PZU z niższym zyskiem w trzecim kwartale

opublikowano: 14-11-2019, 22:00

Obciążenia regulacyjne, presja cenowa i wyższa szkodowość wpłynęły na wyniki największego ubezpieczyciela.

W trzecim kwartale 2019 r. skonsolidowany zysk netto PZU spadł o 14 proc. r/r, do 879 mln zł. Składka przypisana brutto wzrosła o 5 proc., do 5,66 mld zł, a wynik z działalności lokacyjnej — o 6 proc., do 2,2 mld zł. Odszkodowania netto zwiększyły się o 10 proc., do 3,99 mld zł, a koszty operacyjne — o 5 proc., do 2,5 mld zł. Łącznie po trzech kwartałach składka przypisana brutto ubezpieczyciela sięgnęła 17,5 mld zł, a zysk netto — 2,36 mld zł wobec 2,43 mld zł przed rokiem. Paweł Surówka, prezes PZU, podkreśla, że grupa zrealizowała plan, choć piętrzyły się trudności.

Paweł Surówka, prezes PZU, zaprzeczył, jakoby PZU myślało o
sprzedaży któregokolwiek ze swoich banków. Na pytanie o zainteresowanie
mBankiem odpowiedział, że ogłoszenie jego sprzedaży jest zbyt ważną sprawą,
żeby tej oferty nie przeanalizować.
Zobacz więcej

NIE DO POMINIĘCIA:

Paweł Surówka, prezes PZU, zaprzeczył, jakoby PZU myślało o sprzedaży któregokolwiek ze swoich banków. Na pytanie o zainteresowanie mBankiem odpowiedział, że ogłoszenie jego sprzedaży jest zbyt ważną sprawą, żeby tej oferty nie przeanalizować. Fot. Marek Wiśniewski

— Jeszcze nigdy nie udało nam się uzyskać 17,5 mld zł przypisu w ciągu dziewięciu miesięcy. Trzeci kwartał jest też najlepszy w tym roku pod względem zysku netto. Zwrot na kapitale wyniósł 23,7 proc. To wszystko udało się, mimo że bieżący rok zdominowały wydarzenia jednorazowe, na które nie mieliśmy wpływu. Chodzi głównie o dwukrotnie wyższe w porównaniu do ubiegłego roku składki naszych banków na BFG, które znacznie pomniejszyły ich wynik, oraz wyrok TSUE dotyczący kredytów konsumenckich, który skutkował zawiązaniem dodatkowych rezerw na ewentualny zwrot prowizji. Do tego na rynku ubezpieczeń majątkowych mamy do czynienia z trudniejszą sytuac ją cenową i szkodową — powiedział Paweł Surówka podczas wczorajszej konferencji prasowej.

— Koszt związany z dodatkowymi obciążeniami dla banków, przypisany jednostce dominującej, wyniósł 164 mln zł, czyli o 89 mln zł więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku — doprecyzował Tomasz Kulik, członek zarządu PZU i dyrektor finansowy.

Podkreślił, że PZU może się pochwalić wysoką rentownościądzięki utrzymaniu dobrej kondycji głównych linii biznesowych oraz dyscypliny kosztowej. W porównaniu do pierwszej połowy bieżącego roku w trzecim kwartale przyspieszyła dynamika wzrostu składki z majątkowych ubezpieczeń pozakomunikacyjnych (21 proc.) Wciąż widać jednak pogorszenie wyniku sprzedażowego z OC komunikacyjnego (spadek składki przypisanej o 5,1 proc. w porównaniu do trzeciego kwartału ub.r.) głównie z powodu presji cenowej.

— Obserwujemy, że niektórzy gracze prowadzą agresywną politykę cenową, co jest dość zaskakujące w kontekście wzrostu kosztów likwidacji szkód oraz dystrybucji. Sądzimy, że konsolidacja dystrybutorów przełoży się na jeszcze większe koszty dystrybucji. W związku z tym ceny będą się stabilizować — stwierdził Paweł Surówka.

Trzeci kwartał był udany dla biznesu życiowego ubezpieczyciela.

— Przy prawie 40 proc. udziałów w tym rynku wypracowaliśmy ponad 50 proc. jego wyniku technicznego. Sprzedaż indywidualnych polis życiowych wzrosła o ponad 32 proc. Rośliśmy też w segmencie ubezpieczeń grupowych — powiedział Roman Pałac, prezes PZU Życie.

Ponad 2,5-krotnie wzrosła też sprzedaż polis na życie w kanale bankowym. Szybko rósł także segment zdrowotny (prawie o 30 proc.). W przyszłym roku PZU chce osiągnąć w nim 1 mld zł przypisu składki.

3650b480-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Ubezpieczeniowe wieści
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE
Ubezpieczeniowe wieści
autor: Karolina Wysota
Wysyłany co dwa tygodnie
Karolina Wysota
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu