Na globalnym rynku konsultingowym role są jasno podzielone. Największe są firmy z tzw. Wielkiej Czwórki: Deloitte, EY, PwC i KPMG, które oferują szeroki zakres usług doradczych i audytorskich. Jednocześnie branżowi potentaci często sięgają po usługi bardziej wyspecjalizowanych gigantów w zakresie doradztwa strategicznego, takich jak McKinsey, Bain czy Boston Consulting Group – organizacji, których pracownicy regularnie zajmują miejsca na podium najwyżej wynagradzanych konsultantów w branży.
Firmy z tzw wielkiej czwórki już od dawna miały apetyt na bardziej lukratywny kawałek doradczego tortu, konsumowany przez dyktujących klientom najwyższe stawki doradców strategicznych. W połowie poprzedniej dekady EY przejął firmę Parthenon, Deloitte - Monitora, a PwC w największej z tych transakcji wchłonął firmę Booz&Company, zmieniając jej szyld na Strategy&. Do tej pory na polskim rynku z takimi usługami poza standardową ofertą wystartowało tylko EY-Parthenon. Teraz do gry wchodzi PwC i Strategy&.
- Polska jest pierwszym rynkiem w Europie Środkowej, na którym będziemy świadczyć usługi jako Strategy&. To kontynuacja rozwoju linii doradztwa strategicznego, która musiała przejść wewnętrzne procedury certyfikacji, by zacząć działać pod nową marką. Wejście w tę strukturę przekłada się dla naszych klientów na zyskanie dostępu do międzynarodowych kompetencji Strategy& i bardziej kompleksowego zakresu usług - mówi Krzysztof Badowski, który zarządza polskim zespołem Strategy&.

Strategy& specjalizuje się m.in. w opracowywaniu strategii biznesowych, zarządzaniu przychodami oraz lojalnością klientów oraz wprowadzaniem technologii cyfrowych.
- Pracujemy z lokalnymi firmami odpowiedniej skali, potentatami regionalnymi i globalnymi oraz z funduszami private equity. Ten profil się nie zmieni. Myślą przewodnią jest dostarczanie kompleksowych usług doradczych - od opracowania strategii do jej wdrożenia. Mamy silne kompetencje w takich branżach, jak FMCG i handel detaliczny, transport i logistyka, produkcja przemysłowa oraz ochrona zdrowia i farmacja - wylicza Krzysztof Badowski.
Oferta będzie jednak znacznie szersza.
- Do tej pory jako zespoły doradztwa strategicznego koncentrowaliśmy się na kilku wybranych kawałkach biznesu, konkurując raczej z firmami wyspecjalizowanymi w takiej działalności niż z innymi graczami z Wielkiej Czwórki. Teraz dostajemy dostęp do pełnego przekroju usług i kompetencji w globalnych strukturach Strategy&, co pozwala na poszerzenie działalności. Duże nadzieje wiążemy z takimi branżami, jak automotive, gdzie międzynarodowy zespół Strategy& ma duże kompetencje - mówi Krzysztof Badowski.
W Strategy& pracuje obecnie prawie 50 osób. Jego szef przyszedł do PwC osiem lat temu z firmy Roland Berger, z której przeniósł się do większego gracza wraz z dużą częścią zespołu. Wśród doradców Strategy& będzie też m.in. Maciej Kroenke, którego firmę Fern Partners, specjalizującą się w zarządzaniu cenami, PwC wchłonęło w 2016 r.
- Prowadzimy teraz intensywną rekrutację - tak w ramach struktur PwC, jak i wśród specjalistów na rynku, nie wykluczamy też przejęcia całych zespołów wyspecjalizowanych w doradztwie strategicznym - mówi Krzysztof Badowski.