Baza wszystkich klientów wzrosła w analizowanym kwartale o 3,15 procent, podczas gdy liczba aktywnych zwiększyła się jedynie o 0,67 procent. W ujęciu rocznym przewaga wzrostu umów nad faktyczną aktywnością jest jeszcze bardziej widoczna, co może skłaniać do wysnucia wniosku, że banki skuteczniej sprzedają dostęp do e-bankowości niż aktywizują klientów do jej regularnego używania.
Po drugim kwartale 2025 roku PKO BP i Inteligo odnotowały 7,6 miliona aktywnych klientów i odpowiadały za ponad jedną czwartą całego rynku. Bank Pekao osiągnął wynik 4 milionów, Santander 3,4 miliona, mBank i ING po około 3,3 miliona. Pięć największych instytucji skupia trzy czwarte wszystkich aktywnych klientów bankowości elektronicznej w Polsce.
Jednak równie istotne jak liczby bezwzględne są proporcje, czyli penetracja aktywnych wśród posiadaczy dostępu. Najlepsze wskaźniki notuje Credit Agricole, gdzie aktywnych jest 82,8 procent klientów posiadających umowę. Na kolejnych miejscach znalazły się mBank z wynikiem 80,8 procent oraz ING, Santander i PKO BP z wartościami powyżej 70 procent. Na przeciwnym biegunie plasuje się Alior Bank z penetracją na poziomie 29,5 procent, Nest Bank z 37,5 procent oraz Bank Pocztowy z 47,8 procent. To instytucje, w których duża część bazy formalnie posiada dostęp do e-bankowości, ale w praktyce z niego nie korzysta.
Rynek stoi dziś przed wyzwaniem, jakim jest aktywizacja klientów do korzystania z usług online. Dane pokazują, że klienci chętnie podpisują umowy i deklarują dostęp do bankowości elektronicznej, ale nie wszyscy potrafią lub chcą regularnie korzystać z aplikacji czy serwisów internetowych. Wydaje się zatem, że motorem może tu być prostota i intuicyjne aplikacje oraz funkcje, które ułatwiają codzienne życie (np. Blik, szybkie przelewy czy możliwość załatwienia spraw urzędowych). To właśnie tam, gdzie banki stawiają na wygodę i użyteczność, klienci są najbardziej aktywni.
| Bank | II kw. 2025 | I kw. 2025 | II kw. 2024 | Zmiana k/k | Zmiana r/r |
|
PKO BP i Inteligo |
10 887 932 | 10 836 386 | 10 615 742 | 0,48% | 2,56% |
|
Bank Pekao |
5 726 183 | 5 620 290 | 5 316 111 | 1,88% | 7,71% |
|
Bank Millennium |
4 823 715 | 4 582 245 | 4 285 921 | 5,27% | 12,55% |
|
Santander Bank Polska |
4 735 397 | 4 744 864 | 4 605 738 | -0,20% | 2,82% |
| ING Bank Śląski | 4 460 000 | 4 400 000 | 4 262 000 | 1,36% | 4,65% |
|
Alior Bank |
4 210 404 | 4 155 601 | 4 078 008 | 1,32% | 3,25% |
| mBank | 4 087 087 | 4 076 213 | 4 007 566 | 0,27% | 1,98% |
|
BNP Paribas |
2 006 487 | 2 086 927 | 2 475 659 | -3,85% | -18,95% |
|
Credit Agricole |
1 309 458 | 1 311 588 | 1 239 662 | -0,16% | 5,63% |
| Bank BPS | 901 197 | bd. | bd. | bd. | bd. |
|
Spółdzielcza Grupa Bankowa |
615 901 | 604 685 | bd. | 1,85% | bd. |
|
Bank Pocztowy |
436 931 | 420 695 | 434 609 | 3,86% | 0,53% |
| Nest Bank | 367 872 | 366 000 | 360 200 | 0,51% | 2,13% |
| Razem: | 44 568 564 | 43 205 494 | 41 681 216 | 3,15% | 6,93% |
| Bank | II kw. 2025 | I kw. 2025 | II kw. 2024 | Zmiana k/k | Zmiana r/r |
|
PKO BP i Inteligo |
7 613 733 | 7 560 237 | 7 312 936 | 0,71% | 4,11% |
|
Bank Pekao |
4 002 903 | 3 959 370 | 3 757 094 | 1,10% | 6,54% |
|
Santander Bank Polska |
3 431 164 | 3 418 187 | 3 235 409 | 0,38% | 6,05% |
| mBank | 3 301 244 | 3 277 637 | 3 177 094 | 0,72% | 3,91% |
|
ING Bank Śląski |
3 275 000 | 3 252 000 | 3 118 000 | 0,71% | 5,04% |
| Bank Millennium | 2 967 978 | 2 949 127 | 2 823 648 | 0,64% | 5,11% |
|
BNP Paribas |
1 317 799 | 1 321 971 | 1 284 471 | -0,32% | 2,59% |
|
Alior Bank |
1 242 131 | 1 230 375 | 1 162 179 | 0,96% | 6,88% |
|
Credit Agricole |
1 083 784 | 1 071 141 | 966 264 | 1,18% | 12,16% |
|
Spółdzielcza Grupa Bankowa* |
322 828 | 322 828 | 322 828 | bd. | bd. |
|
Bank Pocztowy |
208 955 | 211 858 | 213 351 | -1,37% | -2,06% |
| Nest Bank | 138 032 | 139 722 | 141 100 | -1,21% | -2,17% |
| Razem: | 28 905 551 | 28 714 453 | 27 514 374 | 0,67% | 5,06% |

