PZU porządkuje aktywa. Pekao odkupi od ubezpieczyciela akcje Aliora

Kamil ZatońskiKamil ZatońskiAgnieszka MorawieckaAgnieszka Morawiecka
opublikowano: 2024-12-02 08:17

Największy ubezpieczyciel w Polsce chce się skoncentrować na podstawowym biznesie, a uwolniony ze sprzedaży akcji kapitał ulokować tak, by więcej zarabiać.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

PZU jest jedną z nielicznych grup ubezpieczeniowych w Europie, która bezpośrednio nadzoruje dwa konkurujące ze sobą banki. Efekt to m.in. niższa atrakcyjność dla inwestorów i dyskonto w wycenie oraz brak synergii między podmiotami działającymi w tej samej branży w ramach grupy.

W poniedziałek ubezpieczyciel poinformował, że podpisał z Pekao list intencyjny w sprawie sprzedaży posiadanych akcji Alior Banku. W pierwszym półroczu ma zostać podpisana umowa sprzedaży pakietu akcji Aliora, którego wartość rynkowa to 3,8 mld zł. To element strategii na lata 2025-27.

- Chcielibyśmy, by ten proces uzyskał zgody korporacyjne do połowy roku. Chcemy też zostawić miejsce, aby zarządy tych banków skoncentrowały się na własnych biznesie i generowały wartość dla udziałowców. To transakcja za środki pieniężne. Nie zamierzamy zwiększać swoich udziałów w Pekao - mówi Artur Olech, prezes PZU.

Dzięki uproszczeniu struktury grupy PZU spodziewa się osiągnięcia 400 mln zł synergii do 2027 r.

- Podjęliśmy decyzję, by doprowadzić do konsolidacji banków pod parasolem Pekao, bo chcielibyśmy, aby kontrybucja banków była na zbliżonym poziomie jak obecnie. Wydaje się, że z naszej strony jako istotnego udziałowca Pekao będzie oczekiwanie zarówno co do wyników, jak i dywidend - mówi Artur Olech.

Bank Pekao podtrzymał intencję przeznaczenia 50-75 proc. zysku z 2024 r. na dywidendę, zgodnie ze strategią banku, nie wykluczając również pozyskania kapitału za pomocą emisji obligacji kapitałowych (AT1, Tier 2).

Razem choć osobno

Jak podkreślił prezes PZU, celem transakcji jest uwolnienie kapitału na działalność podstawową PZU, czyli rozwój biznesu poprzez partnerstwa strategiczne w Polsce i za granicą w takich obszarach, jak dystrybucja, bancassurance, embeded insurance, a także rozwój obszaru zdrowie i aktywny udział w finansowaniu polskiej gospodarki, w szczególności transformacji energetycznej. A to nie wszystko.

- Jako akcjonariusz Pekao możemy dzisiaj podzielić się dwiema informacjami. Mamy kompetencję rozumienia bankowości w Polsce. Dzięki temu wiemy, że model, w którym mamy dwa konkurujące banki i jesteśmy zaangażowani kapitałowo, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Ale to nie jest tak, że ubezpieczyciele w bankowość nie wchodzą. Robią to przez instrumenty obligacji podporządkowanych oraz poprzez sekurytyzację i inne instrumenty, które banki i ubezpieczyciele wykorzystują do tej współpracy. Chcemy, by część tego kapitału wróciła do polskiej gospodarki poprzez sprawdzone w Europie Zachodniej instrumenty, które umożliwiają nam zarabianie i osiąganie dobrego zwrotu z kapitału dla naszych akcjonariuszy przy niższym ryzyku i lepszej dywersyfikacji niż posiadanie pozycji w średnim banku uniwersalnym - mówi Jarosław Mastalerz, prezes PZU Życie.

Jak wyjaśnił Tomasz Kulik, CFO grupy PZU, przy dzisiejszej wycenie akcji Aliora jednostkowy zysk PZU ze sprzedaży akcji banku wyniósłby powyżej 1 mld zł. Transakcja nie miałaby wpływu na wynik grupy.

Ubezpieczenia to podstawa

Cele finansowe strategii to osiągnięcie w 2027 r. zysku netto przekraczającego 6,2 mld zł (za ostatnie 12 miesięcy wynosi 5,3 mld zł), zysku na akcję z działalności podstawowej powyżej 5,1 zł (+40 proc. wobec ostatnich 12 miesięcy bez banków) i zwiększenie ROE z 17 do 19 proc. Dywidenda na akcję ma wynieść za trzy lata co najmniej 4,5 zł na akcję.

Uproszczenie struktury grupy ma zapewnić rentowny wzrost biznesu ubezpieczeniowego. PZU chce do 2027 r. mieć 7,5 mld zł dodatkowych przychodów z ubezpieczeń brutto i ponad 25 proc. udziałów w rynku bancassurance.

- Chcemy mieć więcej biznesu, od nowych klientów i większe uproduktowienie. 7,5 mld zł dodatkowych przychodów jest ambitnym celem, ale zrobimy wszystko, żeby go osiągnąć. CoR musi być trwale poniżej 90 proc. To jest nasz cel w ubezpieczeniach majątkowych - mówi Artur Olech.

W ubezpieczeniach na życie PZU wzmocni pozycję lidera na rynku dzięki, m.in. koncentracji działań wokół pokolenia wyżu demograficznego i pokolenia silver. Wzrost wartości nowego biznesu ma przekroczyć 35 proc. przy marży operacyjnej powyżej 20 proc.

Ubezpieczyciel chce także zwiększyć przychody PZU Zdrowie o 60 proc., do ponad 3 mld zł na koniec 2027 r., i podwoić wynik EBITDA.