Przyszłość Seemore wyświetla się w kasku

  • Anna Deptuła
opublikowano: 29-11-2020, 22:00

Start-up uzyskał ponad 3 mln zł od NCBR na technologię AR, którą chce zastosować w kaskach motocyklowych. Finansowania szuka też w crowdfundingu udziałowym.

Obrazy wyświetlające się nie na ekranie, lecz bezpośrednio przed oczami użytkownika nie są już jedynie wizją z filmów S-F. Staje się to możliwe dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR). Wrocławska spółka Seemore ma prototyp kasku motocyklowego, którego wizjer wyświetla informacje o najbliższej stacji benzynowej, ograniczeniu prędkości, kierunku skrętu kilka metrów przed wzrokiem kierującego. Założyciele planują, że za 2 lata ruszy produkcja ich modułu. Od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dostali na jego rozwój 3 mln zł.

Bezpieczna droga z AR

Czym jest rozszerzona rzeczywistość? To system łączący świat rzeczywisty z wirtualnym. Odpowiedni nośnik jest niezbędny - wzbogaca graficznie lub dźwiękowo obserwowaną rzeczywistość.

- Od początku chcieliśmy stworzyć kask z rozszerzoną rzeczywistością. W 2017 r. zaprosiliśmy do zespołu eksperta optycznego, dra Konrada Cyprycha – stworzyliśmy własną technologię, która wyświetla obraz na zakrzywionej powierzchni – wyjaśnia Grzegorz Palmer, jeden z dwóch założycieli spółki.

Pod koniec 2019 r. firma złożyła wniosek o ochronę patentową tego konceptu, teraz składa wnioski w innych krajach Europy.

Technologia HUD (Head Up Display), gałąź w AR, ma potencjał sprzedażowy w branży motoryzacyjnej.

- HUD jest dostępne w samochodach od 20-30 lat. My projektujemy dla motocyklistów. Opracowaliśmy nasz moduł tak, aby wyświetlanie odbywało się bezpośrednio na szybce. Będzie w nim zintegrowany ekosystem aplikacji i funkcjonalności, niekoniecznie oparty na stałym dostępie do internetu – mówi Grzegorz Palmer.

Motocyklem jeździ się dynamicznie, spoglądanie na telefon w trakcie jazdy dekoncentruje i zabiera czas. Producent przekonuje, że może to zmienić.

- Parametry jazdy pojawią się kilka metrów przed oczami w postaci minimalistycznych symboli lub piktogramów. Spędzimy 1,5 sek. mniej na przyswajaniu danych, czyli przejedziemy 40 metrów w większej koncentracji na drodze i otoczeniu. Ważne jest bezpieczeństwo na drodze – podkreśla Grzegorz Palmer.

Wirtualna jazda
Wirtualna jazda
Wartość rynku AR wyniosła 10,7 mld USD w 2019 r. W 2024 r. ma wynieść 72,7 mld USD wg MarketsAndMarkets. Star-up Seemore stworzony przez Wojciecha Trelaka (od lewej) i Grzegorza Palmera chce zagospodarować niszę w tej branży i za dwa lata ruszyć z produkcją własnego modułu AR w kaskach motocyklowych.
materiały prasowe

Najpierw technologia

Seemore będzie produkować moduły HUD, technologia AR to konik twórców spółki. Wykonaniem kasków zajmą się specjaliści z branży.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Naszymi klientami będą producenci kasków, użytkownikiem finalnym motocykliści. Stawiamy na b2b. Od lat pojawiamy się w strategicznych dla tego sektora miejscach np. targach EICMA w Mediolanie, jesteśmy rozpoznawalni. Mamy podpisane dwa listy intencyjne dotyczące produkcji i pertraktujemy z dwoma kolejnymi wykonawcami – mówi Grzegorz Palmer.

Twórcy kasku chcieliby, żeby ich produkt był pierwszy na rynku. Bedzie musiał jednak spełnić wiele wymagań.

- Najważniejsze są dla nas testy bezpieczeństwa (śledzenie ruchów gałek ocznych, EEG, testy fizyczne) i uzyskanie certyfikacji ECE 22 w Europie i DOT w USA – zapewnia Grzegorz Palmer.

Pierwsze wyprodukowane kaski będą produktami premium. Ich pomysłodawcy chcą, żeby w miarę rozwoju sprzedaży pojawiła się oferta ze średniej półki.

Inwestycje w AR

Rozwój własnej technologii wymaga czasu i pieniędzy.

- Zainwestowaliśmy około 600 tys. zł środków własnych oraz ok. 7 tys. roboczogodzin w rozwój projektu. Pozyskaliśmy ponad 3 mln zł netto od NCBR za drugim podejściem – mówi Grzegorz Palmer.

Spółka zaoferowała niedawno akcje inwestorom za pośrednictwem platformy crowdfundingowej Beesfund.

- To kolejny sposób na pozyskanie pieniędzy. Inwestorzy wiedzą, że wejście na rynek NewConnect odbędzie się prawdopodobnie za 5 lat. Na razie budujemy naszą wartość technologiczną – zapowiada współzałożyciel Seemore.

Dla inwestorów przeznaczone jest 17,3 proc. akcji różnych serii, wycena całej spółki wynosi 7,514 mln zł. W tym momencie kwota zbiórki to 1,3 mln zł, a do jej zakończenia zostało ok. 80 dni.

– Za dwa lata rozpoczniemy emisję kolejnego pakietu akcji. Sfinansujemy tym produkcję i uruchomimy globalną sprzedaż – zapowiada Grzegorz Palmer.

Przedstawiciele spółki przekonują, że tworzoną przez nich technologię można zastosować także w kosmonautyce, lotnictwie czy nurkowaniu.

– Innowacje AR kojarzą się głównie z aplikacjami. Nasz produkt jest technologią, ma od nich zdecydowanie większy potencjał. Może zrewolucjonizować rynek – przekonuje współzałożyciel Seemore.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane