Kiedy się doradza innym, trzeba wiedzieć, o czym się mówi. PwC przetrawiło, czego nauczyła nas pandemia i się zmienia. Firma ogłosiła strategię „The New Equation” („nowe równanie”), która stawia na ludzi, technologię, ESG i zaufanie.
Do Polski trafi 5 proc. etatów i 1 proc. nakładów
Firma doradcza przewiduje, że w pięć lat PwC stworzy 100 tys. miejsc pracy na świecie i zainwestuje 12 mld USD w usługi doradcze już nie tylko z obszaru raportowania i zgodności z regulacjami, lecz także kultury organizacyjnej, zarządzania zmianą, dostosowania do nowych regulacji, wykorzystania technologii oraz budowania odporności firm na kryzysy przy wykorzystaniu usług cyfrowych i chmurowych. Teraz polski oddział PwC przedstawił własne plany.

– Do 2026 r. zainwestujemy co najmniej 100 mln USD i utworzymy co najmniej 5 tys. miejsc pracy. To ostrożne prognozy, które postaramy się zrealizować z nawiązką. Niewykluczone, że będą to wyższe liczby. Jeśli pojawią się szanse inwestycyjne, zdecydujemy się na nie – zapowiada Adam Krasoń, prezes PwC w Polsce.
Działająca nad Wisłą od 30 lat firma jeszcze siedem lat temu miała tu 3 tys. pracowników, a dziś zatrudnia ponad 6 tys. w dziewięciu biurach regionalnych i trzech centrach kompetencyjnych.
Wielki technologiczny gigant
Prezes precyzuje, że PwC będzie co roku rosnąć o 1 tys. osób.
– Nasz plan zakłada zwiększanie kadr także w obszarach technologicznych. Eksperci na podstawie własnych technicznych kompetencji będą potrafili doradzić klientom, jakie narzędzia największych koncernów technologicznych zastosować lub stworzyć szyte na miarę rozwiązania bazujące na technologiach partnerów, z którymi mamy globalne sojusze, jak Microsoft, Google, Salesforce czy SAP – dodaje Adam Krasoń.
PwC chce wzmocnić w Polsce zespoły specjalizujące się w usługach chmurowych i technologicznych. Chce wykorzystać tzw. model managed services dla usług doradczych, które wykorzystują m.in. sztuczną inteligencję w spełnieniu wymogów regulacyjnych i operacyjnych dla klientów poza sektorem usług finansowych.
Oznacza to poszerzenie kompetencji Financial Crime Center zajmującego się wsparciem dla banków w związku z regulacjami związanymi z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy, które w Gdańsku i Warszawie zatrudnia ponad 1 tys. osób.
Klienci firm doradczych coraz częściej oczekują wdrożonych, działających rozwiązań zintegrowanych z ich systemami i technologiami, a nie tylko porad i raportów. To sprawia, że doradztwo staje się coraz bardziej złożone i wielowymiarowe, a korzystanie z zaawansowanych narzędzi informatycznych to nie luksus a konieczność. Lawinowo rośnie liczba rozwiązań informatycznych, które wykorzystujemy w naszej pracy, ale popyt na nie rośnie jeszcze szybciej. Transformacja sektora usług doradczych wynika z uznania, że nowoczesne technologie stają się strategicznym obszarem pracy doradcy. Na miliardowe inwestycje w technologie stać przede wszystkim firmy doradcze o ugruntowanej pozycji rynkowej i można się spodziewać, że dystans w zakresie oferty między dużymi graczami a lokalnymi podmiotami będzie się powiększać. Inwestycje w IT pomagają też kreować większą wartość dla klientów poprzez umiejętne wplatanie narzędzi technologicznych w pracę, rozszerzając możliwości i efektywność konsultanta. Pomaga nam to też oferować ciekawszą, często mniej żmudną pracę naszym pracownikom i wygrywać dzięki temu w wojnie o talent, coraz mocniej odczuwalnej w branży.
Wszyscy chcą mieć ESG
PwC stawia też na rozwiązania platformowe, np. zespół Deals Platform zatrudniający 150 specjalistów doradza na każdym etapie transakcji: od powstania pomysłu przez identyfikację celu przejęcia i opracowanie strategii po realizację transakcji i integrację. Podobny zespół zajmuje się ESG opracowując i wdrażając strategie dotyczące zrównoważonego rozwoju.
