PwC: światowa branża mediów i rozrywki osiągnie wartość 1,8 bln USD w 2010 roku

Polska Agencja Prasowa SA
23-06-2006, 13:00

Światowy rynek rozrywki i mediów będzie rósł w tempie 6,6 proc. rocznie i osiągnie w 2010 r. wartość 1,8 bln USD - stwierdza upubliczniony w piątek raport "Global Entertainment and Media Outlook: 2006-2010" firmy analityczno- konsultingowej PriceWaterhouseCoopers.

Światowy rynek rozrywki i mediów będzie rósł w tempie 6,6 proc. rocznie i osiągnie w 2010 r. wartość 1,8 bln USD - stwierdza upubliczniony w piątek raport "Global Entertainment and Media Outlook: 2006-2010" firmy analityczno- konsultingowej PriceWaterhouseCoopers.

Według raportu światowe wydatki na Internet i technologie mobilne osiągnęły w 2005 r. 19 mld USD i zwiększą się aż do 67 mld USD w 2010 r.

Jak stwierdził menedżer w zespole PricewaterhouseCoopers ds. sektora rozrywki i mediów (E&M) w Polsce, Adam Pawlicki, większość segmentów branży rozrywki i mediów odchodzi od dystrybucji fizycznej na korzyść cyfrowego przesyłania treści.

"Wraz z kontynuacją tego trendu powstaje coraz więcej szans biznesowych dla firm z branży rozrywki i mediów. Dlatego choć tradycyjna fizyczna dystrybucja treści maleje, to jednak spadek ten jest po części równoważony przez dystrybucję cyfrową, która kreuje nowe możliwości wzrostu" - dodał.

PricewaterhouseCoopers prognozuje, że region Azji i Oceanii utrzyma najwyższe tempo wzrostu w branży E&M, co wynika zarówno ze wzrostu gospodarczego, jak też z rozwoju lokalnych projektów i inicjatyw. Wzrost będą generować dwucyfrowe przyrosty w segmentach takich jak Internet, dystrybucja TV, kasyna i inne regulowane rozrywki oraz gry wideo. PricewaterhouseCoopers przewiduje również, że w 2009 r. Chiny wyprzedzą Japonię i staną się największym rynkiem rozrywki i mediów w regionie Azji i Oceanii.

Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na światową branżę E&M jest zwiększająca się liczba gospodarstw domowych dysponujących łączami szerokopasmowymi oraz coraz większa liczba abonentów sieci bezprzewodowych i wprowadzenie telefonów nowej generacji.

W 2005 r. w zasięgu szerokopasmowego Internetu było 187 mln gospodarstw domowych, podczas gdy w 2001 r. dostęp taki miało zaledwie 30 mln gospodarstw. Do 2010 r. przybędzie dodatkowo 246 mln gospodarstw z łączami szerokopasmowymi, co oznacza, że w sumie ich liczba sięgnie 433 mln na całym świecie. Liczba osób korzystających z telefonów komórkowych również szybko rośnie - w 2005 r. było ich na całym świecie 1,8 mld. Liczba ta zwiększy się do 2,8 mld w 2010 r., co oznacza, że w ciągu najbliższych pięciu lat przybędzie miliard potencjalnych nabywców treści mobilnych.

Według ekspertów, piractwo nadal hamuje sprzedaż na wielu rynkach, ale jednak jego wpływ osłabnie; straty z tytułu piractwa rosną coraz wolniej.

Według analityków, globalne wydatki na reklamę będą rosnąć w prognozowanym okresie w tempie 6,2 procent rocznie, osiągając poziom 521 mld USD w 2010 r. W roku 2005 miały one poziom 385 mld USD.

Wzrost rynku reklamy, jaki nastąpił w ostatnich dwóch latach utrzyma się do 2008 r., jednak zacznie słabnąć w latach 2009-10, gdy obecne ożywienie gospodarcze w wielu krajach straci impet. Internet pozostanie najszybciej rozwijającym się medium reklamowym - roczna stopa wzrostu wyniesie 18,1 proc., do 52 mld USD w 2010 r. Globalne wydatki na reklamę w Internecie będą w 2010 r. stanowić prawie 10 proc. wszystkich wydatków reklamowych, w porównaniu z niecałym 3-proc. udziałem w 2002 r.

Jak podaje raport, największym, ale najwolniej rosnącym rynkiem będą Stany Zjednoczone. "USA pozostają największym rynkiem E&M. Przy rocznej stopie wzrostu na poziomie 5,6 proc., wartość rynku w USA wyniesie w 2010 r. 726 mld USD. Najszybciej rosnącymi segmentami będą gry wideo i Internet - roczna składana stopa wzrostu wyniesie w tych obszarach odpowiednio 8,9 i 8,4 proc.. Rynek gier wideo będzie napędzany przez nowej generacji konsole do gier oraz szybki rozwój gier online i bezprzewodowych, natomiast coraz większa penetracja łącz szerokopasmowych zwiększy wydatki na dostęp do Internetu i przyczyni się do wzrostu w zakresie reklam online" - stwierdził w opisie raportu Adam Pawlicki.

Według analityków PriceWaterhouseCoopers, region EMEA (Europa, Środkowy Wschód i Afryka), trzeci największy rynek na świecie, będzie rósł w tempie 6,1 proc. rocznie, osiągając w 2010 r. wartość 580 mld USD. Europa Środkowa i Wschodnia, gdzie główną rolę będzie odgrywać Rosja, pozostanie obszarem o najwyższym tempie wzrostu w EMEA. Roczna stopa wzrostu w tym obszarze wyniesie 12 proc., przy czym dwucyfrowe przyrosty prognozowane są w segmentach takich jak: Internet i wydatki na dostęp, radio i reklama outdoorowa, dystrybucja TV, sieci TV i gry wideo.

"W ciągu najbliższych pięciu lat dystrybucja TV, reklama internetowa i wydatki na dostęp, a także kasyna i inne rozrywki będą odnotowywać w regionie EMEA rekordowe, dwucyfrowe wzrosty, podobnie jak gry wideo. Zwiększą się również przychody na rynku sportowym, co wiąże się z ożywieniem w zakresie praw do transmisji telewizyjnych i przychodami z umów sponsorskich i handlowych dotyczących dwóch Mistrzostw Świata FIFA, jak Niemcy w bieżącym roku i Republika Południowej Afryki w 2010 r. oraz innych znaczących imprez sportowych rozgrywających się na tym obszarze" - powiedział menedżer w zespole PricewaterhouseCoopers ds. sektora rozrywki i mediów w Polsce, Paweł Wesołowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / PwC: światowa branża mediów i rozrywki osiągnie wartość 1,8 bln USD w 2010 roku