Raport: lepsze wyniki w lipcu niż w czerwcu dla hoteli wypoczynkowych; nieco słabsze dla biznesowych

PAP
opublikowano: 2024-08-13 13:04

Hotele wypoczynkowe w lipcu częściej obserwowały wzrost wskaźnika obłożenia niż biznesowe (różnica o 9 pp.), choć połowę frekwencji zanotowało tyle samo obiektów co w czerwcu - poinformowała IGHP we wtorkowym raporcie. 86 proc. ośrodków wypoczynkowych zapełniło ponad połowę miejsc.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego oceniła, że wyniki obłożenia hoteli przez gości były w lipcu lepsze niż miesiąc wcześniej dla obiektów wypoczynkowych i nieco słabsze dla hoteli biznesowych. Jak przekazano, wszystkich ankietowanych hoteli (wypoczynkowych i biznesowych) z frekwencją poniżej 30 proc. było 8 proc., natomiast połowę frekwencji zanotowało 77 proc. pytanych obiektów (wynik zbliżony do czerwcowego), w tym prawie połowa (47 proc.) powyżej 70 proc. (tyle samo co w czerwcu).

Jak wynika z raportu w grupie hoteli biznesowych blisko 2/3 uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 26 proc. powyżej 70 proc. Wskazano, że jest to wynik niższy niż w czerwcu o ok. 13 pp. Dodano też, że frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 14 proc. hoteli. Natomiast w przypadku obiektów wypoczynkowych obłożenie było "zdecydowanie wyższe niż miesiąc temu". Większość hoteli (86 proc.) zapełniło ponad połowę miejsc, w tym 70 proc. miało obłożenie powyżej 70 proc. Niską frekwencję (poniżej 30 proc.) miało 3 proc. hoteli.

IGHP stwierdziła, że wskaźniki obłożenia były na zbliżonym poziomie do tych uzyskanych w ubiegłym roku. Dla mniej niż połowy wszystkich hoteli (45 proc.) frekwencja pogorszyła się rok do roku; z czego 27 proc. zanotowało obniżenie do 5 pp. Dodano też, że nieco mniej bo 44 proc. hoteli poprawiło swoje obłożenie r/r, z czego 23 proc. uzyskało frekwencje wyższą do 5 pp. Jak zauważono, 11 proc. hoteli utrzymało ten sam poziom co w zeszłym roku.

Autorzy raportu przekazali, że "hotele biznesowe wypadły nieco słabiej od wypoczynkowych". Dla porównania wskaźnik obłożenia poprawił się r/r w przypadku 36 proc. hoteli biznesowych, w wypoczynkowych było to 45 proc. Jak wynika z danych przedstawionych w raporcie, w segmencie biznesowym mniej hoteli zaobserwowało obniżenie frekwencji (46 proc.) niż w obiektach turystycznych (48 proc.).

Izba zaobserwowała wzrost cen w lipcu w skali roku, który przybrał na sile po słabszym czerwcu. Dane przedstawione w raporcie wskazują, że 69 proc. hoteli (wzrost o 17 pp. do czerwca) podniosło ceny r/r, w tym prawie połowa (47 proc.) odnotowała wzrost do 10 pp. Prawie 1/3 (31 proc.) hoteli uzyskała ceny na podobnym poziomie lub niższe, z czego 20 proc. utrzymało swoje ceny, a 8 proc. zanotowało spadek do 10 pp. r/r.

Zgodnie z raportem dane dotyczące rezerwacji na sierpień wskazują na umiarkowane prognozy w hotelach biznesowych (głównie z powodu sezonu wakacji) i na bardzo dobre prognozy w obiektach wypoczynkowych. W grupie hoteli biznesowych 1/3 nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej połowy zarezerwowanych na sierpień miejsc wykazuje 10 proc. obiektów. Grupa hoteli z prognozą 30-50 proc. wynosi 58 proc. W obiektach wypoczynkowych zdecydowana większość (ok. 75 proc.) wykazuje frekwencję powyżej 50 proc. (wzrost o 11 proc. w porównaniu do czerwca), w tym 24 proc. jest zapełnione powyżej 70 proc. Obiektów z niskim obłożeniem (poniżej 30 proc.) jest 7 proc.

Autorzy raportu zauważyli, że większość ankietowanych hoteli (72 proc.) dobrze oceniła początek okresu wakacyjnego, choć w tym prawie połowa (46 proc.) poniżej oczekiwań. Blisko 1/5 obiektów (19 proc.) oceniła go źle, a dla 9 proc. nie ma on istotnego znaczenia. Izba zauważa, że oceny różnią się w podziale na grupy hoteli biznesowych i obiektów wypoczynkowych. Hotele biznesowe oceniły pierwszy miesiąc wakacji dobrze w 62 proc. (z tego 44 proc. poniżej oczekiwań), a obiekty wypoczynkowe w 86 proc. oceniają go dobrze (55 proc. poniżej oczekiwań).

Jak przekazała IGHP, w ankiecie przeprowadzonej w dniach 1-6 sierpnia br. wzięły udział 123 hotele zlokalizowane w całej Polsce. Ruch biznesowy przeważał w 41 proc. obiektów, a 24 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej. Dodatkowo 35 proc. łączyło oba segmenty. Dominujące wśród ankietowanych były obiekty mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (93 proc.)

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego to największa organizacja samorządu gospodarczego w branży hotelarskiej.