– Trwa rewolucja ESG. Wiele firm przeprowadza przegląd swojej działalności pod kątem zgodności z wymaganiami środowiska, społecznej odpowiedzialności i ładu korporacyjnego. PwC chce tworzyć na świecie wyspecjalizowane w tej dziedzinie centra i naszą ambicją jest, by jedno z nich znalazło się w naszym regionie. Wybór będzie zależał m.in. od dostępności pracowników i dotychczasowych wyników – mówi prezes PwC w Polsce.
Trwają też prace nad rozbudową w Polsce centrów kompetencyjnych, m.in. także w dziedzinie obsługi prawnej i forensic (informatyka śledcza i przeciwdziałanie oszustwom biznesowym).
W ramach „The New Equation” oprócz nowych centrów kompetencyjnych PwC zamierza też otworzyć globalną Akademię ESG. Sieć spółek zajmujących się usługami zainwestuje 1 mld USD w przyspieszenie technologii automatyzujących usługi audytowe i podatkowe. Firma otworzy także Instytuty Przywództwa, z których pierwszy znajdzie się w USA.
Trzeba doradzać klientom w technologiach
Na technologię stawiają obecnie także inne firmy doradcze. EY ogłosił niedawno, że w najbliższych trzech latach zainwestuje na świecie 10 mld USD m.in. w technologie wspierające audyt, rozwój usług doradztwa strategicznego i zrównoważony rozwój. 2,5 mld USD tej kwoty ma pójść na rozwój technologii, w tym sztucznej inteligencji (AI), bezpiecznego systemu zarządzania danymi, wspieranie innowacyjnych i przełomowych technologii oraz ekosystemu strategicznych sojuszy EY. Firma zatrudnia ponad 44 tys. specjalistów IT i 22 tys. analityków danych. W Polsce ma ponad 5,5 tys. pracowników, z czego ponad 2,5 tys. w centrum usług wspólnych. W tym roku przeprowadziła rekordową rekrutację, podczas której zatrudniła 300 studentów i młodych absolwentów.
Weź udział w konferencji online “Regulacje ESG dla instytucji finansowych”, 14 października 2021 >>
– KPMG dynamicznie rośnie dzięki inwestycjom w rozwój kompetencji technologicznych, które są fundamentalne w każdej naszej praktyce. Także sposób, w jaki rekrutujemy, jest innowacyjny. Hacathony czy wirtualne escape rooms, które wyłaniają najlepszych kandydatów, swoją formułą nie tylko pozwalają na dobrą zabawę, ale też są pozbawione nieuświadomionych uprzedzeń, a to stanowi podstawę różnorodności opartej na merytorycznej wiedzy naszych kandydatów - mówi Agnieszka Dziewulska, dyrektor departamentu zarządzania kapitałem ludzkim w KPMG, które obecnie zatrudnia w Polsce około 2 tys. pracowników.
Firma doradcza Grant Thornton zatrudnia w sześciu miastach 750 osób, a przez ostatnie pięć lat urosła o 350.
– Od czterech lat mocno stawiamy na usługi digitalowe. W 2017 r. powołaliśmy odrębną linię biznesową Digital Drive. Przejęliśmy studio user expirence Edisonda, a w 2019 r. firmę doradczą zajmującą się cyberbezpieczeństwem Immusec. Usługi digitalowe stanowią już 10 proc. naszych przychodów – mówi Jacek Kowalczyk z Grant Thorntona.
Crido, również firma doradcza, która zatrudnia około 250 pracowników, rozwija nowe obszary doradztwa, w tym w zakresie digitalizacji w biznesie i doradztwa biznesowego.
– W dziedzinie technologii posiadamy, nieustannie rozwijamy i tworzymy nowe narzędzia wspomagające sprawne prowadzenie biznesu, które pomagają w digitalizacji procesów podatkowych i prawnych czy wprowadzaniu innowacji. Kompleksowo wspieramy również klientów w automatyzacji i robotyzacji wybranych procesów zachodzących w danej organizacji. Rozbudowując zespół innowacji, stworzyliśmy własne laboratorium do rozwoju projektów R&D dla klientów. Obok klasycznego prowadzimy też doradztwo technologiczne i robimy wyceny technologii – mówi Michał Gwizda, partner zarządzający Crido.