„Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910” – nowa wystawa w MNW

DI, KG
opublikowano: 2022-11-17 11:05

Od 18 listopada 2022 do 5 marca 2023 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie będzie można podziwiać arcydzieła malarstwa nordyckiego. „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910” to pierwsza w Europie Środkowej i Wschodniej przekrojowa prezentacja twórczości artystów i artystek ze Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii i Islandii działających na przełomie XIX i XX w. Wśród pokazywanych prac znajdzie się m.in. „Melancholia” Edvarda Muncha. Wystawa powstała we współpracy z Gothenburg Museum of Art. Jej partnerem jest PGE Polska Grupa Energetyczna.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
Richard Bergh (1858–1919, Szwecja):
Richard Bergh (1858–1919, Szwecja):
„Nordycki letni wieczór“, 1899–1900, olej, płótno. Gothenburg Museum of Art
Gothenburg Museum of Art

Tytuł wystawy odnosi się do przesilenia letniego, które ma szczególne znaczenie w kulturze skandynawskiej. Wskazuje też na zmiany w sztuce tego regionu na przełomie XIX i XX w.: drogę od akademizmu przez realizm i impresjonizm w stronę symbolizmu i ekspresji. Tytuł nawiązuje ponadto do przemian, które zaszły w relacjach między europejskimi „peryferiami” kulturalnymi, a ówczesnym centrum świata sztuki – Paryżem.

Edvard Munch (1863–1944, Norwegia):
Edvard Munch (1863–1944, Norwegia):
„Melancholia“,1900-01, olej, płótno. Munchmuseet, Oslo, Munchmuseet, Oslo / CC BY-NC-SA 4.0
Ove Kvavik, Munchmuseet, Oslo / CC BY-NC-SA 4.0

Głównymi wątkami wystawy są: natura i pejzaż, życie prowincji, obyczaje ludowe, sceny z mitologii oraz wnętrze domu i ludzkiej psychiki. 105 dzieł wypożyczonych z 22 muzeów i galerii w Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Islandii zawisło w siedmiu salach Muzeum Narodowego w Warszawie. To prace takich twórców, jak m.in. Anna Ancher, Michael Ancher, Richard Bergh, Akseli Gallen-Kallela, Pekka Halonen, Vilhelm Hammershøi, Hanna Hirsch-Pauli, Marie Krøyer, Carl Larsson, Edvard Munch, Erik Werenskiold i Anders Zorn. Nastrojowe obrazy malarzy nordyckich zestawiono z wybranymi dziełami polskich twórców, m.in. Olgi Boznańskiej, Józefa Chełmońskiego, Konrada Krzyżanowskiego i Józefa Mehoffera. Pozwala to dostrzec liczne podobieństwa form i motywów oraz wyjątkową wartość malarstwa dwóch odległych, a jednocześnie bliskich obszarów Europy.

Thórarinn B. Thorláksson (1867–1924, Islandia):
Thórarinn B. Thorláksson (1867–1924, Islandia):
„Rzeka Hvítá“, 1903, olej, płótno. National Gallery of Iceland, ReykjavíkListasafn Íslands / National Gallery of Iceland / SG
National Gallery of Iceland

Przestrzeń wystawy zaprojektowała pracownia Jana Strumiłły. Architekci, pragnąc podkreślić więź północnego malarstwa z naturą, wykorzystali naturalne materiały i wybrali subtelną kolorystykę nawiązującą do zjawisk świetlnych Północy.

Peder Severin Krøyer (1851–1909, Dania):
Peder Severin Krøyer (1851–1909, Dania):
„Wypłynięcie łodzi rybackich po zachodzie słońca, Skagen“, 1894–95,olej, płótno. ARoS, Aarhus Art Museum
ARoS Aarhus Art Museum

Ekspozycji towarzyszy wiele wydarzeń dotyczących kultury krajów Europy Północnej, dizajnu, relacji człowieka z naturą, koncepcji życia i wychowania itp. Został też wydany ilustrowany katalog zaprojektowany przez Ryszarda Bienerta – pierwsza w Polsce przekrojowa publikacja na temat sztuki nordyckiej przełomu XIX i XX w.

Albert Edelfelt (1854–1905, Finlandia):
Albert Edelfelt (1854–1905, Finlandia):
„Pod brzozami“ („Dzieci w lesie brzozowym nad fiordem Haikko”),1882, olej, płótno. Muzeum Narodowe w Warszawie
Muzeum Narodowe w Warszawie

Partnerem wystawy „Przesilenie…” jest PGE Polska Grupa Energetyczna.

– Stajemy się coraz bardziej rozpoznawalnym mecenasem sztuki, przesuwając ciężar ze sportu na kulturę. Zostaliśmy m.in. mecenasem Galerii Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie, przeprowadzając jej rearanżację. Uczestniczyliśmy też w tak znaczących wydarzeniach, jak wystawy Witkacego i Marca Chagalla. Oczywiście chcieliśmy wesprzeć działania MNW, lecz naszym głównym celem jest angażowanie ludzi do uczestniczenia i korzystania z kultury. Zrealizowaliśmy kampanię „Zapraszamy wszystkich do bywania”, której ideą jest budowanie przekonania, że kontakt z kulturą rozwija, wyzwala wyobraźnię, kształtuje kreatywność i inspiruje, a kultura jest dla wszystkich – bez względu na wiek czy miejsce zamieszkania – podkreśla Katarzyna Kozłowska, dyrektor departamentu komunikacji korporacyjnej i marketingu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.