in. mecenasem Galerii Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie, przeprowadzając jej rearanżację. Uczestniczyliśmy też w tak znaczących wydarzeniach, jak wystawy Witkacego i Marca Chagalla. Oczywiście chcieliśmy wesprzeć działania MNW, lecz naszym głównym celem jest angażowanie ludzi do uczestniczenia i korzystania z kultury. Zrealizowaliśmy kampanię „Zapraszamy wszystkich do bywania”, której ideą jest budowanie przekonania, że kontakt z kulturą rozwija, wyzwala wyobraźnię, kształtuje kreatywność i inspiruje, a kultura jest dla wszystkich – bez względu na wiek czy miejsce zamieszkania – podkreśla Katarzyna Kozłowska, dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej i marketingu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.









