Realizacja ze strony Stoczni Szczecińskiej Nowa projektu offsetowego przebiega bez zastrzeżeń - zapewnił w poniedziałek PAP dyrektor marketingu firmy, Andrzej Żarnoch.
"Nasze transakcje dotyczą dostaw czterech statków w latach 2007-2008. To są odległe terminy realizacji, więc dzisiaj nie dzieje się nic, co można by określić jako opóźnienia" - dodał.
Żarnoch podkreślił, że "wszystkie sprawy papierkowe są zapięte na ostatni guzik".
"Kupujący statki rozpoczną realizować płatności jeszcze w tym miesiącu. Będą to pierwsze zaliczki. Stocznia zacznie kupować materiały w przyszłym roku. W styczniu 2006 r. rozpocznie obróbkę materiału pod pierwszy statek" - wyjaśnił Żarnoch. Dodał, że stocznia nie prowadzi rozmów w sprawie ewentualnego rozszerzenia tej współpracy.
Stocznia Szczecińska Nowa (SSN) i Lokheed Martin Corporation podpisały na początku lipca br. ostatnie dokumenty uruchamiające projekt offsetowy SSN, który będzie realizowany w ramach umowy offsetowej związanej z kontraktem na zakup przez Polskę amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-16.
Projekt zakłada wybudowanie w pierwszym etapie dwóch kontenerowców o łącznej wartości ponad 80 mln dolarów, które zostaną przekazane do eksploatacji w 2007 r. Do września mają być zakończone prace związane z przygotowaniem drugiej części tego projektu obejmującej budowę kolejnych dwóch kontenerowców w latach 2007-2008. Łączna wartość całego projektu wynosi około 170 mln dolarów.
Kupującym statki będzie firma cypryjska, a eksploatowane będą najprawdopodobniej przez firmę chilijską.
Stocznia Szczecińska Nowa powstała w 2002 r. na bazie jednej ze spółek należących do holdingu Stocznia Szczecińska Porta Holding SA, który latem tego samego roku upadł.
Po ponad 2 latach starań Stocznia Szczecińska Nowa (SSN) w połowie lipca tego roku, kupiła część majątku po upadłym holdingu stoczniowym.
W portfelu zamówień, stocznia ma obecnie 34 jednostki o łącznej wartości 1,3 mld USD. SSN zatrudnia około 5 tys. osób.