Przyszłość już się zaczęła

Dorota Kaczyńska
opublikowano: 2017-05-31 22:00
zaktualizowano: 2017-05-31 21:07

Autonomiczne ciężarówki, zautomatyzowane magazyny, śledzenie pojazdów, drony — rewolucja przemysłowa 4.0 całkiem zmieni logistykę.

Zdaniem ekspertów z WebEye (oferuje rozwiązania telematyczne dla transportu, spedycji i logistyki — TSL), najdalej w ciągu dekady branża przewozowa przejdzie znaczącą transformację. Będzie spowodowana stałą dostępnością informacji, rosnącym popytem na dane tworzone przez klientów i efektywniejszym podejmowaniem decyzji.

NA POMOC LUDZIOM I FIRMOM: W logistyce liczą się dzisiaj przede wszystkim te rozwiązania, które bezpośrednio wpływają na doskonalenie operacji poprzez ich automatyzację — mówi Agnieszka Walawender z FM Logistic.
ARC

— Zanim jednak nowe technologie zaczną być rzeczywiście używane, można znacznie poprawić szybkość, bezpieczeństwo i efektywność transportu poprzez rozważne planowanie, monitorowanie i wykorzystywanie danych pozyskiwanych podczas różnych działań — uważa Paweł Wloczek, przedstawiciel WebEye Polska.

BigData i automatyka

Według WebEye, informacje, które już można pozyskać z pojazdów, zyskują na znaczeniu w logistyce krajowej i międzynarodowej. Dzięki dostępności danych historycznych i bieżących analizowanie i planowanie pomaga zwiększyć zdolności przewozowe i ograniczyć koszty serwisowania. Agnieszka Walawender z FM Logistic wskazuje na szczególną rolę automatyzacji operacji logistycznych: umożliwia znaczne skracanie operacji, eliminowanie ludzi z niektórych działań lub ich odciążanie podczas najtrudniejszych prac. Dlatego firmy z branży TSL coraz częściej wprowadzają automatyczne systemy inwentaryzacji, specjalnie opracowane systemy i roboty. Działania logistyczne w przyszłości, jak zapewniają eksperci z WebEye, będą też pod dużym wpływem innowacji w innych branżach, na przykład przemysłu motoryzacyjnego, który pracuje nad wykorzystaniem autonomicznych ciężarówek, pojazdów połączonych z siecią i dostawczych dronów. Także rozwój druku 3D może skrócić łańcuch dostaw i zmniejszyć koszty transportu. Specjaliści oczekują też szybkiego rozwoju komunikacji między urządzeniami (machine to machine).

— Branża będzie wprowadzała czujniki i wymianę informacji z dóbr i środków transportu w powiązaniu z danymi o ruchu ulicznym: korkach czy incydentach drogowych. Możliwości szybkiego analizowania i reagowania na uzyskane tak informacje biznesowe zrewolucjonizuje analizę efektywności łańcuchów dostaw — zapewnia Zbigniew Kępiński, menedżer Genius Lab w Grupie Raben. Jego zdaniem, każdy element rewolucji przemysłowej 4.0, czyli BigData, internet rzeczy oraz automatyka i robotyka w magazynowaniu, odegra znaczącą rolę w rozwoju branży.

Za trendem eko

Paweł Orzeszko, członek zarządu proAlpha Polska, uważa, że szybkość działań logistycznych znacznie wzrośnie dzięki automatyzacji ustalania zapotrzebowania na towary, integracji procesów SCM (zarządzanie łańcuchem dostaw), możliwości optymalizacji serwisu własnego parku maszynowego i sprzedanych produktów. Duże nadzieje branża wiąże również z pojazdami autonomicznymi.

— Chodzi nie tylko o pojazdy dla osób prywatnych, ale także o auta dostawcze. Bardzo możliwe, że już w niedalekiej przyszłości zaakceptujemy widok ciężarówki jadącej bez kierowcy lub dronów latających z przesyłkami, tak jak przywykliśmy do widoku pociągu metra poruszającego się bez maszynisty — opowiada Paweł Orzeszko. Nie tylko jednak nowe technologie będą zmieniały pracę przewoźników. Wpływ na ten sektor mają również zmiany wiedzy społeczeństwa i nowe przepisy.

— Powszechne już dzisiaj ograniczanie emisji spalin w pojazdach i redukcja hałasu w centrach miast bezpośrednio wpływają na to, jak firmy logistyczne mogą planować i realizować transport i dostarczanie towarów do punktów sprzedaży. Na przykład w odpowiedzi na kolejne ograniczenia FM Logistic opracował i wprowadził w kolejnych miastach, w tym w Warszawie, Citylogin, czyli dystrybucję towarów z wykorzystaniem floty pojazdów ekologicznych: hybrydowych, w pełni elektrycznych lub zasilanych gazem — opowiada Agnieszka Walawender.