PwC rozpoczyna strategiczną ofensywę

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2022-05-24 20:00

Firma doradcza rusza w Polsce z marką Strategy&, pod którą na rynkach rozwiniętych oferuje doradztwo strategiczne największym klientom.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego PwC inwestuje w rozwój doradztwa strategicznego i jakie ma plany w tym segmencie rynku
  • w jakich branżach szuka klientów
  • jak wygląda rynkowa konkurencja
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Na globalnym rynku konsultingowym role są jasno podzielone. Największe są firmy z tzw. Wielkiej Czwórki: Deloitte, EY, PwC i KPMG, które oferują szeroki zakres usług doradczych i audytorskich. Jednocześnie branżowi potentaci często sięgają po usługi bardziej wyspecjalizowanych gigantów w zakresie doradztwa strategicznego, takich jak McKinsey, Bain czy Boston Consulting Group – organizacji, których pracownicy regularnie zajmują miejsca na podium najwyżej wynagradzanych konsultantów w branży.

Firmy z tzw wielkiej czwórki już od dawna miały apetyt na bardziej lukratywny kawałek doradczego tortu, konsumowany przez dyktujących klientom najwyższe stawki doradców strategicznych. W połowie poprzedniej dekady EY przejął firmę Parthenon, Deloitte - Monitora, a PwC w największej z tych transakcji wchłonął firmę Booz&Company, zmieniając jej szyld na Strategy&. Do tej pory na polskim rynku z takimi usługami poza standardową ofertą wystartowało tylko EY-Parthenon. Teraz do gry wchodzi PwC i Strategy&.

- Polska jest pierwszym rynkiem w Europie Środkowej, na którym będziemy świadczyć usługi jako Strategy&. To kontynuacja rozwoju linii doradztwa strategicznego, która musiała przejść wewnętrzne procedury certyfikacji, by zacząć działać pod nową marką. Wejście w tę strukturę przekłada się dla naszych klientów na zyskanie dostępu do międzynarodowych kompetencji Strategy& i bardziej kompleksowego zakresu usług - mówi Krzysztof Badowski, który zarządza polskim zespołem Strategy&.

Wyższa półka:
Wyższa półka:
W rankingach firm konsultingowych oferujących najwyższe stawki pracownikom (oczekujących najwyższego wynagrodzenia od klientów) regularnie wygrywają trzy największe firmy wyspecjalizowane w doradztwie strategicznym: McKinsey, Bain i BCG. Audytorscy i doradczy giganci, oferujący szerszy, ale i bardziej masowy zakres usług, walczą z nimi o najbardziej lukratywne kontrakty pod osobnymi szyldami. W polskim PwC rękawicę jako szef Strategy& podejmie Krzysztof Badowski.

Strategy& specjalizuje się m.in. w opracowywaniu strategii biznesowych, zarządzaniu przychodami oraz lojalnością klientów oraz wprowadzaniem technologii cyfrowych.

- Pracujemy z lokalnymi firmami odpowiedniej skali, potentatami regionalnymi i globalnymi oraz z funduszami private equity. Ten profil się nie zmieni. Myślą przewodnią jest dostarczanie kompleksowych usług doradczych - od opracowania strategii do jej wdrożenia. Mamy silne kompetencje w takich branżach, jak FMCG i handel detaliczny, transport i logistyka, produkcja przemysłowa oraz ochrona zdrowia i farmacja - wylicza Krzysztof Badowski.

Oferta będzie jednak znacznie szersza.

- Do tej pory jako zespoły doradztwa strategicznego koncentrowaliśmy się na kilku wybranych kawałkach biznesu, konkurując raczej z firmami wyspecjalizowanymi w takiej działalności niż z innymi graczami z Wielkiej Czwórki. Teraz dostajemy dostęp do pełnego przekroju usług i kompetencji w globalnych strukturach Strategy&, co pozwala na poszerzenie działalności. Duże nadzieje wiążemy z takimi branżami, jak automotive, gdzie międzynarodowy zespół Strategy& ma duże kompetencje - mówi Krzysztof Badowski.

W Strategy& pracuje obecnie prawie 50 osób. Jego szef przyszedł do PwC osiem lat temu z firmy Roland Berger, z której przeniósł się do większego gracza wraz z dużą częścią zespołu. Wśród doradców Strategy& będzie też m.in. Maciej Kroenke, którego firmę Fern Partners, specjalizującą się w zarządzaniu cenami, PwC wchłonęło w 2016 r.

- Prowadzimy teraz intensywną rekrutację - tak w ramach struktur PwC, jak i wśród specjalistów na rynku, nie wykluczamy też przejęcia całych zespołów wyspecjalizowanych w doradztwie strategicznym - mówi Krzysztof Badowski.